Pepsi a Coca-Cola přicházejí s novými zbraněmi

Budoucí vývoj na trhu zásadně ovlivní postoj mladé generace k dynamickému odvětví nesycených nápojů

Tradiční souboj dvou nápojových gigantů už přesahuje hranice limonád.

S pozměněnou taktikou zahájili v novém tisíciletí svůj tradiční nikdy nekončící souboj nesmiřitelní američtí rivalové, společnosti PepsiCo a Coca-Cola.

Potvrdily to v pondělí zveřejněné výsledky producenta Pepsi, který v posledním kvartále loňského roku zvýšil v meziročním srovnání čistý zisk o 25 procent na rekordních 611 miliónů dolarů. Nejzajímavější je na uvedené skutečnosti fakt, že dvě třetiny této sumy vytvořila divize Frito-Lay, která se zabývá výrobou slaných produktů a je nejvýznamnějším generátorem příjmů PepsiCo.

Spokojený tak může být především letos odcházející šéf firmy Roger Enrico, který po svém nástupu na post výkonného prezidenta PepsiCo před pěti lety určil za hlavní cíl společnosti stát se kompletní firmou s aktivitami v celém potravinářském průmyslu.

Syn ocelářského dělníka z Minnesoty tak sice částečně rezignoval na odvěkou snahu Pepsi porazit Coca-Colu v tradičním souboji obou kolových nápojů, ale díky vhodné konsolidaci aktivit firmy se mu podařilo již téměř dotáhnout Coca-Colu v celkových tržbách.

»Enricovi se podařilo vytvořit stabilní firmu, která už není závislá pouze na výkyvech Coca-Coly, jako byla třeba New Coke v osmdesátých letech,« prohlásil Andrew Conway, analytik společnosti Morgan Stanley Dean Witter v New Yorku, v narážce na totálně neúspěšnou verzi Coca-Coly z roku 1985, kdy se Pepsi poprvé a naposledy v celé historii podařilo předstihnout svého soka na domácím americkém trhu.

V nejbližších letech může být podle jeho názoru rozhodující skutečnost, jakým způsobem zareagují oba giganti na posun zejména mladé generace od tradičních limonád k nesyceným nápojům. Pepsi učinila v tomto směru nejvýznamnější krok v závěru loňského roku, když získala do firemního portfolia značku Gatorade, kterou po téměř jednoměsíčním zdlouhavém vyjednávání nakonec vyfoukla svému rivalovi.

Šéf Coca-Coly Douglas Daft pak reagoval před týdnem rozšířením spolupráce se švýcarským potravinářským kolosem Nestlé ve výrobě ledových čajů, které jsou už v současné době v USA prodávány v automatech Coca-Coly. Společný podnik pod názvem Beverage Partners Worldwide by měl rozšířit portfolio firmy zejména o některé druhy čajů, které mají firmě dopomoci k naplnění nejnovějších strategických cílů. Jako hlavní úkol atlantské firmy do roku 2010 totiž její výkonný ředitel určil zvýšení podílu nesycených nápojů na celkových příjmech společnosti ze současných 10 procent až na jednu čtvrtinu.

Ať už Pepsi nebo Coca-Cola se ale budou muset smířit se skutečností, že na rozdíl od kolových nápojů, kde nemají v celosvětovém měřítku prakticky žádnou vážnější konkurenci, oblasti ledových čajů zatím jednoznačně kraluje evropský Unilever.

(Bloomberg, hlo)

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info