Ruska se nebojíme, říká paštikář Hamé. Letos utržil přes 2,5 miliardy

Tržby společnosti Hamé rostly v první polovině tohoto roku o 7 procent. Nejvíce ji živily masové produkty, jako jsou paštiky a konzervy, tato kategorie tvořila 44 procent obchodů. Firma rostla i díky expanzi do zahraničí, odkud inkasovala více než polovinu svých tržeb.

Potravinářské společnosti Hamé v prvním pololetí letošního roku vzrostly tržby za vlastní a dovezené výrobky meziročně o sedm procent na 2,546 miliardy korun. „Zdá se, že je to jedno z našich nejlepších pololetí v historii,“ řekl na středeční tiskové konferenci generální ředitel společnosti Martin Štrupl. „I my jsme v Česku zaznamenali oživení spotřebitelského trhu. Lidé se už tolik nebojí utrácet a trh s potravinami jde nahoru,“ doplnil.

Největší podíl na obratu firmy měly trvanlivé masové výrobky, mezi něž patří paštiky, masové konzervy a hotová jídla. Prodeje této kategorie vzrostly meziročně více než o deset procent. Výrazněji se zvýšily také tržby za zeleninové produkty a výrobky z rajčat.

Prodeje firma zvýšila jak v tuzemsku, tak na zahraničních trzích. Ty se na tržbách Hamé podílely nadpoloviční většinou. Firmě se dařilo na všech klíčových zahraničních trzích. V Rumunsku o 19 procent, na Ukrajině o 16 procent, v Rusku o 11 procent a na Slovensku o desetinu. Firma více vyvážela i do dalších států.  „Daří se růst i na dalších exportních trzích, kam vyvážíme přes partnery,“ informoval Štrupl. Třeba za vývoz do Polska dostala Hamé o 74 procent víc peněz než v prvním pololetí 2013.

Ruských sankcí se firma zatím nebojí. „Rusko je náš druhý nejvýznamnější zahraniční trh a má stále vysokou dynamiku. Nejsme samozřejmě příznivci této situace a apelujeme na to, aby politický tlak nezasahoval do byznysu. Ale v současné době je přímý dopad minimální a na hodnocení nepřímých vlivů je brzy,“ řekl Štrupl. 85 procent výrobků, které Hamé v Rusku prodá, tam také vyrobí. „Navyšujeme podíl tamní výroby a to bude platit i do budoucna. Na seznamu zakázaných výrobků zatím naše výrobky nejsou a vývoz není omezen,“ dodal.

Začátkem srpna se však Hamé nechala slyšet, že bude požadovat po vládě, potažmo po EU, kompenzaci případných škod, které jí vzniknou omezením dodávek na ruský trh. 

Zahraniční expanze

Firma v průběhu roku koupila v Rumunsku značku La Grande Famiglia, obchodující na tamním trhu s plody moře, hořčicemi, džemy či rajčaty. Další akvizice bude dokončena snad do konce roku. Akvizice jednoho výrobce firmě umožní rozšířit její portfolio na slovenském a českém trhu o výrobky, jež Hamé dosud v sortimentu nemá.

„Dosud jsme neměli punc slovenského výrobce a to je důvod, proč děláme tuto akvizici. Plus je to nová kategorie, něco, co Hamé ještě nedělá,“ vysvětlil generální ředitel. „Akvizice platíme z vnitřku firmy, musíme si na ně vydělat, proto nejsou příliš velké,“ doplnil.

Hamé také v červenci spustila e-shop na portálu Aukro.cz. Nabízí na něm 500 druhů výrobků. Slibuje si od toho rozvoj do budoucna a další marketingový nástroj.

Hamé má v současnosti v Česku sedm výrobních závodů, po jednom pak v Rusku a v Rumunsku. Firma sídlící v Kunovicích u Uherského Hradiště v současnosti vyváží zhruba do 40 zemí světa.

Autor: Kateřina Koubová

 

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info