WSJ: V potravinovém průmyslu se skloňuje imunita ve všech pádech

Pokud jste se v poslední době setkali se záplavou potravin, jejichž obaly a etikety slibují, že pomohou vašemu imunitnímu systému, nejste sami. Přínosem pro imunitní systém se nyní ohánějí dokonce i plechovky sýrových kuliček - společnost Good Crisp Co. letos v létě uvedla na trh kuličky s čedarem, které obsahují složku, jež podle etikety "pomáhá posilovat imunitní systém a zlepšuje jeho klíčové funkce", napsal zpravodajský server The Wall Street Journal.

V éře covidu-19 dychtí spotřebitelé posílit svůj imunitní systém a společnosti plní regály s potravinami výrobky, o nichž tvrdí, že jim v tomto pomohou. Podle společnosti Innova Market Insights, která se zabývá průzkumem trhu, uvedli obchodníci v první polovině letošního roku na trh 383 potravin a nápojů opatřených tvrzením o posílení imunity, což překonalo loňský počet 326 výrobků za první pololetí. Celkový loňský počet za celý rok se oproti předchozímu roku zvýšil o 31 procent.

"Imunita se objevuje téměř při každém rozhovoru s klienty," říká Lu Ann Williamsová, ředitelka pro inovace společnosti Innova. "Bojíme se onemocnět. Americké zdravotnictví je velmi chaotické. Spotřebitelé hledají levnější alternativu, která by jim zajistila nějaké magické řešení."

Lékaři uvádějí, že živiny, na kterých marketing staví svá tvrzení spojená s posílenou imunitou, jsou často ty, které imunitní systém ke správnému fungování skutečně potřebuje, včetně vitamínu C a zinku.

Většina lidí ale už má těchto živin dostatek a nepotřebuje další dávky přidané do jídla, uvádějí lékaři; byť některé výzkumy naznačují, že vitamín C a zinek mohou v některých situacích pomoci zmírnit příznaky nachlazení, říká Mark Moyad, ředitel komplementární a alternativní medicíny v Lékařském centru Michiganské univerzity.

Lékaři ovšem varují, že by nás tvrzení o podpoře imunity nemělo přesvědčit ke koupi výrobku, který je jinak nezdravý, a to včetně potravin a nápojů s vysokým obsahem cukru či tuku.

"Pokud si na základě tohoto tvrzení vybíráte značku nebo výrobek anebo za ně platíte vyšší cenu, společnosti vás zneužívají," řekl Michael Starnbach, profesor mikrobiologie Harvardovy lékařské fakulty.

Podle průzkumu, který minulý měsíc provedla společnost CivicScience a zúčastnilo se ho téměř 4000 dospělých Američanů, více než polovina dotázaných uvedla, že by měla zájem o koupi potravin nebo nápojů, které pomáhají posilovat imunitu. Více než třetina z nich uvedla, že by za takové potraviny nebo nápoje utratili víc, než je běžné.

Společnost PepsiCo ve fiskálním roce končícím 30. září uvedla na trh 120 nových výrobků, které na etiketě nebo v rámci spotřebitelského marketingu uvádějí tvrzení o imunitě, což je dvakrát více než v předchozím roce. Výrobky společnosti - od značek, jako je Mountain Dew, až po proteinové koktejly Evolve - obsahují látky, jako je vitamin C a zinek, které mají podle etiket podpořit imunitu.

Na štíhlých plechovkách šumivého energetického nápoje Mtn Dew Rise, který byl uveden na trh na začátku tohoto roku, je vedle nápisů "mentální podpora" a "180 mg kofeinu" uvedeno "podpora imunity".

"Podpora imunity je nyní populární," řekla Emily Silverová, viceprezidentka pro inovace severoamerické divize nápojů společnosti. "Snažíme se poskytovat výrobky, které odpovídají potřebám spotřebitelů, se složkami, které poskytují vědecky prokázané zdravotní účinky, což umožňuje spotřebiteli rozhodnout se, co je pro něj nejlepší," dodala.

Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv obecně povoluje prodejcům potravin popisovat účinek, který má složka na strukturu nebo funkci těla, pokud je pravdivý a není zavádějící.

Nicole Halmosová z kalifornského Herlongu utratila v posledním roce každý měsíc asi 70 dolarů za energetické nápoje Riff ve snaze najít zdravější alternativu ke každodenní kávě a Red Bullům. Na etiketě je uvedeno, že nápoj je "nabitý vitamínem C", a na přední straně plechovek je vedle nápisu "energie+" uvedeno "imunita". "V době covidu se každá podpora imunity hodí," vysvětlila, proč sahá právě po tomto nápoji.

Společnost Good Crisp Co. uvedla v červenci na trh kuličky s čedarem a přísadou, která prý pomáhá imunitnímu systému. Onou přísadou je betaglukan wellmune - vláknina získaná z pekařských kvasnic. V otázkách a odpovědích na stránkách firmy Kerry Group, která wellmune vyrábí, se uvádí, že se "objevují důkazy", podle nichž kvasnicové betaglukany mohou pobídnout imunitní buňky v těle k účinnější reakci na patogen.

Podle Matthewa Parryho, spoluzakladatele společnosti Good Crisp, se přidání další ingredience do produktu nijak neliší od důvodů, proč někteří spotřebitelé užívají doplňkové multivitamíny. "Jde o to, že nám dodá větší pocit klidu a jistoty, že pokud z hlediska stravování neděláme všechno dokonale, dostáváme potřebné látky i z jiných zdrojů," řekl.

dk mka

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info