Investoři cílí na domácí mazlíčky. Trh s krmivy poroste rychleji než potravinářství

Nová továrna holdingu Vafo v Chotovinách u Tábora

Nová továrna holdingu Vafo v Chotovinách u Tábora Zdroj: E15 Michal Nosek

Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
Společnost VAFO PRAHA se zabývá výrobou, distribucí a vývojem krmiv pro psy a kočky. Jsou rodinnou firmou s již více než dvacetiletou tradicí a zkušeností v oboru. Roční objem výroby, 58 000 t krmiv zajišťují ve třech moderních výrobních závodech v České republice.
Výrobce krmiv pro domácí mazlíčky Vafo Praha
25
Fotogalerie

Na byznys spojený s domácími mazlíčky se zaměřují investiční skupiny na celém světě. Příkladem jsou loňské nákupy skupin Sentinel Capital Partners, Cinven či BC Partners.

Tento trend se nevyhnul ani tuzemskému trhu, kde rodinný fond Supernius miliardáře Tomáše Chreneka kupuje síť prodejen s chovatelskými potřebami Pet Center. Do zahraničí dokonce expanduje výrobce krmiv Vafo Pavla Boušky. Jeho skupina se loni dohodla na převzetí finské společnosti Prima Pet. Dál chce pronikat zejména na západoevropské trhy.

„Z dlouhodobého hlediska musíme být aktivnější v akvizicích do nových technologií, niche produktů nebo těch částí byznysu, kde zatím nejsme na špičce,“ sdělil deníku E15 Bouška.

Hlad velkých investorů se odráží na cenách, které se za firmy platí. Americké firmy se podle dat investiční banky Brooks, Houghton & Company v roce 2017 prodávaly za 10,3násobek EBITDA, tedy zisku před úroky, daněmi a odpisy.

V loňském roce se uskutečnily transakce, jejichž ocenění přesáhlo dvacetinásobek EBITDA. Rekordmanem se stal kontrakt, při kterém potravinářský kolos General Mills koupil za osm miliard dolarů výrobce krmiv Blue Buffalo, což představovalo pětadvacetinásobek EBITDA. Jen pro srovnání: technologický kolos Apple se prodává za zhruba jedenáctinásobek EBITDA.

E15

„Odvětví získává na popularitě a roste rychleji než jiné obory. Investoři v tom vidí budoucnost a potenciál,“ uvádí Luboš Rejchrt, provozní ředitel Plaček Group, sítě prodejen s chovatelskými potřebami. Celosvětově se loni v péči o mazlíčky protočilo podle Euromonitoru 125 miliard dolarů.

Růst odvětví je dán řadou faktorů. „Výdaje na domácí mazlíčky dlouhodobě rostou a očekává se, že tento trend bude trvat,“ upozorňuje šéf fúzí a akvizic poradenské společnosti EY Štěpán Flieger. Trh s krmivy pro domácí zvířata má růst v příštích letech podle společnosti Oaklins dokonce rychleji než trh s potravinami pro lidi, jako jsou čokoláda, dětská strava nebo těstoviny.

Zákazníci navíc utrácejí za krmiva, obojky a další potřeby pro zvířecí miláčky stále větší částky, což se týká také tuzemských spotřebitelů. „Český zákazník je v průměru připraven utratit za psa větší podíl svých příjmů než lidé ve většině zemí,“ dodává Martin Pučálka, zakladatel výrobce krmiv Pučálka.

Do karet hraje celému odvětví také to, že se zvíře stává součástí domácnosti. „Trendem je začlenit zvířecího miláčka do rodiny, aby mohl sdílet cokoli. Už neplatí, že by se zvířata krmila od stolu,“ zdůrazňuje Rejchrt. Počet domácích mazlíčků navíc roste s přibýváním jednočlenných či dvoučlenných rodin. „Nejvíce utrácí generace nad padesát let. Se stárnutím populace lze očekávat i zvýšení výdajů v oboru,“ doplňuje šéf Patria Corporate Finance Marek Rehberger.

Podívejte se na rozhovor s Pavlem Bouškou

Video placeholde
Miliardáři SR a ČR majitel VAFO Pavel Bouška • e15