https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/moucni-cervi-se-mozna-jiz-brzy-objevi-na-talirich-lidi-po-evrope
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mouční červi se možná již brzy objeví na talířích lidí v Evropě

14.1.2021 11:24 | PARMA (ČTK)
Díky dnešnímu doporučení úřadu by se celé sušené larvy potemníka moučného mohly stát součástí mnoha receptů či být využity ve formě moučky pro výrobu sušenek, těstovin nebo pečiva.
Díky dnešnímu doporučení úřadu by se celé sušené larvy potemníka moučného mohly stát součástí mnoha receptů či být využity ve formě moučky pro výrobu sušenek, těstovin nebo pečiva.
Zdroj | Piqsels
Mouční červi se možná brzy objeví na talířích lidí po celé Evropě. Ke konzumaci je nyní doporučil Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), který jim již dříve přiřkl status nového jídla, informuje agentura Reuters.
 

Díky doporučení úřadu by se celé sušené larvy brzy mohly stát součástí mnoha receptů či být využity ve formě moučky pro výrobu sušenek, těstovin nebo pečiva. Evropská komise má nyní na základě rozhodnutí úřadu předložit členským státům návrh, který by umožnil uvést moučné červy na trh jako potravinu pro lidi, upřesňuje agentura AFP.

Mouční červi jsou ve skutečnosti larvy potemníka moučného a v Evropě jsou již používáni jako přísada do krmiv pro domácí mazlíčky. Vzhledem k tomu, že jsou bohatí na bílkoviny, tuky a vlákninu, se pravděpodobně stanou prvním z mnoha hmyzích druhů, které se v nadcházejících letech ocitnou na jídelníčku Evropanů, myslí si chemik a potravinový vědec úřadu EFSA Ermolaos Ververis. Právě pod jeho dohledem byli mouční červi schváleni jako "nové jídlo" směrnicí, která nabyla účinnosti v roce 2018. To vyvolalo vlnu obdobných žádostí.

Do hmyzích tyčinek či hamburgerů z cvrččí mouky se s chutí pouštějí lidé v Africe, Austrálii nebo na Novém Zélandu. Někteří sociologové se však domnívají, že lidé v Evropě mohou pociťovat silnou psychologickou bariéru a nějakou chvíli ještě potrvá, než se výrobky založené na larvách potemníka moučného stanou běžným zbožím v supermarketech.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (99)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 11:33
Další výdobytek ekofanatiků. Za chvíli nám doporučí ohryzat starou babičku.
I tak lze snížit uhlíkovou stopu ( potrava v místě spotřeby) a navíc by se jednalo o sdílené hospodaření, které je také v kurzu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 11:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jste neuvěřitelný demagog...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 11:56 Reaguje na Petr Eliáš
Kanibalismus se provozuje ve světě častěji než byste si myslel. Mimo jiné ho prováděli Japonci za druhé světové války, obyvatelé obklíčeného Stalingradu a dokonce byl před několika roky objeven nový kanibalský kmen kdesi v Indonésii. Nikde není psáno, že pořád bude na světě dostatek potravin a je docela možné, že v takové situaci bruselští politruci vyhlásí heslo "Sněz si svého geronta".
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 12:19 Reaguje na Petr Eliáš
Ať se kobylkami láduje Greta Thunberg s Ulrikou v.d.Leyen s celou Evropskou komisí a bruselským aparátem, na tohle skutečně nemám žaludek.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 12:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co vy byste bez té Gréty dělal. :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 12:40 Reaguje na Petr Eliáš
My bychom se bez ní klidně obešli, ale ekoteroristé nám ji pořád předhazují a dělají z ní skoro Johanku z Arku.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 12:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ano, obešli byste se bez ní ... proto jí pořád dávate do nesmyslných komentářů. :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 12:48 Reaguje na Petr Eliáš
Řeknu to obrazně - když mi někdo nahraje na smeč,.........
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 12:51 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nikdo vám na nic nenahrává. Prostě už nevíte co byste vy demagogové napsali abyste ulevili dušičkám. :-)
Odpovědět
MG

Milan G

14.1.2021 14:28 Reaguje na Petr Eliáš
Tak jistě bolševický pudlíku :-)))
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 14:35 Reaguje na Milan G
To víš že jo, soudruhu. Už jsi se doučil průměry? :)
Odpovědět
MG

Milan G

14.1.2021 14:56 Reaguje na Petr Eliáš
Vy mně vždy pekelně rozesmějete, hlavně tou vaší neznalostí, ale touhou obrovskou do všeho žvanit.
Prostě takový malý bolševický pudlík, no :-)))))
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 15:04 Reaguje na Milan G
Chápu, ty průměry a matematiku k práci nepotřebuješ. :-) Zákazník ukáže na obrázek a ty mu ten hamburger připravíš. :-)
Odpovědět
MG

Milan G

14.1.2021 15:08 Reaguje na Petr Eliáš
Ty jsi nikdy nic nepochopil, bolševický pudlíku .
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.1.2021 17:18 Reaguje na Petr Eliáš
Je to prostě reakce na to, že je nám ta duševně nemocná dívka (a její, či spíše "její" názory) násilně cpána.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 12:23 Reaguje na Petr Eliáš
Demagog ???

Tak tady máte své Zelené z Reichu :

Velkou bouři vyvolala v Německu píseň na ekologické téma v podání dětského sboru, kterou odvysílal kanál Westdeutscher Rundfunk (WDR). Text líčí babičku jako neekologické čuně
(v němčině též svině), které jezdí v SUV, na motorce a velkou výletní lodí.Na konci videa dívky ze sboru s vážným pohledem pohybují rty a místo jejich hlasu je slyšet hlas klimatické aktivistky Grety Thunbergové, jak říká: „We will not let you get away with this.“ - Nedovolíme, aby vám tohle prošlo. Což je věta z jejího projevu „How dare you“ proneseného na klimatickém summitu OSN.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 12:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano, jste demagog. Hned vytahujete ekofanatiky a nějaké nesmyslné kraviny o babičkách pod článkem, který je úplně o něčem jiném...
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.1.2021 17:20 Reaguje na Petr Eliáš
Komunisté taky nejdřív velebili Pavku Morozova a pak teprve začali budovat lágry pro rodiče, udané dětmi. Naštěstí plynové komoru už nestačili (na rozdíl od Němců).
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.1.2021 17:28 Reaguje na Petr Eliáš
Vás nikdo nevytahuje, tak se vythujete sám. Už víte co je to kavitace, nízkoteplotní plazma a estrogen?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 18:47 Reaguje na Jiří Daneš
Ne, to ví jen odborníci vašeho ražení. 🙂
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.1.2021 23:06 Reaguje na Petr Eliáš
No to je na Vašich příspěvcích poznat. Zkuste se mrknout aspoň na tu Wikipedii, základní poznatky a informace tam jsou uvedeny.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 12:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
Němci mají obecně sklon nechat se vést psychopaty. A dokáží pitomosti dovést až do extrému. Je docela možné, že časem tu neekologickou babičku ukamenují po vzoru jejich muslimských spoluobčanů. A to, že v tom sboru bylo jen pár děcek, bych nezlehčoval. Může to být jenom špička ledovce. Ostatně, Hitlerovy mládeže bylo taky zpočátku jenom pár tisícovek a nakonec tato organizace měla asi osm miliónů členů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.1.2021 17:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Souhlas, jakmile začnou Němci za něco bojovat, je třeba se přidat k jejich protivníkům. Protože Němci za něco pozitivního nebojovali v historii snad nikdy.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

14.1.2021 21:13 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Docela možné je všechno. Zvlášť na internetových diskusích.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

15.1.2021 08:18 Reaguje na Petr Eliáš
To bohužel není. Export Liberálního odpadu z Holandska je nám dáván za vzor od roku 89.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.1.2021 14:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
S tou babičkou jste mi připomněl, co vždy z legrace mluvím o svém
konci. Tvrdím, že si přeji umřít v přírodě a být zužitkován hmyzem
a zvěří jako třeba zvířecí zdechliny. Někde jsem četl nápad mrtvé
kompostovat a tak ekologicky využít. Ona ta ekofanatika nemá hranic
a možné asi bude v budoucnu cokoliv. Doufám, že budu mít ještě
na výběr zda chleba bez červů a nebo s červy a nebo kus hovězího
a nebo talíř červů. Ti, co jsou už náležitě zblblí, tak ať si
klidně jedí ty červy a jinou havěť.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 15:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Odjeďte do Indie. Tam fungují věže mrtvých, kde se o pozůstatky postarali supi. Měl byste to ale stihnout co nejdříve, protože supi v Ázii i Africe vymírají díky léčivům, která lidi pumpují do dobytka. A sákra, teď to vypadá, že Vás nabádám, abyste co nejdříve natáhl bačkory. To si nepřeji. Rád tady s Vámi dikutuji a doufám že ještě dlouho budu. -))))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.1.2021 16:53 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
O natažení bačkor nejde, ale vidím marnost jiným
oponovat při jejich fanatickém přesvědčení. Už mě
to přestává bavit, protože ta diskuse nemá smysl,
když nemá kloudný výsledek. Biopaliva se pěstují
stále, proti JE tu jsou lidé taktéž, jiní chtějí
FVE na každé střeše či poli, ač to je tunel i na
jejich kapsy a jiní bojují proti CO2 a létají po
světě. Za jeden zámořský let vyprodukují tolik
CO2, co jiný za celý život a toho zkritizují
za to, že topí dřívím, které chtějí nechat zetlít
v lese se zcela shodným únikem CO2. Ta salónní
ekologie mi leze krkem a půjdu zase dělat něco
hmatatelného. Nachystám pár budek ptákům a
včelkám nové rámky s mezistěnkami na jaro.
Pak zaseji rajčata, papriky a prořežu ovocné
stromy. To vše je hodnotnější, než diskuse s
osly, holdujícími samoregulaci, samovýsevu,
bezzásahovosti a jiných bezpracných způsobech.
Oni pak zkritizují zemědělce a chovatele ovcí,
kterým změnili podmínky podnikáni, ke kterému
je po přeměně polí na louky přesvědčovali.
Tady je diskuse zbytečná a nemá cenu si kazit
zbytek života. Doporučuji to všem a nechte to
těm fanatikům, kteří se budou vzájemně plácat
po zádech bez kritiky realistů.
Co si "zasejí" to i "sklidí" a já taky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 11:51
Vzhledem k tomu, že doma nepatřím mezi domácí mazlíčky, rád se téhle "vymoženosti" vzdám.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.1.2021 12:23
Potemníka nechtěli ani gekoni. Radši cvrčka nebo larvu zlatohlávka. Moučného červa měli stejně rádi jako roboran nebo combinal. Na druhou stranu obilí spalujeme v kotelnách, děláme z něj biopaliva, tak proč v rámci ekogizace s ním nekrmit brouka? Já ovšem dávám přednost steaku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 12:38 Reaguje na Michal Ukropec
Tím obilím by se, místo brouků, dal nakrmit dobytek, přičemž výsledný pokrm by byl určitě poživatelnější. A co se týče vlivu na životní prostředí, tak i hmyz produkuje exkrementy a bioplyny. Možná bychom časem zjistili, že masivní produkce hmyzu pro lidský výkrm znečišťuje přírodu mnohem více než dnes tolik odsuzované krávy.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.1.2021 14:25 Reaguje na Michal Ukropec
Z hlediska dlouhodobé konzumace jsou larvy potemníků pro terarijní zvířenu dokonce jedovaté, otázka je jestli nejsou jedovaté i pro lidi
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 17:14 Reaguje na Michal Ukropec
Já krmila na jaře moučnými červy zachráněné netopýry před jejich vypuštěním do volné přírody. Ti se po moučných červech mohli umlátit a krásně díky nim ztloustli, takže se dostali před vypuštěním na svobodu do dobré kondice.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.1.2021 17:28 Reaguje na Michal Ukropec
Uvědomte si, kolik procent energie a živin spotřebuje hmyz na vytvoření zcela nestravitelného chitinu, a kolik toho na nestravitelné (lež různě využitelné) části těla spotřebuje kráva nebo prase.
Hmyz má význam pro lovce a sběrače, nebo pro nějaké mimořádné situace, hladomory či "kobylky sežraly úrodu, my jsme sežrali kobylky". V jiných souvislostech je jeho chov velice problematický, myšleno po stránce toků hmoty a energie.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 21:29 Reaguje na Jan Šimůnek
Mouční červi ale snad žádný chitin nemají. Mají být snědeni dřív než se zakuklí.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.1.2021 08:13 Reaguje na Majka Kletečková
Ten moučný červ má povrch z chitinu. Proto se několikrát za život svléká, aby mohl povyrůst. Teraristé doporučují krmit právě těm čerstvě svlečenými červy, u kterých se ten chitinový povrch ještě nevytvořil. Oni jsou takoví smetanově bílí. Jakmile povrch stvrdne, červ je žlutohnědý a tyhle leckdy nežerou ani akvarijní ryby.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.1.2021 20:25 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Díky za vysvětlení, to jsem nevěděla.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

16.1.2021 12:58 Reaguje na Jan Šimůnek
Obecně se uvádí něco kolem dvojnásobné konverze potravy na vlastní biomasu oproti kuřeti (s hovězím pak srovnání už vůbec nedává smysl). Samozřejmě se to bude mírně lišit druh od druhu (mouční červi jsou jistě první vlaštovka), ale zjevně je to mnohem efektivnější, než u teplokrevných obratlovců.
Máte jiná čísla?
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.1.2021 16:27 Reaguje na Petr Dvořák
U toho hovězího musíte započíst konverzi potravy na mléko. Pokud se do té biomasy používají i nestravitelné části typu chininu, pak je to porovnání trochu mimo realitu.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

16.1.2021 17:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak jasně, steak z pětileté dojnice na tom nejspíš bude hůř po všech stránkách i se započtením mléka. Typicky asi skončí v psí konzervě.
Po krátkém hledání se zdá, že chitin dělá do 20% moučného červa, takže to hru nijak nemění. Naopak nutriční hodnota je taky výrazně vyšší, než u kuřecího.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 10:40 Reaguje na Petr Dvořák
A co střeva a jejich obsah apod., prostě nechutnost, kerá se z normálních zvířat vyhodí?
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

17.1.2021 11:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Oni se nechávají vyhladovět. Navíc mají trochu jinou trávicí soustavu, tedy i obsah "střev".
Já to samozřejmě nikomu nenutím, jen zpochybňuji Vaše tvrzení, že je to neefektivní zdroj potravy. Opak je pravdou.
Osobně mě to taky úplně neláká, ale je jasné, že jde o kulturní dogma.
Třeba u včelích larev a kukel je ta kulturní bariéra menší (a je to u včel všechno i takové "čistější"). Tam se ale už nedá mluvit o nějaké efektivitě a chov včel primárně na "maso" je asi nesmysl. Narozdíl od těch herbivorních druhů, jako je moučný červ, sarančata apod..
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 13:38 Reaguje na Petr Dvořák
Vyhladovět se nechává i dobytek před porážkou, a přesto se kuchá.

Je tu ovšem ještě jeden zásadní problém, a to je možnost alergií a alergizace. V podstatě kdokoli, kdo má alergii na krevety a podobnou žoužel, by se mohl po tom hmyzu v lepším případě osypat, v horším jít do anafylaktického šoku. Dtto alergie na roztoče.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

17.1.2021 15:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Dtto alergie na mléko, na oříšky. Hledáte problém tam, kde není. Koupit si můžete, co chcete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 18:01 Reaguje na Petr Dvořák
Nemůžu.

Nemůžu si koupit kvalitní vysavač, protože je EU zakázala. Nemůžu si koupit normální žárovku (leda přes skrčku jako "topné těleso" a ve velmi omezeném sortimentu), protože je EU zakázala. Nemůžu si koupit výrobky z GMO, protože je EU zakázala. Nemůžu si koupit rtuťový lékařský teploměr (leda ilegálně dovézt ze zahraničí) protože je EU zakázala (a není čím měřit teplotu pacientů, protože náhražky měří s chybou půl stupně nebo i víc, pokud nepočítám mašiny velikosti PC za stovky tisíc).
Nemůžu si koupit pohonné hmoty bez biosložky, přestože je prokázáno, že biosložka ničí motor.
Opravdu se nechci dožít situace, kdy nebude možné si koupit běžný salám nebo sekanou bez povinné příměsi nějakých hmyzích exkrementů.

Je mi líto, je to zase jeden z důvodů proč podporovat odchod z EU, nebo síly, které ji chtějí zničit.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

17.1.2021 20:23 Reaguje na Jan Šimůnek
https://www.bazos.cz/search.php?hledat=rtutovy+teplomer

.. jestli ho opravdu potřebujete
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.1.2021 09:14 Reaguje na Petr Dvořák
Ovšem v lékárně ho neseženu a až dojdou zdroje pro bazary, tak prostě nebudou. A pro oddělení ve špitále, kde je daleko větší obrat, tohle řešení prostě není.

Řešením je buď zbavit EU možnosti o takových věcech rozhodovat, nebo ji prostě zlikvidovat.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

18.1.2021 09:41 Reaguje na Jan Šimůnek
Nojo, jestli po rozpadu EU nastane ráj na Zemi je otázka názoru.
Ovšem povolení potravinářského obchodu s hmyzem je ve skutečnosti povolení něčeho, co povolené nebylo, zrušení restrikce. :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.1.2021 13:43 Reaguje na Petr Dvořák
Zcela jistě nenastane, ale s vysokou pravděpodobností se dostaví úleva, jakou jsme mohli prožít v 90. letech. A užít si pár let normálního života, kdy např. na WC budou dvě dveře, s panáčkem a panenkou, a ne desítky s různými hieroglyfy, které navymýšleli bezcenní negramotové z "humanitních (pseudo)věd". A bude možné poslat děcko samotné do školy, aniž by hrozilo nebezpečí, že ho znásilní či dokonce rovnou zabijí nějací náboženští či političtí extrémisté, hájení Bruselem.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

18.1.2021 19:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Nemáte klec v hlavě? Kde jste viděl desítky dveří na wc?
Já se obávám, že když se EU rozpadne, tak nás sežere Rusko jako malinu. A i kdyby ne, tak ekonomicky to bude katastrofa.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.1.2021 08:49 Reaguje na Petr Dvořák
Dělal jsem si srandu, nicméně požadavky typu pro každý (z asi 60) "gender" extra záchod skutečně existují.

Je otázka, jestli by nám Rusko tak silně devastovalo ekonomiku a rozvoj vědy a techniky jako EU, nebo jestli bychom spíš byli za "třídní primusy" jako v dobách RVHP.
Rozhodně si nemyslím, že by nám vnucovali OZE a zakazovali (nebo jinak komplikovali) stavbu JE. A ekologičtí aktivisté by asi měli v řadě oblastí utrum a dostávali by dlouhodobé studijní pobyty, zaměřené na ekologii Soloveckých ostrovů, případně Nové Země. Což by, alespoň pro normální občany, bylo asi taky spíš plus.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

19.1.2021 13:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Aha. Už jsem se lekl. :)
Ty požadavky jsem nezaznamenal. Ale vždycky se najde nějaký cvok, je to stejné, jako případy militantního feminismu.
A samozřejmě to zbytečně diskredituje celé gender studies, které jsou, myslím, o něčem trochu jiném. Ve své podstatě asi o zkoumání toho, co je dáno biologicky a toho, co již spíše kulturně. Což je docela zajímavá otázka.
V mediálním protoru ji pak ale různé postavy trivializují zcela absurdním způsobem typu "holky mají pipinku". Ale to je pochopitelně doménou biologie a nikdo nic jiného netvrdí.

Rusko.. nevím. Rusko není režim, kterému bychom se měli přibližovat. O tom mě definitivně přesvědčili zelení mužíčci na Krymu.
EU má svoje chyby, je to složitý 'organismus', ale v zásadě je to asi jedno z nejlepších uskupení na Zemi, kde dnes může člověk žít. A nejen dnes.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.1.2021 18:15 Reaguje na Michal Ukropec
No třeba eublepharius macularius nebo Teratoscincus scincus na de facto monodietě moučných červů vždy prosperovali dobře a zcela bez problémů.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.1.2021 08:16 Reaguje na Hunter
Možná že druhy ještěrek, které žijí v pouštích a polopouštích jsou na příjem takto tvrdé potravy uzpůsobeny, ale pralesní druhy ještěrek by dlouho nepožily.
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.1.2021 13:04
na rovinu přiznávám, že mě zatím nenapadlo pravidelněji konzumovat hmyz (ale přiznávám, variace na smažená vejce z vyhrabaných larev chroustů byla zajímavý zážitek) a že se mi taková strava mírně ekluje. ale dle všech tabulkových hodnot (obsah živin) nebude na hmyzu nic špatného.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 13:12 Reaguje na Lukas B.
Ono to není tak špatné. Na dovolené v Thajsku jsem nějakou smaženou ,,havěť,, ochutnal a je to jak chips. :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 13:20 Reaguje na Petr Eliáš
Jedna věc je ochutnat, druhá věc je se tím pravidelně krmit. Taky je otázka, co by systematické krmení lidí moučnými červy způsobilo. Když budete terarijní zvířata krmit pouze tímto hmyzem, chitinové obaly červíků způsobí těmto zvířatům velké trávicí problémy. U lidí to zatím nikdo nezkoumal, ale myslím si, že výsledek bude podobný.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.1.2021 14:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nikdo vám neříká, abyste to jedl povinně po kilech... Článek je o tom, že EFSA je doporučil ke konzumaci a že EK vytvoří návrh členským státům, který by umožnil uvést moučné červy na trh. To je vše. ... Pokud v tom ovšem někdo vidí nějakou ,,konspiraci,, je to jeho problém. ;)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 15:04 Reaguje na Petr Eliáš
Je to už pár let, kdy proběhla tiskem zpráva, že se v Bruseli někdo snaží vytvořit vyhlášku o tom, kolik procent potravy v EU by měl tvořit hmyz. Tehdy jsem ještě nevěděl, jakých pitomostí je vysokoprevoschoditěľstvo v Bruseli schopno a proto jse tomu nevěnoval pozornost. Je docela možné, že ze začátku to bude na bázi dobrovolnosti a až si lidi na tuhle pitomost zvyknou, bude to nařízeno. A bude to stejné jako nemyslně snižované emise u aut, elektromobily, případně biopaliva, která se tvoří z palmového oleje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.1.2021 17:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Co nesmyslné, škodlivé!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 13:16 Reaguje na Lukas B.
Kdo chce , ať se hmyzem láduje. To je právo jeho volby.

Tady se však účelově směřuje k tomu, aby se tento druh stravy stal povinnou složkou potravy Evropanů.

Obdobné osekávání našich práv vidíte v hrubší formě "očkovací pas" , který bude zaveden /nepochybuji o tom/ jako podmínka svobodného pohybu.
A to zase bude podmíněno proočkováním proti covidu 19 ,údajně pocházejícímu z nedovařeného netopýra, podle názoru mého uměle vytvořeného viru.
Otázku zda úmyslně nebo neúmyslně rozšířeného nechme na později.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.1.2021 17:33 Reaguje na Miroslav Vinkler
Obávám se, že jste úspěšný vizionář a že ve svých poznámkách k věci, máte pravdu.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

15.1.2021 08:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
To že nám oligarchie nařídí povinné očkování a nastolí apartheid jsem předpovídal už v březnu.
Je za tím znalost psychologie chování z minulosti oné oligarchie.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.1.2021 21:00 Reaguje na Kamil Krabice
Jestli myslíte očkování proti COVID 19, tak to je dobrovolné. A poptávka po očkování zatím hodně převyšuje nabídku.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

14.1.2021 16:33
Jen jeden odkaz pro Vás:
český start up s milionovými obraty, prodávají cvrččí mouku i proteinové tyčinky. A je to moc dobré. Dáváme to ve škole ochutnat studentům.
https://damesens.cz/pages/obchod
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 16:51 Reaguje na Katka Pazderů
Děkuji za vaši laskavost, ale dávám přednost ovsu a produktům s jeho základem.
Podle tradičního českého : "Když já mu dám ovsa, on mi skáče hopsa".
Odpovědět
JC

Jan Cedič

14.1.2021 17:05 Reaguje na Katka Pazderů
Vážená propagátorko těchto zvěrstev. Nacpěte si ty červy třeba do všech vašich tělesných otvorů, ale nenuťte to laskavě normálně se stravujícím lidem, děkuji.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 17:17 Reaguje na Jan Cedič
Paní Pazderů ale nikomu cvrččí mouku a proteinové tyčinky nevnucuje. Vám dělá zřejmě potíž pochopit psaný text.
Odpovědět
JC

Jan Cedič

14.1.2021 20:17 Reaguje na Majka Kletečková
Ale, ale, jestliže to dává ochutnat studentům, tak to vnucuje, vy se naučte porozumět textu ano !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 21:56 Reaguje na Jan Cedič
Dávat někomu něco ochutnat přece nemusí znamenat, že mu to budete vnucovat. Mně dala kamarádka ochutnat marjánku a houbičky, ale kdybych odmítla, tak by mi to určitě nevnucovala. Kdybych byla studentem, tak bych byla ráda, že to mohu ochutnat. Podle mne z textu neplyne ani, že je to studentům vnucováno, ani že to studentům vnucováno není.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 21:58 Reaguje na Majka Kletečková
Jiná situace je, když někdo někomu dává facku. Ale to je v tomto kontextu mimo mísu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 22:03 Reaguje na Majka Kletečková
Uvažuji, že na podzim budu volit pirátskou vlajku. Samozřejmě jen za podmínky, když jejich flotila nebude pokrmy z moučných červů zatracovat ani vnucovat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.1.2021 16:43 Reaguje na Majka Kletečková
Ti jsou velmi nevyzpytatelní. Ze svého původního programu nesplnili naprosto nic a ani se o to nepokusili. Nevěřil bych jim ani nos mezi očima a počínání některých lokálních politiků z řad pirátů normální lidi taky odrazuje.
Osobně bych přál koalici piráti + STAN pěkných 9,5 procent hlasů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 17:17 Reaguje na Katka Pazderů
Tak jsem se na ten odkaz podíval. Zajímavé.
Zejména věta : " Maximal protein, minimal bullshit"
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.1.2021 17:35 Reaguje na Katka Pazderů
Ještě že už mám studentská léta za sebou. Velmi lituji Vaše studenty, říkají že jim to chutná, inu dobrá známka je dobrá známka.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.1.2021 08:19 Reaguje na Jiří Daneš
Ze studentských let si pamatuji na táboráky, opékání buřtů a tajnou konzumaci alkoholu. Představa, že bych měl se spolustudujícími dejchánek, při kterém bychom konzunmovali takovou havěť, by mě asi dovedla k odchodu ze studií. -)))
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.1.2021 21:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jak to můžete vědět,, když jste (hádám)žádný pamlsek z těch chutných a zdravých moučných červíků dosud neochutnal?
Odpovědět
JC

Jan Cedič

14.1.2021 17:02
Takže nějakej (samozřejmě naprosto zbytečnej) úřad doporučí, že se evropani mají cpát tímhle nebo jiným hnusem a očekává se, že se to fakt stane ? No to asi fakt ne ! Ať si to žerou domorodci v zemích, kde je to tradiční či obvyklé, tedy v Africe či v Asii, ale sem to fakt netahejte ! Já a jistě i drtivá většina evropských domorodců se budem dál krmit vepřovým, bramborama nebo chlebem. (prosím šťouraly, aby mne neupozorňovali na původ brambor, děkuji).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 17:20
Ochutnala jsem smažené cvrčky ve skautském institutu v Praze a chutnali mi. Byli dobře okořeněni. Na Papui Nová Guinea jedí domorodci červy běžně, někde jedí některé brouky dokonce syrové. Což mi přijde fuj. Je to ale jejich tradiční strava.

Hmyz možná bude stravou budoucnosti. Třeba se i naše civilizace naučí z hmyzu připravovat pokrmy, které budou nejen výživné a zdravé, ale i chutné. Mně se na tom zamlouvá to, že by se hmyzem mohlo částečně nahradit maso ze zvířat a v průmyslových velkokapacitních chovech by se mohlo chovat méně prasat a kuřat, za to snad v lepších podmínkách než nyní.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.1.2021 17:31 Reaguje na Majka Kletečková
Obávám se, že syntetická strava, nebo nějaká čtyřnohá kuřata (GMO) vyjdou levněji a efektivněji.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.1.2021 19:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Není nad to, když si člověk může svobodně vybrat, co mu šmakuje.
Odpovědět
sv

14.1.2021 22:24 Reaguje na Majka Kletečková
Právě že nemůže. Potraviny z GMO si v EU svobodně vybrat nemůžeme. Zelení zločinci prosadili jejich faktický zákaz.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.1.2021 10:11 Reaguje na
Přesně tak. Já bych také raději kupoval kvalitní GMO než EKO - BIO hnusy, které nám vnucuje EU pod vlekem ekologických extrémistů. Nejrozumnější je co nejrychlejší odchod z této organizace.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.1.2021 21:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Mně EU žádné EKO - BIO nikdy nevnucovala. Možná byste se měl z Brna odstěhovat do Jihočeského kraje, jinak se v tom Brně utrápíte. Vypadá to, že si EU na Brno zasedla a chce vás zničit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.1.2021 10:30 Reaguje na Majka Kletečková
Kde můžete koupit v Česku GMO soju, GMO brambory, GMO rajčata, výrobky z GMO kukuřice a další podobné plodiny?
V EU, řízené naprosto tupými hovady, fanaticky nenávidějícími cokoli, co nějak souvisí s vědeckým pokrokem, nemůžete mít ani GMO akvarijní rybičky, světélkující ve tmě (protože mají zavedený gen z medúzy).
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.1.2021 17:39 Reaguje na Majka Kletečková
Na Papui Nová Guinea, jedli domorodci běžně své nepřátele, také z řad domorodců. A to ještě nedávno, než jim tam misionáři dovezli domácí zvířata a masové kozervy.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 18:14 Reaguje na Jiří Daneš
To je ta globalizace. Křečovitá snaha vymazat národní kulturní identitu ve všech oblastech a nahradit ji jakýmsi univerzálním Pygmejcem, kterému je implantováno vědomí i svědomí stvořené v jakémsi Matrixu neznámým stvořitelem.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.1.2021 18:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ideálem je takzvaný Euroovčan, jedinec bez národní identity, který si nechá exkrementovat na hlavu a nechá si líbit všechno. Proto ta veřejná podpora masové migrace, proto ty mraky naprosto nesmyslných zákonů a vyhlášek a proto ten odpor k postoji Orbána, který veřejně tuto snahu EU kritizuje a sabotuje.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.1.2021 19:02 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ügen
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.1.2021 10:15 Reaguje na Jiří Daneš
Oni ještě taky jedli mozky zemřelých členů komunity, což vedlo k tomu, že se mezi nimi rozšířila prionová choroba kuru (je trochu podobná "nemoci šílených krav", ale příznaky se trochu liší, v popředí je hlavně svalový třes. S vymýcením této formy kanibalismu ta choroba zmizela.

MMCH Byť to bylo popsáno jako "pomalé viry", bylo to první vědecky popsané prionové onemocnění.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.1.2021 18:46 Reaguje na Majka Kletečková
Víte jak pláčou ti mouční červi ve velkochovech, když jdou
za živa na rozemletí, vysušení a nebo rovnou do horkého oleje?
Doufám, že byli napřed omráčení a ty pěstírny měly dostatečně
velkou plochu na počet červů, aby nebyli týráni. A co ti chudáci
cvrčci, které jste snědla? Nemáte výčitky svědomí, že k nasycení
zabijete stovky živých tvorů? Oni přece taky cítí bolest, chtějí
žít a množit se. Pokud to někdo jí z nouze, tak to pochopím.
Pokud z rozmaru, tak ho považuji za někoho, kdo se předvádí jak
je IN, protože to je poslední módní výstřelek. Mimochodem už
se některé nemoci léčí močí a exkrementy a tak co je jíst už
nyní preventivně jako recyklaci odpadu, který obsahuje ještě
mnoho nevyužité energie. To by byla teprve úspora! Pokud bude
pojídání hmyzu způsobem, jak zachránit planetu, tak ať klidně
zanikne. Ti ekologové už opravdu asi zblbli.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.1.2021 08:21 Reaguje na Břetislav Machaček
A víte, jak ten hmyz i v malochovu smrdí. Otevřít terárium třeba se šváby je jen pro silné povahy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.1.2021 09:21 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vím a moučáky jsem si choval pro lov ryb. Nakonec
si jich občas pár koupím a už je nechovám. Není to
nic jednoduchého uhlídat dobu zakuklení, vlhkost,
teplotu, plísně atd. Pokud jsem to neuhlídal, tak
potrava zaplísnila, moučáci se zakuklili a brouci
mi už byli dobří tak pro slepice. Vidět lidé ty
pěstírny, tak to do huby nevemou.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

15.1.2021 08:21
Do hmyzích tyčinek či hamburgerů z cvrččí mouky se s chutí pouštějí lidé v Africe....

Ano o to tady dobromilů jde, aby do Eu dovezli miliardu afričanů a ti jim tu nepochcípali hladem. Až bude všechno pěkně zdeveloperováno.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.1.2021 09:04 Reaguje na Kamil Krabice
Páni, to už je konspirace jako z SPD. :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.1.2021 10:18 Reaguje na Petr Eliáš
Vzhledem k tomu, že takovýto program oficiálně vyhlásila zločinecká organizace "Římský klub", tak bych to jakom konspiraci neviděl.
Odpovědět
JR

Jana ROusková

18.6.2021 20:17
Kde se tady ty věci prodávají ?
Odpovědět
JH

Jarmila Horáčková

27.6.2021 13:53 Reaguje na Jana ROusková
Není jich moc, ale už nějakou dobu objednávám z crickeaters.cz a tady jsem velmi spokojená. Mají vždy všechno k dostání a na čem v poslední době ujíždím jsou cvrčci v mléčné čokoládě.
Odpovědět
JR

Jana ROusková

17.7.2021 14:27 Reaguje na Jarmila Horáčková
Co mě zaujalo, tak ti cvrčci s příchutí medu a hořčice ? Je to fakt dobré s těmi příchutěmi ? https://crickeaters.cz/e-shop/jedli-cvrcci-domaci-med-a-horcice/
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist