Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bublinkový čaj udělal miliardáře z půltuctu Číňanů. Trh je však stále těsnější

  18:00
Stále rostoucí vášeň generace mileniálů či z generace Z pro bublinkový čaj vytvořila v posledních letech v Číně nejméně půl tuctu miliardářů z těch, kteří se jeho prodejem živí. Vlna zájmu o produkt ale vyvolala čím dál ostřejší konkurenční boj. Ten následně způsobil, že v tomto segmentu začíná být až příliš těsno.
bubble tea bublinkový čaj čína obchod rozmach mladí nápoj

bubble tea bublinkový čaj čína obchod rozmach mladí nápoj | foto: Profimedia.cz

Na mnoha rušných křižovatkách v centru Šanghaje je jasně vidět, jak velký je v Číně v současnosti byznys s bublinkovým čajem. Naproti jedné z 8 000 domácích prodejen řetězce jménem ChaPanda o své zákazníky bojuje i konkurenční čajový specialista Heytea. Vedle nich právě vyrůstá další podnik. „Náctiletí studenti, bílé límečky, třicátníci, ti všichni ho pijí každý den,“ říká jeden ze zaměstnanců provozovny prodávající bubble tea. „Je to pro ně nápoj číslo jedna, nemohou bez něj prostě být,“ dodává.

Třiadvacátého dubna vstupuje na hongkongskou burzu společnost Sichuan Baicha Baidao Industrial. Je to čínský řetězec, který se specializuje právě na prodej bublinkového čaje. Tento hráč číslo 3 na tamním trhu chce tímto krokem získat více než 300 milionů dolarů. Podle indexu miliardářů agentury Bloomberg by si tak její zakladatelé, manželé Wang Siao-kchun a Liou Wej-chung, přišli na základě 73procentního podílu dohromady čisté jmění ve výši 2,7 miliardy dolarů. Zprávu přinesla agentura Bloomberg.

Napjatá konkurence však nyní hrozí vyřadit některé slabší hráče. Hongkong, který kdysi patřil k nejrušnějším místům pro jejich transakce, ztratil na atraktivitě. Akcie firem se v důsledku čínského hospodářského poklesu propadly. „Trh v tomto sektoru nemá tak vysoké ocenění jako dříve,“ potvrzuje Kenny Ng, stratég společnosti Everbright Securities International. „V pevninské Číně dochází k nerovnoměrnému oživení spotřeby, a tak ziskovost spotřebitelských podniků zůstává nejistá,“ dodává

Bublinkoví miliardáři

Jedním z největších hráčů na poli bublinkového čaje je čínská společnost Baicha Baidao. Svůj byznys založila na ukojení chutí na bublinkový čaj za rozumnou cenu. Svou první prodejnu otevřela v roce 2008, o deset let později zavedli její majitelé franšízový model, který urychlil růst. Dnes má značka více než 8 000 prodejen po celé Číně.

Co je bubble tea

Bublinkový čaj se vyrábí smícháním mléka s černým nebo zeleným čajem.

Do nápoje se zpravidla přidávají želé kuličky maniokového škrobu a tak po protřepání na něm vznikne pěna, která mu dala jméno.

Bublinkový čaj se pije tlustým brčkem, kterým projdou i želé kuličky.

Bubble tea má mnoho druhů a příchutí, podává se studený, často s kostkami ledu.

V obchodech Baicha Baidao prodávají půllitrovou porci bublinkového čaje v přepočtu za něco málo přes 45 Kč, zatímco průměr v oboru se donedávna blížil stovce. Tato strategie se vyplatila. Podle dat společnosti vzrostly tržby mezi lety 2021 a 2023 o více než 56 procent na 5,7 miliardy jüanů (787 milionů dolarů).

Dalšími dvěma bublinkovými miliardáři jsou bratři Čang Chung-čchao a Čang Chung-fu. Ti v roce 1997 v provincii Henan založili společnost Mixue Bingcheng. Firmu, která kromě čaje prodává také kávu, mnozí označují za druhý největší nápojový řetězec na světě po Starbucksu podle počtu prodejen. Po celé Číně jich má více než 32 000 a čtyři tisíce v jedenácti dalších, zejména sousedních zemích.

Po přílivu peněz od investorů v roce 2020 byl výrobce čaje oceněn na 23,3 miliardy jüanů (76 miliard Kč). Tím se čisté jmění každého z bratrů zvýšilo na 1,5 miliardy dolarů (34 miliard Kč), jak uvádí Bloomberg Billionaires Index.

Vzhledem ke zpomalující čínské ekonomice a opatrným spotřebitelům, kteří se bojí inflace, stále více výrobců snižuje ceny. Společnost Guming Holdings, která je druhým největším čínským hráčem s přibližně 9 000 obchody po celé zemi, musela nyní zlevnit.

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

Také výrobci bublinkových čajů vyšší třídy, jako je například společnost Nayuki Holdings, utrpěli za poslední roky ztrátu. Řetězec s 1 800 prodejnami, který vstoupil na burzu v Hongkongu již před třemi lety, totiž drtí rychlý růst levnějších konkurentů. Akcie Nayuki i přesto, že firma zlevnila, se od vstupu na burzu propadly o téměř 90 procent kvůli obavám z konkurence. „Co se týče vyhlídek lídrů v oboru, jsem optimistický,“ říká Steven Nie, analytik společnosti Daiwa Capital Markets. „Ale sektor čajových nápojů začíná být příliš přeplněný,“ dodává.

Variace na národní strunu

Bubble tea vznikl na Tchaj-wanu koncem 80. let 20. Století. Zpočátku se nápoj prodával v pouličních stáncích poblíž škol a úřadů. Když se v 90. letech tento trend začal prosazovat v Hongkongu a pevninské Číně, začaly vznikat první řetězce. Dnes se o pozornost zákazníků v Číně přetahují tisíce značek. Nespočet obchodů se objevil i v USA a Evropě, ačkoli největší čínští dodavatelé tam zatím neprorazili.

Šest otazníků nad čínskou ekonomikou. Odpovědi na ně zajímají celý svět

Stejně jako společnost Starbucks prodává svou kávu v myriádách nejrůznějších variací, také řetězce nabízející bubble tea nabízejí tento nápoj téměř v nekonečné množství chuťových kombinací. Svůj oblíbený čaj (libovolný černý, bílý, zelený s mlékem nebo bez něj) lze kombinovat s čerstvým ovocem (moruše, grapefruit, jahody, pomeranč), různými bublinkami (originální tmavé tapiokové kuličky, křišťál, kaktus, taro a další), speciálními ingrediencemi (červené fazole, kousky ochucené želatiny, poleva ze smetanové pěny) a různými stupni sladkosti či chladu. Některé řetězce přidávají pro zvýšení chuti do čaje i panáka tradičního čínského obilného likéru Moutai.

„Život je těžký a něco sladkého vás potěší,“ zněla nejčastější odpověď Číňanů na otázku, proč si kupují bubble tea. V nedávném průzkumu to zjistila společnost Minsheng Securities.

Mnoho prodejců také v marketingu na bubble tea vypichuje starobylou tradicí pití čaje v zemi. Podle Marka Tannera, výkonného ředitele šanghajské brandingové agentury China Skinny, je v poptávce po tomto produktu obsažen prvek národní hrdosti. „Káva je zahraniční produkt, zatímco čaj je do značné míry čínský,“ uzavřel pro agenturu Bloomberg.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...