Vánoční zakázkovou výrobu začne proto jeho firma dělat až příští týden, protože objednávek proti jiným letům moc není.
Kvůli nouzovému stavu lidé chodí méně nakupovat. Prodejny ve městě podnikatel proto zavřel a má otevřený jen obchod, kde je také výrobna.
„Perník je pro lidi na druhém místě, věříme, že v prosinci se to všechno nějak vzpamatuje,“ řekl Janoš.
Letos je zakázek méně, například firmy, které si dřív objednávaly perníky pro své zákazníky, vyčkávají a objednávky neposlaly.
„Nikdo neví, co bude. Stálí klienti nám ale jsou věrní. Je to pro nás všechny těžké. Musíme platit veškeré náklady a zisky nejsou téměř žádné,“ řekl Janoš. Firmě podle něj pomáhají státní podpory, které mají zmírnit koronavirové dopady na ekonomiku.
Vánoční perníky firma doteď nevyráběla téměř vůbec, začne je dělat až příští týden. V běžném období se přitom pečou a zdobí i dva měsíce dopředu. Produkce se teď propadla o 90 procent, řekl Janoš.
„Máme spíš zakázky na osobní dárky, lidé si volají. Hodně jsou to betlémy a objednávají si bílé zasněžené kostelíky. Tradice jsou také vánoční chaloupky,“ řekl Janoš.
Od roku 2008 používají výrobci perníku chráněné zeměpisné označení Pardubický perník. Výrobky místních perníkářů členské státy EU uznaly jako ojedinělý a tradiční výrobek.