Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent: Čeká nás rostlinná budoucnost, shodli se účastníci prvního ročníku konference zaměřené na rostlinné výrobky

Minulé pondělí se odehrál historicky první ročník konference zaměřené čistě na rostoucí trend rostlinných produktů. Konferenci Plant-Powered Perspectives 2020 pořádal projekt Rostlinně a účastnili se všichni významní hráči na trhu s rostlinnými produkty. Agentura Nielsen poskytla prodejní data o rozsahu, který do této chvíle nebyl nikdy zveřejněn. Zástupkyně European Institute of Innovation and Technology zase mluvila o udržitelném potravinovém systému a proběhla i soutěž rostlinných startupů o poradenství i finanční výhru. Konference se kvůli pandemii koronaviru odehrávala ve virtuálnálním prostředí.

Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které lze najít v regálech českých supermarketů, a vyhlídek do budoucna. Podle Andrey Vozníkové z agentury Nielsen se v brzké budoucnosti na trhu objeví rostlinné alternativy vajec, mořských plodů, uzenin z hub a cibule nebo rostlinná mražená hotová jídla mezinárodní kuchyně.

Vozníková dále  hovořila o rostoucím rostlinném trendu v konkrétních číslech: „Rostlinná mléka v porovnání prodejů z loňského roku a roku 2012 vzrostla o 331 %, rostlinné jogurty o 900 %.“ Tento trend se rozhodla následovat i původně mlékárenská společnost z Polska Jogurty Magda. Zástupkyně společnosti Magdalena Kubit v rámci své prezentace popsala přechod společnosti k rostlinné výrobě a vývoj velmi oblíbeného kokosového jogurtu PlantOn,  který trval přes dva roky.

Jak nasytit předpokládaných 10 miliard lidí, kteří na naší planetě budou žít v roce 2050? To je výzva,“ řekla při své přednášce Marika Kůrová z European Institute of Innovation and Technology. S ostatními účastníky konference se podělila o to, jak může tato organizace pomoct podnikatelům, kteří svými aktivitami chtějí přispět k udržitelnému potravinovému systému.

Jakub Lunter ze slovenské společnosti Alfa Bio zase přispěl svým vstupem o historii sóji. Začal pět tisíc let nazpět, kdy byla sója společně s rýží v Asii považovaná za posvátnou plodinu. Zmínil i citát z amerických New York Times, že „tofu je nová pizza“ a dostal se až do přítomnosti. „Miliarda lidí má dnes sóju jako hlavní zdroj proteinu,“ uvedl ve svém výstupu zástupce slovenské společnosti.

V rámci konference proběhla také soutěž Plant-Powered Mashup. Rostlinné startupové projekty mezi sebou soutěžily před odbornou porotou o jejich rady a konzultace, roční propagaci svého projektu na sociálních sítích Rostlinně i o 10 000 Kč do začátku. Porota ve složení Zuzana Magálová (Garden Gourmet), Martin Rozhoň (Vivantis), Václav Liška (Leverage Technology) a Luboš Vidlička (Forky’s) nakonec vybrala za vítěze projekt Martina Lanty s názvem Etický Marketing. Jde vlastně  o vyhledávač na způsob Amazonu nebo Heureky, který usnadní nakupování etických a udržitelných produktů.

Brand manažerka Garden Gourmet Zuzana Magálová ve svém příspěvku mluvila o tom, že pokud zákazník opustí zažité stereotypy, čeká ho bohatý svět rostlinných produktů. „Chuť je hlavním driverem při objevování rostlinné kategorie, ale zároveň i překážkou,“ zmínila. Podle průzkumu Garden Gourmet lidé nejčastěji mění své stravování kvůli pestrosti stravy, osobnímu zdraví a také kvůli chuti.

Zlatým hřebem konference byla panelová diskuze na téma „Budoucnost gastronomie je rostlinná“. Moderoval ji Libor Pozníček z projektu Rostlinně a diskutovali Jana Dorčáková z magazínu HOREKA, zakladatel konceptu Forky’s Luboš Vidlička a patroni projektu Rostlinně – Martin Kortus ze školy vaření Laboratorio a Ondřej Panoš z první flexitariánské restaurace v Praze – Spojky Karlín.

V diskusi se panelisté ohlédli za dalekou cestou, kterou rostlinná kuchyně v ČR urazila, probrali dopad pandemie na jejich podnikání a uvažovali o budoucnosti. A co jim na trhu nejvíce chybí? Zakysaná smetana v rostlinné verzi a kvalitní zelenina. „Přeju všem kolegům v gastro sektoru, abychom to přežili a abychom se příští rok na konferenci potkali osobně,“ uzavřel diskusi a program konference Ondřej Panoš.

Kontakt: Marianna Slováková, projektová manažerka Rostlinně, 732 861 669, e-mail: marianna.slovakova@rostlinne.cz

 

O Rostlinně

Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit požadavky zákazníků v moderní době.  Zároveň slouží jako rádce pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. V loňském roce vyhlásil projekt také první ročník ankety o rostlinný produkt roku, v níž zvítězil veganský nanuk značky Magnum od firmy Unilever. Letos projekt provedl hodnocení obchodních řetězců z hlediska jejich nabídky rostlinných produktů, tento první ročník opanoval Globus. Letos v srpnu projekt provedl také hodnocení kavárenských řetězců z pohledu rostlinné nabídky, první ročník vyhrál Starbucks. Anketu rostlinný produkt roku i průzkum rostlinné nabídky řetězců a kaváren plánují tvůrci projektu v budoucnu opakovat. V letošním hlasování o produkt roku uspělo mleté rostlinné Next Level Hack z Lidlu.

 

Fotografie z konference k volnému užití:

https://drive.google.com/drive/folders/1FZnOVIgcHXkUsWtcnb-kTtxTsAZ0eqOw?usp=sharing

 

Prezentace řečníků z konference:

https://drive.google.com/drive/folders/1pgxttp37gqE3lSaUv2ATXpGiSmMIXDfM?usp=sharing

 

Účastníci konference:

Andrea Vozníková - Ve výzkumu trhu se pohybuje více než 18 let, nejvíce se věnuje rychloobrátkovému spotřebnímu zboží a prodejním řetězcům (potraviny, drogerie, fast foody...). V agentuře NIELSEN zastřešuje oddělení spotřebitelského výzkumu pro ČR i SR. Je rovněž členkou výkonné rady POPAI/Shop! Global a Franšízingového klubu.

Jakub Lunter - pracuje jako business development director a člen správní rady v rodinné firmě Alfa Bio, která produkuje tofu a rostlinné pomazánky pod značkou LUNTER. V současnosti je Alfa Bio největším producentem tofu ve střední Evropě a misí firmy je přispět ke změně stravovacích návyků. Jakub má na starosti rozvoj prodeje na nových trzích.

Jana Dorčáková - Sedmým rokem vytváří časopis HOREKA, který na českém trhu působí již 17 let a je určen profesionálům z pohostinství. Jana se také podílí na přípravě největšího kongresu HOREKA 112 pro profesionály v HoReCa segmentu. Vystudovala žurnalistiku a mediální studia na Karolvě univerzitě v Praze. Kromě psaní ráda jí a mluví.

Libor Pozníček - Moderátor panelové diskuze a konzultant projektu Rostlinně s důrazem na restaurační kampaň. Ale taky fitness trenér a lektor, který pomáhá lidem zamilovat se do pohybu a rostlinné kuchyně.

Luboš Vidlička - Zakladatel a majitel mezinárodního frančízového řetězce Forky ́s nahlédl před asi 7 lety při podnikání pod pokličku masného a mlékárenského průmyslu, přehodnotil své stravování a začal jíst i s celou rodinou rostlinně. Okolí se mu za to smálo, jenže jemu se podařilo vybudovat podnik, o který se zajímá i svět.

Magdalena Kubit - Magdalena je jednatelkou polské společnosti Jogurty Magda. Tuto rodinnou mlékárenskou firmu založil v padesátých letech Magdin dědeček. V roce 2017 úspěšně uvedli na trh rostlinný jogurt PLANTON a skrz síť supermarketů Lidl začali distribuci napříč Evropou. V letošním roce společnost Jogurty Magda opouští živočišnou produkci a mění celý svůj sortiment na 100 % rostlinný.

Marika Kůrová - Marika je expertkou na ekosystém evropského výzkumu & inovací. V současnosti pracuje na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze, kde se věnuje projektovému managementu a poradenství k evropskému financování R&D. Marika je součástí aktivit EIT Food Hub od roku 2018. Věnuje se zde především podpoře podnikatelské činnosti a propojování akademické obce a průmyslu.

Martin Kortus - Gastronomii vnímá jako něco, co se stále vyvíjí a vytváří nové možnosti seberealizace. Rostlinná kuchyně jako taková podle něj nabírá na všeobecné popularitě a dnes výrazně ovlivňuje nejen naše stravovací návyky, ale i gastronomii jako takovou. Posledních pět let působí ve škole vaření Laboratorio jako Head Chef. Již druhým rokem je patronem projektu Rostlinně a zapojil se také do mezinárodní iniciativy Chefs for Change International.

Martin Rozhoň - Založil a 18 let řídil miliardovou skupinu e-shopů VIVANTIS působící v několika zemích.Aktuálně investuje a pomáhá startupům - uLekare, Celostnimedicina.cz, Machavert, Econea, Scuk, Snuggs, VRGineers, Disivo, SatisMeter, Retino, Recruitis, Fabini, StartupYard, Mall Group…

Nikoleta Kováčová - alias Surová dcérka je dlouholetá blogerka a youtuberka, která se převážně věnuje etickému veganství, rostlinným receptům a netestované kosmetice. V uplynulém roce jste ji mohli zaznamenat jako autorku úspěšné kuchařky Slovegán. Aktuálně připravuje druhý díl.

Ondřej Panoš - Šéfkuchař Spojky Karlín, první flexitariánské restaurace v Česku. Před jejím otevřením také šéfkuchař(nejen) zahraničními turisty milovaného podniku Etnosvět. Mimo jiné patron projektu Rostlinně, který se neváhal zapojit do mezinárodní iniciativy Chefs for Change International.

Václav Liška - V roce 2003 stál u zrodu portálu Aukro.cz. Má více než 17 let zkušeností s řízením e-commerce projektů ve střední a východní Evropě. Zajímá se o investice do projektů se společenským a ekologickým přesahem.

Zuzana Magálová - věnuje se brand marketingu už téměř 10 let a po práci v spiritovém segmentu na značkách jako Becherovka a Absolut vodka na Slovensku spojila marketing se svou láskou k jídlu a i pomocí Garden Gourmet se snaží přesvědčit lidi, že veggie food je láska.

Zbyněk Haindl - Pracuje jako marketingový manažer potravin v Nestlé. Zabývá se trendy ve výživě, potravinách, zkoumá a analyzuje potřeby českých a slovenských spotřebitelů. V roce 2019 spolu s týmem na český trh (2020 na slovenský) uvedl novou značku Garden Gourmet. Jeho cílem je, aby si i Češi zamilovali Veggie Food a tak se veganské a vegetariánské potraviny a jídla staly pravidelnou součástí českých jídelníčků.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info