Návrh změn do zákona o Zemědělském intervenčním fondu

Návrh zmen do zákona o Zemedelském intervencním fondu ( dále Fond)

Vládní návrh zákona o Fondu je pozitivní v tom, že se približuje nástrojum Spolecné zemedelské politiky. Je ovšem v podstatných náležitostech regulace zcela protichudný regulacním direktivám ER a tím zájmum CR v priblížení podmínkám EU. V soucasné podobe je prijetí zákona škodlivé bez zásadních úprav. Tyto úpravy jsou reálné, pri respektování smyslu a dikce direktiv ER, zvlášte no. 1255/1999 o mléku a 2038/1999 o cukru, 1251/1999 o kompenzacních platbách u plodin na orné pude, jak bylo uvedeno v podstatných cástech.

Stanovení cílových a intervencních cen na predvstupní období je zcela nezbytné pro stabilizaci sektoru a dosažení srovnatelných podmínek pri vstupu CR do EU. Což jiste je národním zájmem, potvrzeným vládním prohlášením. Vládní návrh v predložené podobe národnímu zájmu neodpovídá, je v rozporu s predloženým pozicním dokumentem CR v kapitole zemedelství. Cenová a množstevní diference mezi pozicním dokumentem, skutecností odbytu a dosažitelnou národní kvótou na mlécné výrobky a cukerní trh se bez skutecné aktuální evropské normy nedá ani snížit. Predpokládaných 3.1 mld. lt mléka národní kvóty pri soucasném odbytu 2.3 mld lt. mléka vyžaduje maximální úsilí ve využití dostupných rozpoctových prostredku na efektivní zavedení evropského modelu regulace a dosáhnout alespon 2.5 mld lt odbytu mléka.

Prizpusobit se tomuto modelu rok, ci méne pred vstupem do EU je nemyslitelné. Ocekávat, že posudek Evropské Komise ohledne postupu v osvojování legislativy CAP a v budování institucí bude kladný, za daného stavu vládního návrhu nelze. Hlavne ovšem lze cekat podobné problémy s užitím prostredku na regulaci, které byly v roce 1999 provázeny poklesem ceny a odbytu mléka. Proti národnímu zájmu. Cas pro zmeny zákona stále trvá, rychlá reakce je žádoucí nejen pro zemedelce, ale pro celou CR. Vstup do EU je absolutní priorita.

Vládní návrh zákona o Fondu je zpracován s kompatibilitou zhruba 70% evropských norem, dle duvodové prílohy. Vecne je návrh aktuálním normám a podmínkám Evropské Unie ( dále EU ) vzdálen mnohem více.

Zásadní problém je v konstrukci cen a vlastní realizaci intervencního nákupu. Tento problém je zcela nezbytné zvládnout u mléka a mlécných výrobku a produktu obchodovaných na cukerním trhu. Je pravda, že zásadní direktivy EU byly schváleny v záveru minulého roku, jsou však natolik zásadní, že je nezbytná rychlá reakce ceské legislative a hlavne v praxi.

Odchylky vládního návrhu od EU:

a) § 1 odst. 5 Pravidla pro intervencní nákupy se stanoví narízením vlády. EU jednoznacne stanoví pravidla intervencních nákupu regulacní direktivou Evropské rady ( dále ER ), cili normou na úrovni zákona platného v clenských zemích.

b) Vymezení pojmu § 2 odst. 2 Intervencní cena je stanovena min. financí na návrh Fondu. V EU je intervencní cena zákon vyhlášený ER na dlouhé období a s ohledem na stejne stanovené cílové ceny výrobku. Vládní návrh zákona cílové ceny výrobku vubec nedefinuje.

c) Vládní návrh predpokládá, že Fond zahájí intervencní nákup pri poklesu cen pod Fondem stanovenou hranici proti intervencní cene. EU stanoví direktivou ER procento, pod které pokles cen producentu umožnuje zahájit intervencní nákup tendrem a zastavit tendr pri rovnosti, nebo vyšších cenách k této hladine cen. Objem intervencních nákupu je v EU stanoven predem na objem neprekrocitelného rozpoctu.

Dusledky vládního návrhu:

a) pravidla pro intervencní nákup (odchylná definice intervencní ceny) nepovedou k zásadnímu vecnému sblížení CR a EU na trhu regulovaných produktu. Návrh je kopií dosavadního regulování Státním fondem tržní regulace.

b) Cenový cíl nebyl stanoven a možnosti regulace dosavadním zpusobem jsou v príkrém rozporu s cílem jednání o národní kvóte mléka stanoveným v pozicním dokumentu CR predaném do EU. Vládní návrh je v rozporu s prioritou vlády ohledne harmonizace s EU. Je protichudný k cíli CR stanovenému v pozicním dokumentu.

c) Vládní návrh neumožnuje efektivne využít regulace kvótním systémem pro sblížení cen CR a EU, zvlášte u mléka a mlécných výrobku.

Návrh zmen do vládního návrhu zákona o Fondu:

Var. I.

a) Stanovit definici a hodnotu cílových cen na období predvstupní strategie k datu ocekávaného clenství v souladu s hodnotami cílových cen stanovených EU

b) Stanovit definici a hodnotu intervencních cen na období predvstupní strategie k datu ocekávaného clenství v souladu s hodnotami intervencních cen stanovených EU

c) Zakotvit intervencní systém totožný s direktivou ER do zákona, neponechávat ho na gesci Fondu a vlády. Intervencní zásada ve vymezení pojmu intervencní cena je zcela nedostatecná.

d) Do regulace cukerního trhu zahrnout oba druhy cukru, izoglukózu a inulínový sirup.

e) Do regulace produkce hlavních plodin na orné pude zakotvit systém totožný s direktivou ER, zásady pro kompenzacní platby.

f) Zahrnout do zákona licencní politiku a možnost uvalit dodatecná cla dle závazku WTO, a také možnost dodatecného zdanení importu v souladu s direktivou ER.

Var. II.

Zákonem o Fondu uložit vláde vydat usnesení, které se bude rídit pojmy a zásadami direktivy ER, zvlášte 1255/1999 o mléku, 2038/1999 o cukru a 1251/1999 o hlavních plodinách na orné pude. Uložit v zákone vláde stanovit usnesením cílové ceny na predvstupní období, intervencní ceny na toto období a zásady pro intervencní nákup, zásady pro kompenzacní platby v souladu s citovanými direktivami ER. Rozhodne neponechat stanovení cen a zásad v rukou Fondu. To znamená pouhé prepsání firmy ze Státního fondu tržní regulace.

Mgr. Ing. Václav Slavícek, obcanské sdružení Farmárské centrum 4.4.2000

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info