BSE, slintavka, kulhavka, odpovědnost

BSE, slintavka, kulhavka, odpovednost

Václav Klaus

Ani v nejmenším se nechci a nebudu vyjadrovat k odborným aspektum neuveritelných pohrom a neštestí, která v soucasnosti dopadají na Evropu a v ní zejména na Anglii. Chci se spíše zamyslet nad obecnejšími souvislostmi techto mimorádne neštastných jevu. Mám totiž pocit, že je o cem se zamýšlet.

Zacnu zdánlive nevinnou úvahou. Když jsem psal úvodní vetu, skoro jsem mel chut napsat "živelných ci prírodních pohrom", ale pak jsem zustal u slova "pohrom". Nabízí se totiž rada otázek. Jsou tyto pohromy opravdu živelné a prírodní? Spustila je náhoda? Zavinily je krávy, ovce a prasata, nebo je zpusobil clovek? To jsou klícové veci a prekvapuje me, že o tom témer nikdo takto neuvažuje. Nebo jsem si toho nevšiml. Ale šel bych ješte dál. Zpusobil je - s vedomím možných dusledku nebo zcela naivne - ten ci onen clovek, kterého je za to možné vinit, nebo to zpusobil clovek nekonkrétní, jinak receno soucasné lidské chování, které je dusledkem toho pohledu na cloveka a na svet, který dnes dominuje ve vyspelém západním svete? Predesílám, že jsem presvedcen spíše o tom druhém, než o tom prvním. A je-li tomu skutecne tak, pak musíme domýšlet, co z toho vyplývá.

Epidemie existovaly v lidských dejinách vždycky. Je ale zajímavé napríklad to, že nikdo - pokud vím - nedává dnešní události do souvislosti s globalizací. Je prece evidentní, že šírení této epidemie a hlavne hromadné likvidace domácích zvírat strašne daleko od vlastního ohniska nákazy jsou s globalizací v prímé souvislosti. To je nesporný fakt. Z mé strany to ale není myšleno jako argument proti globalizaci. Je to myšleno jako argument proti jednosmernému a jednostrannému hodnocení globalizace. A ta má, stejne jako kterýkoli jiný lidský a spolecenský jev, svuj rub a líc. Jen si to musíme priznat.

Velmi casto polemizuji s ekology a s jejich nadrazováním životního prostredí, prírody, sveta zvírat a rostlin nad clovekem a jeho svobodou. Za desivou a nesmírne nebezpecnou považuji zejména doktrínu fundamentalistických ekologu, charakterizovanou jejich heslem Earth First!, Zeme predevším! Nemohu prijmout jejich odmítání antropocentrismu, jejich hledání jakýchsi vyšších hodnot než jaké predstavuje sám clovek a lidská pospolitost (což je samozrejme hlásáním nového náboženství, ke kterému mají klíc oni sami!). Má to dimenzi obecnou, a proto fatální, ale i dimenzi velmi parciální, když se napríklad vede debata o jedné stráni na horách a o jedné lyžarské sjezdovce. V agresívním environmentalismu vidím dnes pro lidstvo nejvetší hrozbu. Ríkám-li dnes, mám tím na mysli chvíli, když už zde není komunismus a kdy nehrozí ani jeho vzkríšení.

Ale ted se ptám: Proc nekricí ekologové? Nevadí jim likvidace domácích zvírat v rozmeru celých zemí? Po statisících? Brání jednoho zajíce a jednu veverku na jedné horské stráni a nedovolí tuto strán premenit v lyžarskou sjezdovku a osud statisícu ci miliónu krav, ovcí, prasat je netrápí? Je princip "kolektivní viny" neprijatelný jen u cloveka? Vuci zvíratum se smí používat bez jakéhokoli omezení? Casto na základe velmi chabé a sporné analýzy príciny a následku? Jak to, že to tak nikdo neríká?

Není to trochu proto, že se epidemie BSE, kulhavky a slintavky odehrává ve chvíli extrémního clovekonarcisismu? Clovek se stal pánem prírody. O prírode vznešene filozofuje (a nekterí lidé se velmi kárave dívají na ty, kterí stejne vznešene jako oni nefilozofují - i když ti nefilozofují hlavne proto, že radši neco pozitivního delají), ale pri svém sebemenším ohrožení na svá vznešená sluvka rychle zapomíná. Zdá se mi, že práve tyto nezodpovedné lidské postoje dnešní krizová situace nesmírne obnažuje.

Nechci ani v sebemenším naznacovat, že se touto vecí zabývám odborne a že mám po ruce nejaké prekvapivé návody, jak celou situaci rešit. Ale o tom, že se jedná o lidmi vytvorené krize, že mají v globalizovaném svete tyto krize nové, dodatecné (a velmi nebezpecné) aspekty, že souvisejí s absencí lidské pokory pred složitostí sveta kolem nás a že vybízejí k zamyšlení se nad všemi módními biologickými revolucemi (a klonováním), nemuže být sebemenších pochyb.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info