Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

aktualizováno  19. října 10:29
Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili solidaritu a alespoň dočasně snížily své poplatky, které dosahují třiceti procent z ceny prodaného zboží.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Restauratérům zůstaly v ruce jen dvě karty – výdejní okénka a rozvoz. Ale lidí moc nechodí a rozvoz je podobně ziskový jako obědová meníčka. Málo nebo vůbec.

Několik oborových organizací proto vyzvalo rozvozové firmy, aby do konce zákazu provozu restauracím snížily poplatky, které si účtují k ceně jídel. Ty dosahují se započtením dopravy kolem třiceti až čtyřiceti procent, ale někdy i víc.

Autoři výzvy – Svaz obchodu a cestovního ruchu, Asociace malých a středních podniků a Asociace hotelů a restaurací – podobný vzkaz vyslali také stravenkovým firmám. Žádají, aby jim do června 2021 snížily poplatky, které v praxi dosahují 6 až 7 procent z nominální hodnoty stravenky, a pomohly tak zachránit restaurační byznys před kolapsem.

Solidární gesto by rozvozové firmy, jako je Dáme jídlo, Wolt, ale i Rohlík.cz a Košík.cz měly podle gastronomů udělat, protože zatímco restaurace bojují o každého hosta, tak rozvozový byznys naopak silně roste.

Marže v desítkách procent

Oslovení hospodští připouštějí, že rozvozové firmy v době pandemie poplatky nenavýšily. V praxi si účtují poplatek za dopravu v řádu až několika stovek korun podle vzdálenosti (hradí zákazník) a obchodní provizi, která je v případě dominantních hráčů nastavena až na 30 procent z ceny jídel. Restauratéři nemají vlastní kalkulace pokrmů pro rozvoz a sahají si tak do svých marží.

Třeba z faktury společnosti Wolt, kterou má redakce k dispozici, vyplývá, že cena několika jídel s dopravou vyšla na 2300 korun s DPH, ale 993 korun si naúčtovala rozvozová společnost. To po odečtení dopravy, kterou platí zákazník a také DPH, vychází čistá provize pro obchodníka 30 procent.

„Přestává se nám to rentovat. My zlevňujeme, abychom něco prodali, ale rozvozové firmy své marže drží. Z denních menu si účtují 25 procent, z a la carte 30 procent,“ postěžoval si zlínský podnikatel Zdeněk Babulík, který provozuje restaurace Myslivna a Legenda. Rozvozu využívá jen proto, aby nemusel vyhazovat jídlo v době, kdy se zrovna neprodává. Momentálně je to každé druhé jídlo. „Když někdo navíc platí stravenkami, je to katastrofa, jsme v mínusu,“ dodal.

Ředitel společnosti Wolt Jan Foret v reakci na článek uvádí, že provize, kterou účtuje restauratérům, se neliší od konkurenčních 30 procent. „Marže rozvozových společností slouží k pokrytí nákladů na logistiku a v některých případech ani tak nejsou ziskové. Je nutné si uvědomit, že za tím stojí reálný náklad, který by restaurace musela sama vynaložit, aby si rozvážela svépomocí,“ sdělil.

Prodávat s provizemi v nastavené výši ekonomicky příliš nedává smysl také podle dalších oslovených restauratérů. „Když uvážíte průměrnou ziskovost gastronomie 10 procent, tak jsme v totální pasti. Navíc my musíme hradit i náklad na obal jako je krabička, taška apod.,“ říká Luboš Kastner, spolumajitel skupiny Hospodska, která má pět restaurací v Plzni a jednu v Praze.

Rozvozové firmy se hájí tím, že mají také své náklady, které zahrnují marketing, dopravu nebo mzdy. Účtují si i za to, že gastronomickým podnikům najdou zákazníka, který by k nim jinak nepřišel.

Největší firma na trhu Dáme jídlo svým zákazníkům bez vlastní rozvozové flotily účtuje marži 30 procent. „Slouží k tomu, abychom našim restauračním partnerům dokázali zprostředkovat nové zákazníky a pokud restaurace využívá našeho rozvozu, tak především k pokrytí nákladů na rozvoz naším kurýrem,“ říká ředitel Filip Fingl. Dodává, že díky komunikaci s hosty šetří restauratérům i čas a náklady na personál.

Viditelným marketingovým počinem firmy byla televizní kampaň z jara, kdy prudce narůstal počet lidí, kteří si zboží objednávají domů. Teď se podle šéfa Dáme jídlo ukazuje, že ve druhé vlně nemají lidé na home office tolik času vařit. Silné jsou zejména obědové špičky v pracovních dnech.

Rozvoz na platy nestačí

Restauratéři se obvykle rozvozu spíš vyhýbají a zkoušejí oslovovat hosty sami, třeba skrze sociální sítě, ale to v dnešní době nestačí. Některé koncepty se navíc k rozvozu nehodí. Ideální na doručování je například pizza, sushi nebo burgery.

„Naše jídla se na rozvoz nehodí, ale využíváme ho v jedné naší restauraci. Přicházíme tím v podstatě o veškerou marži,“ líčí Ondřej Rákosník, spolumajitel sítě italských restaurantů La Collezione, kam patří desítka podniků včetně Aromi nebo La Finestra In Cucina.

Rozvoz proto zajišťuje vlastní cestou, ale teď raději zavřel a poslal lidi na brigádu, protože samotný rozvoz nedává ekonomický smysl. Vůči rozvozovým firmám je ale smířlivější než kolegové z branže: „Jsem zastáncem volného trhu, nechci soudit, zda je to levné nebo drahé. Také nedělají jednoduchý byznys a řada firem už zkrachovala.“

Ředitel Wolt podotkl, že ve výzvě restauratérů chybí apel na snížení daně u jídel s sebou. „I to je jeden z bodů, na kterých aktuálně pracujeme. Dřívější snížení daně z přidané hodnoty na 10 procent v tomto okamžiku nemá pro restaurace žádnou váhu, jelikož s takovou sazbou nemohou nic prodávat a vidíme tam prostor pro zásah Vlády a podporu státního sektoru.“

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...