Spotřebitelé na výrazné rozdíly v cenách upozorňují již delší dobu. Například oblíbený hermelín od značky Král Sýrů v jednom supermarketu stojí téměř dvojnásobek toho kolik v jiném.
Stejný problém se týká i značkového pomerančového džusu Pfanner, jehož cena v některých prodejnách připomíná obědové menu. Podobně je to i u dalších oblíbených výrobků jako Studentská pečeť, lískooříšková pomazánka Nutella nebo tablety do myčky Jar.
„Kreativní“ práce se slevami. V cenách je chaos, potravináři volají po změně![]() |
Redakce iDNES.cz proto vyrazila do pražských obchodů, aby situaci zmapovala. Průzkum se týkal pětice produktů: Studentská pečeť, hermelín Král Sýrů, Nutella, tablety do myčky Jar a pomerančový džus Pfanner.
U tabulky Studentské pečeti se tentokrát drama nekonalo, tato čokoláda přitom byla v minulosti známá tím, že u ní obchodníci s cenou pracovali dost kreativně. Před Vánocemi byla k mání i za 140 korun, aby se následně dala ve slevě nabídnout za třetinu. Tentokrát ji ovšem sledované obchody prodávaly téměř za shodnou cenu.
Výrazný rozdíl byl tentokrát k vidění u hermelínu. Zatímco v Globusu se dal sehnat za 29,90 Kč, řetězec Penny ho nabízel za 56,90, tedy o devadesát procent dráž.
Podobný rozdíl (85 procent) se dal vypozorovat u pomerančového džusu Pfanner, asi o sedmdesát procent se pak lišila nejvyšší a nejnižší cena Nutelly. Její šestisetgramové balení se totiž dalo v Globusu pořídit za stovku, naopak v Tesku a Penny vyšlo zhruba na 170 korun.
Z nepotravinářského zboží pronikly do srovnání tablety do myčky Jar Platinum. Jejich padesátikusové balení se dalo v Bille a Albertu sehnat za 269 korun, v Tesku za ně zákazníci platili bez koruny pětistovku. Tedy o 85 procent víc.
Produkt | Globus | Albert | Tesco | Penny | Billa |
---|---|---|---|---|---|
Studentská pečeť 170 gramů | 59,90 | 54,90 | 54,90 | –––––- | 59,90 |
Pomerančový džus Pfanner 100% litr | 69,90 | 129,90 | 99,90 | ––––– | 104,90 |
Nutella 600 gramů | 99,90 | 129,90 | 167,90 | 171,26 | 136,90 |
Hermelín Král Sýrů 120 gramů | 29,90 | 56,90 | 34,90 | 56,90 | 52,90 |
Tablety do Myčky Jar Platinum 50 tablet | 339,00 | 269 | 499 | –––––– | 269,90 |
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je cenová strategie každého obchodu odlišná a ovlivněná marketingem. „Obchody často lákají zákazníky na výhodné slevy u oblíbených produktů, které však v pravidelné nabídce mívají vyšší cenu. Typicky jde o populární čokolády nebo džusy, které se v akci objevují jen jednou za čas,“ vysvětluje Prouza.
Růst cen pomerančového džusu souvisí především se špatnou úrodou pomerančů a rostoucími cenami surovin. Podle Prouzy si zákazníci u výrobků, které kupují pravidelně, pamatují přibližnou obvyklou cenu, a proto je pro ně důležité porovnávat slevu právě s touto hodnotou, nikoliv jen s aktuálně nejnižší nabídkou na trhu.