Vnitřní pohnutkou k podnikání byla pro manžele Irenu a Václava Kalkušovy touha a potřeba se o sebe postarat, protože oba byli dlouho zaměstnáni a jejich dosavadní práce už pro ně byla unavující. Zároveň chtěli být finančně nezávislí, a tak hledali, v čem by se mohli realizovat. A napadl je karamel.
„Objevila to manželka na józe, kde si karamel vyráběli. Já jsem na karamelu vyrostl, protože nám ho moje maminka dělala jako takový cukrkandl, takže jsem ho znal, ale my jsme ho potom s manželkou začali dělat v tekutém stavu, jako sladidlo,“ uvádí Václav Kalkuš.

Nejprve ho rozdávali jako dárky svým kamarádům, kteří je přesvědčili k tomu, aby se tomu začali věnovat ve velkém. Založili tedy společnost Karamelový sen. Teď se podílí na výrobě podílí celá rodina. Dcera totiž maluje obrázky na visačky výrobků.
„Jedná se o ruční výrobu, není to žádná chemicky zjednodušená cesta, ale opravdu poctivá ruční práce. Ta je zárukou kvality a dodává produktu exkluzivitu,“ doplňuje manžel.
Neobvyklé příchutě
Manželé Kalkušovi se museli jako všichni výrobci nahlásit na Státní zemědělské a potravinářské inspekci. „Ručně vyráběný tekutý karamel ale tehdy vůbec nebyl v legislativě. Inspektoři nám tak poradili vytvořit si vlastní Českou cechovní normu,“ říká Irena Kalkušová.
Nic už nebránilo tomu, začít. Z původních dvou druhů jich dnes nabízejí více než dvacet. „V placaticích máme standardně čistý karamel, pampelišku, levanduli, vanilku, skořici, kávu, vánoční karamel, teď je tady i slaný karamel s chilli a s rozmarýnem. Ale máme ještě ovocnou řadu jahoda, borůvka a višeň. A pak máme v šestihranné skleničce v karamelu sušené ovoce, ořechy nebo zázvor, který je v bio kvalitě z Peru, neboť si hodně zakládáme na kvalitě vstupních surovin,“ nastiňuje Václav Kalkuš.
Kromě toho nabízejí i různé neobvyklé speciality, jako jsou smrkové výhonky či sušená rajčata v hot chilli karamelu. Jednotlivé příchutě si manželé vymýšlejí nejčastěji sami.
„Karamel má úžasnou schopnost, že velice ochotně přijme chutě a vůně. To jsme na začátku netušili, takže se nám najednou odkryl prostor pro různé pokusy,“ říká Irena Kalkušová s tím, že i sami zákazníci za nimi přicházejí s nápady.
Získali řadu cen
Za dvanáct let existence na trhu získali manželé Kalkušovi nespočet ocenění. Mezi nejvýznamnější patří Klasa, Chutná hezky Jihočesky, Regionální potravina či Česká chuťovka. Účastní se také různých veletrhů a trhů.
„A tam si nás našli i významní zákazníci, se kterými obchodujeme dodneška. Navázali jsme tam i spolupráce s jinými vystavovateli,“ říká manželka.

Lidé si mohou jejich výrobky nakoupit na e-shopu nebo ve vybraných obchodech po celé republice. Podle Václava Kalkuše je ale nejlepší nakupovat s ochutnávkou, kterou mohou absolvovat na trzích nebo přímo u nich ve výrobně i s prohlídkou.
„Pořádáme komentované ochutnávky a prohlídku naší karamelovny v Českém Krumlově. Říkali nám, že tam máme mít nějaké vstupné, tak jsme dali stovku, ale když si u nás člověk něco zakoupí, vstupné navíc se mu neúčtuje. A ještě nikdo ho nezaplatil,“ uzavírá s úsměvem povídání Václav Kalkuš.
Sledujte podcast Byznys kafe
Máte rádi podnikatelské příběhy a užitečné rady ze světa malého i velkého byznysu? Pak neváhejte a sledujte náš videopodcast Byznys kafe.
Nejnovější díl s názvem Počet zaměstnanců přesáhne šest tisíc, říká HR ředitelka Penta Hospitals CZ si můžete přehrát ZDE.
Pořad Byznys kafe najdete také v aplikacích Spotify i Apple Podcast.