Koncept zero waste, tedy nulový odpad, je ve světě již dlouho známý a i v Česku si začíná prorážet svoji cestu. Obchodníci se snaží eliminovat plýtvání například bezobalovým prodejem či znovupoužitelnými materiály.
Do takového konceptu se nyní pustil také maloobchodní řetězec Albert. „Cesta k nulovému potravinovému odpadu je komplexní skládačkou aktivit. Obzvlášť čerstvé, nebalené potraviny se rychle kazí nebo se včas neprodají,“ upozorňuje ředitel komunikace Jiří Mareček a dodává, že první krokem je udržet potraviny co nejdéle čerstvé.
V butovické pobočce nyní mají přibližně dvouprocentní potravinový odpad, ovšem i ten se snaží dále zužitkovat. „V této prodejně zkoušíme různá řešení, která jednak prodlužují trvanlivost a životnost potravin, například suchou párou. Správné mikroklima udržuje ovoce a zeleninu déle čerstvé,“ doplňuje Mareček.
Zero waste prodejna Albert |
Ovoce a zelenina, které již zcela nesplňují kvalitativní požadavky, se prodávají za třicet korun v tříkilových záchranářských bedýnkách, nebo se věnují různým spolkům jako potrava pro zvířata.
Například z přezrálých banánů místní pekaři pečou speciální sladký chlebík, který chutí připomíná vánočku. „Díky vysoké cukernatosti a zralosti jsou banány ideální pro výrobní technologie. U zákazníků je navíc populární, a tak ho budeme připravovat i v ostatních hypermarketech,“ doplňuje ředitel komunikace.
Kantýna i samolepky
Ani potraviny, kterým se blíží datum expirace, nekončí v koši, ale v zaměstnanecké jídelně. Kuchař v „Kantýně jinak“ zpracovává potravinové přebytky a denně z nich připraví přibližně šedesát obědů v cenové hladině mezi třiceti až padesáti korunami.
Další neprodané jídlo šestkrát týdně předávají potravinovým bankám, které ho díky chladícím dodávkám vozí potřebným. „Ovšem snažíme se spíše produkovat tolik jídla, aby ho zbylo co nejméně. Jde hlavně o pečivo, z dlouhodobého sledování a dostupných dat tak umíme napéct přesně tolik pečiva, které se ten den prodá,“ vysvětluje Mareček.
Pěstování v laborce? Radši se chovejme lépe k planetě, říká farmářka |
Všudypřítomné samolepky a nápisy upozorňují zákazníky, že to v butovické prodejně s plýtvání myslí vážně. Výrobky, kterým se blíží datum expirace, nabízí se slevou, dále se snaží omezovat zbytečné otevírání chladicích boxů. Kromě potravin tak šetří i energiemi.
Poslední cestou jídla, převážně ovoce a zeleniny, které již není prodejné, ani se nedá darovat nebo zpracovat v jídelně, je kompostér, který se nachází v zázemí obchodu. Speciální box umí z potravinového odpadu vyrobit kvalitní substrát. „Ten si pak zaměstnanci odvezou a využijí na svých zahrádkách,“ upřesňuje Mareček. S přebytky se tak již nemusí dále manipulovat, odvážet je z prodejny na další zpracování nebo vyhazovat na skládku.