Nepasterované svijanské pivo v plechovkách jde na odbyt

„Živé“ pivo bez pasterizace, které ve Svijanech od konce března jako první český pivovar stáčejí na nové automatické stáčecí lince do plechovek, má mezi zákazníky úspěch. „Prodej půllitrových svijanských plechovek s nepasterovaným pivem má stále vzrůstající tendenci. Do konce května jsme do plechovek stočili již přes 16 tisíc hektolitrů piva a upravili původní roční plán na výrobu plechovek z pěti na sedm milionů kusů,“ řekl ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.

Stejně jako v případě lahvového piva sjíždí i z nové linky nejvíce plechovek s obsahem nepasterovaného Svijanského Mázu 11 %. Vedle něj pivovar do plechu stáčí i Svijanskou Desítku 10 %, Svijanského Rytíře 12 %, speciál Svijanský Kníže 13 % a prémiový ležák "450".  Se zhruba šesti procenty produkci doplňují pasterované plechovky s nealkoholickým pivem Svijanský Vozka. „Největším odběratelem je v České republice i na Slovensku řetězec Lidl, regionálně plechovky odebírají také Ahold a Globus a spolupracující velkoobchody,“ uvedl vedoucí obchodního oddělení Pivovaru Svijany Vratislav Žitka.

K výhodám plechovek patří, že nepropouští světlo a plyny, jsou velice skladné a pivo se v nich mnohem rychleji vychladí na správnou teplotu než pivo ve skleněné láhvi. Vedle toho jsou také stoprocentně recyklovatelné, a tedy i ekologické. „Růst poptávky po pivu v plechovkách je ze všech těchto důvodů i na českém trhu už dnes markantní a bude stále rychleji pokračovat i v příštích letech,“ řekl dále Roman Havlík.

Nejmodernější plnicí linka pro nepasterované pivo  

Na očekávaný trend zvyšování obliby plechovkového piva ve Svijanech loni zareagovali instalací nové stáčírny, která představuje zatím největší investici v celé historii pivovaru v celkovém objemu přes 100 milionů Kč. Od letošního března na ní jako první český pivovar stáčí i do plechovek – stejně jako do všech ostatních obalů – pivo nepasterované. „Plničku na plechovky s hodinovou kapacitou 15 tisíc plechovek nám dodala společnost Krones, která je považována za světovou špičku v oblasti stáčení piva. Abychom mohli v plechovkách nabídnout skutečně nepasterované pivo, museli jsme i toto její špičkové zařízení ve spolupráci s ní vylepšit o určitá nestandartní řešení, a to jak v zájmu udržení absolutní mikrobiální čistoty, tak také prakticky úplného vyloučení možných zbytků vzdušného kyslíku při plnění,“ řekl svijanský sládek Petr Menšík. „Výsledkem je to, že v našich plechovkách zůstává po uzavření ještě méně vzdušného kyslíku než v případě mnohých lahvových piv. A protože se naše pivo na rozdíl od nich navíc nezahřívá při pasteraci, nemusejí mít konzumenti obavy z výraznější ztráty jeho kvality i při delším skladování.“

Pasterace, tedy tepelné ošetření, se provádí s cílem prodloužit dobu trvanlivosti piva. V důsledku zahřívání a oxidace se však při ní zhoršují senzorické vlastnosti i nutriční hodnota piva, ničí se enzymy a další zdraví prospěšné látky.

Plechovky do celého světa

Dosud je hlavním exportním trhem svijanského pivovaru Slovensko, kam směřuje téměř 90 % celkového vývozního objemu. Od zprovoznění plnicí linky plechovek si pivovar Svijany podle svého exportního manažera Jana Adámka slibuje významné zvýšení objemu exportu na evropské a světové trhy. „V současné době již i na Slovensko vyvážíme kompletní sortiment nepasterovaných piv v plechovce a v dalších sousedních zemích probíhají jednání s obchodními řetězci. Svijanský Máz a Svijanská Desítka v plechovkách se již vyvážejí také například do Litvy a do Ruska. A počátkem června jsme expedovali první kontejner plechovkového piva i do Spojených států. Celkem směřovalo na export 22 procent všech vyrobených plechovek,“ řekl v této souvislosti Jan Adámek.

Svijanské plechovky s nepasterovaným pivem mají stejnou dobu trvanlivosti jako dosud vyráběné pasterované plechovkové pivo, tedy šest měsíců. „Nevyžadují přísnější skladovací podmínky než běžné plechovky. Tak vysoce kvalitní výrobek jako české pivo si však v obou případech – ať už s pasterací nebo bez ní – zaslouží co nejlepší zacházení a ideální podmínky při skladování. Jen tak je možné v plném rozsahu zachovat jeho unikátní senzorické vlastnosti,“ doplnil Petr Menšík. 

Loni Pivovar Svijany uvařil celkem o zhruba dvě procenta více piva než v roce 2016 a s více než 638 tisíci hektolitrů je jedním z největších pivovarů v českých rukou a největším českým výrobcem zachovávajícím tradiční způsob kvašení piva. Letos plánuje dosažení hranice 650 tisíc hektolitrů.   

 

Výhody balení piva do plechovek

      Plechovky jsou lehké – 22 pivních plechovek váží jako jediná láhev

      Plechovky jsou velice skladné

      Pivo v plechovkách se vychladí na správnou teplotu mnohem rychleji než pivo ve skleněné láhvi

      Plechovky se při dopadu na zem nerozbijí

      Za plechovky se (zatím) nemusí platit záloha

      Plechovky jsou stoprocentně recyklovatelné, a tedy i ekologické

      Plech nepropouští světlo a plyny

      Ze všech těchto důvodů se v řadě zemí světa plechovky používají jako tradiční pivní obal již od roku 1933

 

Přednosti nepasterovaného piva

      Díky absenci tepelného ošetření si uchovává všechny původní senzorické vlastnosti

       Plný obsah enzymů a dalších zdraví prospěšných látek

       Trvanlivější pěna

      Čistší chuť a vůně

      Vyšší obsah těkavých chmelových silic mu dodává příjemně chmelové aroma

 

Pivovar Svijany

Pivovar ve Svijanech byl založen v roce 1564 a je tak jedním z nejstarších českých pivovarů vůbec. Jeho novodobá historie se datuje od poslední změny vlastnického uspořádání v roce 1998, kdy se novým vlastníkem upadajícího pivovaru s výstavem 30 000 hl stala ryze česká společnost Pivovar Svijany, s. r. o., (po roce 2005 Pivovar Svijany, a. s.). Od té doby pivovar zněkolikanásobil výstav až na loňských rekordních 638 399 hl a stal se jednou z nejoblíbenějších značek tradičního českého piva. Pivovar Svijany si zakládá na tradičním výrobním postupu tzv. dvourmutového způsobu vaření, kvašení v otevřených kádích a dlouhodobém zrání piva v ležáckých sklepích. Pro výrobu bohatého sortimentu třinácti nepasterizovaných piv používá většinou humnový slad z malých českých a moravských nezávislých sladoven, vodu z vlastních studní a žatecký poloraný červeňák z vlastních chmelnic. Do svého rozvoje Pivovar Svijany v uplynulých letech investoval přes 800 milionů Kč, naposledy do nové stáčírny plechovek za 100 milionů Kč. Významně také investoval do odkupu chátrajícího svijanského zámku od soukromého vlastníka a jeho rekonstrukce. Zámek Svijany byl odjakživa součástí pivovaru, proto byl v roce 2016 znovu otevřen veřejnosti, která může kromě prohlídky zámeckých prostor absolvovat i exkurzi v samotném pivovaru Svijany a poznat tradiční výrobu českého piva na vlastní oči.

 

www.pivovarsvijany.cz

www.facebook.com/svijany

www.plus.google.com/u/0/+PivovarSvijany

www.instagram.com/pivovarsvijany/

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info