Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bublinkový čaj udělal miliardáře z půltuctu Číňanů. Trh je však stále těsnější

  18:00
Stále rostoucí vášeň generace mileniálů či z generace Z pro bublinkový čaj vytvořila v posledních letech v Číně nejméně půl tuctu miliardářů z těch, kteří se jeho prodejem živí. Vlna zájmu o produkt ale vyvolala čím dál ostřejší konkurenční boj. Ten následně způsobil, že v tomto segmentu začíná být až příliš těsno.
bubble tea bublinkový čaj čína obchod rozmach mladí nápoj

bubble tea bublinkový čaj čína obchod rozmach mladí nápoj | foto: Profimedia.cz

Na mnoha rušných křižovatkách v centru Šanghaje je jasně vidět, jak velký je v Číně v současnosti byznys s bublinkovým čajem. Naproti jedné z 8 000 domácích prodejen řetězce jménem ChaPanda o své zákazníky bojuje i konkurenční čajový specialista Heytea. Vedle nich právě vyrůstá další podnik. „Náctiletí studenti, bílé límečky, třicátníci, ti všichni ho pijí každý den,“ říká jeden ze zaměstnanců provozovny prodávající bubble tea. „Je to pro ně nápoj číslo jedna, nemohou bez něj prostě být,“ dodává.

Třiadvacátého dubna vstupuje na hongkongskou burzu společnost Sichuan Baicha Baidao Industrial. Je to čínský řetězec, který se specializuje právě na prodej bublinkového čaje. Tento hráč číslo 3 na tamním trhu chce tímto krokem získat více než 300 milionů dolarů. Podle indexu miliardářů agentury Bloomberg by si tak její zakladatelé, manželé Wang Siao-kchun a Liou Wej-chung, přišli na základě 73procentního podílu dohromady čisté jmění ve výši 2,7 miliardy dolarů. Zprávu přinesla agentura Bloomberg.

Napjatá konkurence však nyní hrozí vyřadit některé slabší hráče. Hongkong, který kdysi patřil k nejrušnějším místům pro jejich transakce, ztratil na atraktivitě. Akcie firem se v důsledku čínského hospodářského poklesu propadly. „Trh v tomto sektoru nemá tak vysoké ocenění jako dříve,“ potvrzuje Kenny Ng, stratég společnosti Everbright Securities International. „V pevninské Číně dochází k nerovnoměrnému oživení spotřeby, a tak ziskovost spotřebitelských podniků zůstává nejistá,“ dodává

Bublinkoví miliardáři

Jedním z největších hráčů na poli bublinkového čaje je čínská společnost Baicha Baidao. Svůj byznys založila na ukojení chutí na bublinkový čaj za rozumnou cenu. Svou první prodejnu otevřela v roce 2008, o deset let později zavedli její majitelé franšízový model, který urychlil růst. Dnes má značka více než 8 000 prodejen po celé Číně.

Co je bubble tea

Bublinkový čaj se vyrábí smícháním mléka s černým nebo zeleným čajem.

Do nápoje se zpravidla přidávají želé kuličky maniokového škrobu a tak po protřepání na něm vznikne pěna, která mu dala jméno.

Bublinkový čaj se pije tlustým brčkem, kterým projdou i želé kuličky.

Bubble tea má mnoho druhů a příchutí, podává se studený, často s kostkami ledu.

V obchodech Baicha Baidao prodávají půllitrovou porci bublinkového čaje v přepočtu za něco málo přes 45 Kč, zatímco průměr v oboru se donedávna blížil stovce. Tato strategie se vyplatila. Podle dat společnosti vzrostly tržby mezi lety 2021 a 2023 o více než 56 procent na 5,7 miliardy jüanů (787 milionů dolarů).

Dalšími dvěma bublinkovými miliardáři jsou bratři Čang Chung-čchao a Čang Chung-fu. Ti v roce 1997 v provincii Henan založili společnost Mixue Bingcheng. Firmu, která kromě čaje prodává také kávu, mnozí označují za druhý největší nápojový řetězec na světě po Starbucksu podle počtu prodejen. Po celé Číně jich má více než 32 000 a čtyři tisíce v jedenácti dalších, zejména sousedních zemích.

Po přílivu peněz od investorů v roce 2020 byl výrobce čaje oceněn na 23,3 miliardy jüanů (76 miliard Kč). Tím se čisté jmění každého z bratrů zvýšilo na 1,5 miliardy dolarů (34 miliard Kč), jak uvádí Bloomberg Billionaires Index.

Vzhledem ke zpomalující čínské ekonomice a opatrným spotřebitelům, kteří se bojí inflace, stále více výrobců snižuje ceny. Společnost Guming Holdings, která je druhým největším čínským hráčem s přibližně 9 000 obchody po celé zemi, musela nyní zlevnit.

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

Také výrobci bublinkových čajů vyšší třídy, jako je například společnost Nayuki Holdings, utrpěli za poslední roky ztrátu. Řetězec s 1 800 prodejnami, který vstoupil na burzu v Hongkongu již před třemi lety, totiž drtí rychlý růst levnějších konkurentů. Akcie Nayuki i přesto, že firma zlevnila, se od vstupu na burzu propadly o téměř 90 procent kvůli obavám z konkurence. „Co se týče vyhlídek lídrů v oboru, jsem optimistický,“ říká Steven Nie, analytik společnosti Daiwa Capital Markets. „Ale sektor čajových nápojů začíná být příliš přeplněný,“ dodává.

Variace na národní strunu

Bubble tea vznikl na Tchaj-wanu koncem 80. let 20. Století. Zpočátku se nápoj prodával v pouličních stáncích poblíž škol a úřadů. Když se v 90. letech tento trend začal prosazovat v Hongkongu a pevninské Číně, začaly vznikat první řetězce. Dnes se o pozornost zákazníků v Číně přetahují tisíce značek. Nespočet obchodů se objevil i v USA a Evropě, ačkoli největší čínští dodavatelé tam zatím neprorazili.

Šest otazníků nad čínskou ekonomikou. Odpovědi na ně zajímají celý svět

Stejně jako společnost Starbucks prodává svou kávu v myriádách nejrůznějších variací, také řetězce nabízející bubble tea nabízejí tento nápoj téměř v nekonečné množství chuťových kombinací. Svůj oblíbený čaj (libovolný černý, bílý, zelený s mlékem nebo bez něj) lze kombinovat s čerstvým ovocem (moruše, grapefruit, jahody, pomeranč), různými bublinkami (originální tmavé tapiokové kuličky, křišťál, kaktus, taro a další), speciálními ingrediencemi (červené fazole, kousky ochucené želatiny, poleva ze smetanové pěny) a různými stupni sladkosti či chladu. Některé řetězce přidávají pro zvýšení chuti do čaje i panáka tradičního čínského obilného likéru Moutai.

„Život je těžký a něco sladkého vás potěší,“ zněla nejčastější odpověď Číňanů na otázku, proč si kupují bubble tea. V nedávném průzkumu to zjistila společnost Minsheng Securities.

Mnoho prodejců také v marketingu na bubble tea vypichuje starobylou tradicí pití čaje v zemi. Podle Marka Tannera, výkonného ředitele šanghajské brandingové agentury China Skinny, je v poptávce po tomto produktu obsažen prvek národní hrdosti. „Káva je zahraniční produkt, zatímco čaj je do značné míry čínský,“ uzavřel pro agenturu Bloomberg.

Autor:
  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Letenky letos ještě zdraží, varuje asociace. Náklady dopravcům stále rostou

9. června 2024

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA varuje, že cena letenek se ještě během letošního roku...

Starbucks v Číně ztrácí půdu pod nohama. Cenami ho drtí domácí konkurence

8. června 2024

Z Číny se postupně stává kavárenská velmoc. S tím souvisí i rozmach i několika domácích podniků, z...

Saúdská Arábie vsadila na zdravotnictví. Na burzu míří úspěšná rodinná firma

8. června 2024

Království Saúdské Arábie sice vystavělo své bohatství na ropě, v poslední době se ale poohlíží po...

Jihokorejská zbrojovka byla na odpis. Teď vzkvétá a vyrábí levněji než zbytek světa

8. června 2024

Mnozí experti ještě před pár lety odsuzovali zaměření jihokorejského obranného průmyslu. Válka na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...