Motoristé i výrobci aut přicházejí v Česku levnější bionaftě na
17.01.2000 | Zemské noviny
ZN 17.1.2000
Motoristé i výrobci aut pricházejí v Cesku levnejší bionafte na chut
Bionafta, ekologické palivo pro dieselové motory, nachází i v ceských zemích místo, které jí náleží. Šetrí totiž nejen životní prostredí, ale i kapsu motoristu a autodopravcu. Zdaleka ne všichni jsou však ochotni jezdit na pohonné hmoty vypestované na polích.
Praha - Nekterí ridici se stále bojí bionafty jako cert kríže. Toto ekologické palivo totiž dosud provází špatná povest z doby, kdy si u nás hledalo místo na slunci. Behem 90. let se však bionafta zásadne zmenila, když se podíl rostlinné složky metylester snížil na jednu tretinu. Spotreba bionafty se nyní pohybuje na úrovni 200 tisíc tun rocne a je predpoklad k dalšímu rustu odbytu. Stát se snažil podporit výrobu a spotrebu bionafty, proto od roku 1992 podporoval bezúrocnými pujckami výstavbu technologií na zpracování repkového semene. Navíc osvobodil bionaftu od spotrební dane. V Cesku vznikly nejméne dve desítky firem, které se zabývaly výrobou a mícháním bionafty. Presto témer všechny ukoncily svou cinnost, protože nedokázaly konkurencne obstát v souteži s dotovaným palivem dováženým z Rakouska a dalších zemí. Ridici nechteli dríve jezdit na bionaftu, protože prý nicila motory. Nejvetší výrobce automobilu v Ceské republice, spolecnost Škoda Auto, však proti používání bionafty v atmosférických ani preplnovaných vznetových motorech nemá žádné námitky. »Doporucujeme však ridicum, aby biologické a minerální palivo pravidelne strídali,« uvedl mluvcí podniku Milan Smutný. Koprivnická Tatra je opatrnejší a neuznává garancní opravy motoru pri používá bionafty. »S úspechem jsme vyzkoušeli produkt s názvem SETA Diesel,« sdelil vedoucí konstrukce vznetových motoru v Tatre Josef Kašpárek. »Samozrejme, že ten, kdo jezdí na bionaftu, by mel s ohledem na to upravit podmínky údržby,« dodal. Další výrobci upozornují, že vždy je treba nejprve posoudit, o jaké konkrétní palivo a jakých kvalitativních parametru se jedná, protože na trhu se nabízí mnoho produktu s rozdílnými vlastnostmi. »Prodáváme bionaftu v 17 cerpacích stanicích a všude nabízíme jen nejkvalitnejší produkt,« rekla tisková mluvcí akciové spolecnosti Benzina Pavlína Budkovská. Benzina má smlouvu s Výzkumným ústavem paliv a maziv, který všechny prodávané pohonné hmoty podrobuje prísným testum. Levnejší a ekologicky šetrnejší bionafta si našla cestu i na koleje. Jak uvedla tisková mluvcí Ministerstva dopravy Jana Nagyová, toto palivo pohání vlaky Jindrichohradecké místní dráhy a v minulosti ho používaly i Jizerské dráhy. »Pro težké nákladní dieselelektrické lokomotivy není bionafta vhodná, ale nic nebrání tomu, aby na ni jezdily napríklad motoráky Ceských drah,« sdelila Nagyová. Vedení Ceských drah se však zavedení bionafty brání, i když by mohlo rocne usporit desítky milionu korun.
PAVEL KACER
Další články v kategorii Zemědělství
- Zmírnit dopady mrazů by mohl přesun plodin do vyšších poloh, míní vědci (29.04.2024)
- Čeští zemědělci připravují další protest, bude nejspíš v druhé polovině května (29.04.2024)
- Vinařům způsobily mrazy škodu přes dvě miliardy Kč, zánik hrozí většině ovocnářů (29.04.2024)
- OIV: Světová spotřeba vína loni klesla o 2,6 procenta, byla nejníže od roku 1996 (27.04.2024)
- Budou jablka za 50 korun? Stromy pomrzly v Česku i v Polsku (26.04.2024)
- Výzkumný ústav: Oteplení zvýší aktivitu škůdců, očekává se nadměrný výskyt mšic (26.04.2024)
- Více dřeva, méně betonu. Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví (26.04.2024)
- Prouza: Případné zdražení ovoce a zeleniny závisí také na úrodě jinde v Evropě (26.04.2024)
- Škoda na úrodě ovoce kvůli mrazům přesáhne podle odhadů ovocnářů miliardu korun (25.04.2024)
- Europoslanci schválili revizi společné zemědělské politiky EU (25.04.2024)