Boj na trhu sektů se přenáší do Česka
06.03.2000 | Právo
Právo 6.3.2000
Boj na trhu sektů se přenáší do Česka
Markéta Huleová
Obchodní válka mezi domácími producenty sektů se přiostřuje. Majoritní vlastníci dvou nejvýznamnějších výrobců sektů - firem Soaré Sekt a Bohemia Sekt - vedou již několik let boj ve střední Evropě, kde obě německé firmy patří mezi největší hráče.
Zatímco Sektkellerei Schloss Wachenheim, majitel většiny akcií Soaré, vede na trhu sektů v Polsku, jeho soupeř Henkell a Söhnlein, který vlastní Bohemia Sekt, poráží protivníka na trzích Maďarska a ČR.
"Soaré získala v průběhu tří let své existence téměř šestnáctiprocentní podíl na českém trhu ve svém oboru. Nyní se tato laťka posunuje na hranici dvaceti procent. Část trhu jsme získali na úkor Bohemia Sekt," řekl Právu ředitel Soaré Roman Žďárský.
Podíl Bohemia Sekt se podle obchodního ředitele Dalibora Šebely drží s menšími odchylkami kolem 75 procent, což představuje roční produkci přibližně 13,3 miliónu lahví. "Na trhu budeme soupeřit především se zahraničními firmami a drobnými výrobci kvalitních sektů. Soaré se pohybuje v kategorii konzumních levnějších sektů," uvedl Šebela.
Celkově se v ČR ročně vyrobí přibližně 16,5 miliónu lahví. Podle Žďárského má domácí trh se sekty ještě stále volnou kapacitu. V současné době činí spotřeba sektu v ČR přibližně 1,5 lahve o objemu 0,75 litru na hlavu. V sousedním Německu se pohybuje kolem šesti až sedmi lahví. V budoucnu by se domácí spotřeba podle Šebely mohla přiblížit Rakousku, kde činí 2,5 až 3 lahve na hlavu. "Životní úroveň se obrací k lepšímu. Proto věřím, že se nám podaří objem a prostor na trhu ještě zvětšit," doplnil Žďárský.
K boji o trhy se prý leckdy kromě legálních zbraní, jako je uvádění nových produktů na trh a dlouhodobá práce se zákazníkem, používají i nedovolené prostředky. Vedle očerňování konkurence patří podle některých odborníků k nesolidním metodám též smlouvy o výhradních dodávkách a dotacích za příslib ignorování produktů konkurenta. Zpochybňována je údajně i pravost či kvalita výrobků konkurence.
Oba soupeřící výrobci se však dušují, že tyto metody nepoužívají. A tak se bojuje hlavně na poli obchodním. Soaré nevylučuje, že letos zvýší cenu svých výrobků o 3 až 4 procenta.
Další články v kategorii
- EPC projektů v Česku rychle přibývá. Loni ušetřily přes 400 milionů korun, klimatické cíle EU mohou zájem ztrojnásobit (24.05.2024)
- Lidl loni zvýšil tržby o 9,4 pct. a Kaufland o 7,8 pct., otevřely méně poboček (24.05.2024)
- Senátní výbor chce usnadnit výstavbu nových malých vodních elektráren (24.05.2024)
- Mořské pochoutky z hor: zenon vytváří podmínky pro chov krevet v Alpách (24.05.2024)
- Loni dosáhly Lesy České republiky výborného hospodářského výsledku, a to i přesto, že se těžilo podstatně méně (24.05.2024)
- S Janem Štechmüllerem o ekologickém chovu ovcí a masného skotu i dobrovolnictví v Angole (24.05.2024)
- Skot si na bezdrátovou pastvu rychle zvykne (24.05.2024)
- Zetor Tractors propustí 160 lidí, víc než polovinu zaměstnanců (24.05.2024)
- Loukami v Jeseníkách se šíří invazivní druh. Natrhejte si kytku, vyzývá obec (24.05.2024)
- Vědci na lipenské přehradě letos sledují nezvyklý jev při rozmnožování candátů (24.05.2024)