Motoristé přijdou levnější bionaftě určitě na chuť

ZN 6.1.2000

Motoristé přijdou levnější bionaftě určitě na chuť

Bionafta, ekologické palivo pro dieselové motory, nachází i v českých zemích místo, které jí náleží. Šetří totiž nejen životní prostředí, ale i kapsu motoristů a autodopravců. Zdaleka ne všichni jsou však ochotni jezdit na pohonné hmoty vypěstované na polích.

Praha - Někteří řidiči se stále bojí bionafty. Toto ekologické palivo totiž provází špatná pověst z doby, kdy si u nás hledalo místo na slunci. Během 90. let se však bionafta zásadně změnila, když se podíl rostlinné složky metylester snížil na jednu třetinu. Spotřeba bionafty se nyní pohybuje na úrovni 200 tisíc tun ročně a je předpoklad k dalšímu růstu odbytu. Stát se snažil podpořit výrobu a spotřebu bionafty, proto od roku 1992 podporoval bezúročnými půjčkami výstavbu technologií na zpracování řepkového semene. Navíc osvobodil bionaftu od spotřební daně. V Česku vznikly nejméně dvě desítky firem, které se zabývaly výrobou a mícháním bionafty. Přesto téměř všechny ukončily svou činnost, protože nedokázaly konkurenčně obstát v soutěži s dotovaným palivem dováženým z Rakouska a dalších zemí. Řidiči nechtěli dříve jezdit na bionaftu, protože prý ničila motory. Největší výrobce automobilů v České republice, společnost Škoda Auto, však proti používání bionafty v atmosférických ani přeplňovaných vznětových motorech nemá žádné námitky. »Doporučujeme ale řidičům, aby biologické a minerální palivo pravidelně střídali,« uvedl mluvčí podniku Milan Smutný. Kopřivnická Tatra je opatrnější a neuznává garanční opravy motoru při používání bionafty. »S úspěchem jsme vyzkoušeli produkt s názvem SETA Diesel,« sdělil vedoucí konstrukce vznětových motorů v Tatře Josef Kašpárek. »Samozřejmě, že ten, kdo jezdí na bionaftu, by měl s ohledem na to upravit podmínky údržby,« dodal. Další výrobci upozorňují, že vždy je třeba nejprve posoudit, o jaké konkrétní palivo a jakých kvalitativních parametrů se jedná, protože na trhu se nabízí mnoho produktů s rozdílnými vlastnostmi. »Prodáváme bionaftu v 17 čerpacích stanicích a všude nabízíme jen nejkvalitnější produkt,« řekla tisková mluvčí akciové společnosti Benzina Pavlína Budkovská. Benzina má smlouvu s Výzkumným ústavem paliv a maziv, který všechny prodávané pohonné hmoty podrobuje přísným testům. Levnější a ekologicky šetrnější bionafta si našla cestu i na koleje. Jak uvedla tisková mluvčí Ministerstva dopravy Jana Nagyová, toto palivo pohání vlaky Jindřichohradecké místní dráhy a v minulosti ho používaly i Jizerské dráhy. »Pro těžké nákladní dieselelektrické lokomotivy není bionafta vhodná, ale nic nebrání tomu, aby na ni jezdily například motoráky Českých drah,« sdělila Nagyová. Vedení drah se však zavedení bionafty brání, i když by mohlo ročně uspořit desítky milionů korun.

PAVEL KAČER

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info