Rohlík spolupracuje s desítkami dodavatelů, kterým nabízí mimo jiné i program „Rohlík pomáhá farmářům“. Ten zahrnuje zjednodušené financování, dodavatelské smlouvy, dopravu a marketingovou podporu. Do programu se už zapojily desítky menších producentů, celkově počet lokálních produktů dosahuje až 70 procent podle sezony a kategorie. Kromě toho Rohlík každý rok investuje zhruba 35 milionů korun do mediální podpory menších českých producentů.
„Češi domácí farmářské zboží doslova zbožňují. Za poslední roky se mu podařilo vybudovat opravdu dobré renomé a největší podíl na tom mají právě drobní a řemeslní výrobci. Nebojí se přicházet s novými recepturami, pečlivě naslouchají zákazníkům, záleží jim na kvalitě, ale přesto se snaží být dostupní i cenově,“ doplňuje František Brož, tiskový mluvčí Košík.cz.
Masa se loni dovezlo o desetinu více, agrární schodek byl třetí nejhorší![]() |
I proto počet dodavatelů farmářů na Košíku stále roste, za poslední roky jich přibyly desítky procent. „Meziročně vidíme nárůst zájmu zákazníků asi o pětinu, především v oblasti masa nebo mléčných výrobků. Zajímavé je, že se jedná o celorepublikový trend a neomezuje se rozhodně jen na velká města, říká Brož.
Podpora v horších časech
Rostoucí e-commerce s potravinami se pro české farmáře a lokální dodavatele stal klíčovým partnerem, který jim nejen zajišťuje stabilní odbyt, ale také pomáhá růst. Díky dlouhodobé spolupráci se jejich prodeje v průměru zvyšují o stovky procent ročně. Celkem Rohlík spolupracuje se skoro 250 menšími lokálními farmáři, vinaři a pivovary, přičemž se jejich sortiment za poslední dva roky rozšířil o 30 procent.
Stabilní odběr umožňuje českým farmám a menším výrobcům nejen přežít, ale dynamicky se rozvíjet. „Na letošní pololetí máme v plánu zajímavé iniciativy a partnerství, kterými bychom menší dodavatele ještě více podpořili,“ doplnil Brož za Košík.cz
„S našimi farmáři a dodavateli jsme v neustálém kontaktu. Když narazí na problém nebo potřebují pomoc – ať už s navýšením odběru, závozy nebo rozšířením sortimentu – vědí, že se na nás mohou kdykoli obrátit. Nejde jen o obchodní vztah, ale o dlouhodobé partnerství, které jim pomáhá růst,“ říká Martin Beháň z Rohlíku. Ukázkou pomoci je podle něj například loňská pomoc farmářům, od kterých Rohlík odkoupil část mrazem zasažené úrody a jako druhou jakost je pak nabídl svým zákazníkům.
V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla![]() |
Menší výrobci jsou na internetu v nabídce po celý rok. Typickým příkladem je kategorie zmrzlin. Tento přístup pomáhá stabilizovat jejich podnikání a zároveň zajišťuje zákazníkům rozmanitější a kvalitnější výběr produktů bez ohledu na sezonu.
Zajištěný odbyt zemědělcům pomáhá zvlášť v současnosti, kdy bojují se stále většími extrémy počasí, stoupajícími cenami téměř veškerých vstupů a nízkými výkupními cenami komodit.
„Je potřeba dodat, že podobné projekty mají reálný přínos především pro zemědělce, kteří produkují výrobky určené koncovému zákazníkovi. Produkcí většiny zemědělců jsou ovšem komoditní potraviny jako například obiloviny. Zajímavou změnu nejen pro zemědělce, ale i samotné spotřebitele proto přinášejí projekty zaměřené právě na komodity, a tím pádem i majoritu českého zemědělského trhu,“ uzavírá Jiří Musil, CEO Agdata, největšího českého startupu věnujícího se preciznímu zemědělství.