Norsko získalo první loď pro ukládání oxidu uhličitého v podmořském úložišti

Slaný akvifer je geologická vrstva hluboko pod zemským povrchem, která obsahuje slanou vodu. Jsou zde snahy využívat tyto útvary k trvalému uložení oxidu uhličitého, protože plyn se v nich rozpouští a může reagovat s horninami, čímž se minimalizuje riziko úniku zpět do atmosféry.
Projekt Longship má být prvním rozsáhlým projektem zachycování a ukládání průmyslových emisí oxidu uhličitého na světě. Země po celé Evropě, zejména Německo, ale také severské země, sázejí na technologii zachytávání a ukládání uhlíku, tzv. CCS, a věří, že jim pomůže snížit znečištění v odvětvích, jako je výroba cementu, hnojiv a oceli. Tato technologie je však zatím složitá a nákladná, a zůstává tak převážně ve fázi testování.
Norsko se snaží zaujmout vedoucí postavení v této oblasti. Na projekt Longship vyčlenilo miliardy z veřejných prostředků. Projekt je důležitým testem toho, zda je tato technologie realizovatelná.
Loď Northern Pioneer byla vyrobena v Číně. Je poháněna převážně zkapalněným zemním plynem. Může přepravovat až 8000 tun tekutého oxidu uhličitého, uvedl majitel lodi, firma Norhern Lights, která je společným podnikem firem Equinor, Shell a TotalEnergies.
Cementárna firmy Heidelberg Materials, která se nachází jižně od Osla, má začít zachycovat odpadní oxid uhličitý v polovině roku. Bude prvním zákazníkem projektu. V první fázi je v plánu uskladnění až 1,5 milionu tun oxidu uhličitého ročně.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Richard Vacek
11.2.2025 06:07vaber
11.2.2025 08:56
Milan Milan
11.2.2025 16:08Richard Vacek
11.2.2025 17:42 Reaguje na Milan Milanhttps://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_cycle#/media/File:Carbon_cycle.jpg