Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

aktualizováno  19. října 10:29
Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili solidaritu a alespoň dočasně snížily své poplatky, které dosahují třiceti procent z ceny prodaného zboží.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Restauratérům zůstaly v ruce jen dvě karty – výdejní okénka a rozvoz. Ale lidí moc nechodí a rozvoz je podobně ziskový jako obědová meníčka. Málo nebo vůbec.

Několik oborových organizací proto vyzvalo rozvozové firmy, aby do konce zákazu provozu restauracím snížily poplatky, které si účtují k ceně jídel. Ty dosahují se započtením dopravy kolem třiceti až čtyřiceti procent, ale někdy i víc.

Autoři výzvy – Svaz obchodu a cestovního ruchu, Asociace malých a středních podniků a Asociace hotelů a restaurací – podobný vzkaz vyslali také stravenkovým firmám. Žádají, aby jim do června 2021 snížily poplatky, které v praxi dosahují 6 až 7 procent z nominální hodnoty stravenky, a pomohly tak zachránit restaurační byznys před kolapsem.

Solidární gesto by rozvozové firmy, jako je Dáme jídlo, Wolt, ale i Rohlík.cz a Košík.cz měly podle gastronomů udělat, protože zatímco restaurace bojují o každého hosta, tak rozvozový byznys naopak silně roste.

Marže v desítkách procent

Oslovení hospodští připouštějí, že rozvozové firmy v době pandemie poplatky nenavýšily. V praxi si účtují poplatek za dopravu v řádu až několika stovek korun podle vzdálenosti (hradí zákazník) a obchodní provizi, která je v případě dominantních hráčů nastavena až na 30 procent z ceny jídel. Restauratéři nemají vlastní kalkulace pokrmů pro rozvoz a sahají si tak do svých marží.

Třeba z faktury společnosti Wolt, kterou má redakce k dispozici, vyplývá, že cena několika jídel s dopravou vyšla na 2300 korun s DPH, ale 993 korun si naúčtovala rozvozová společnost. To po odečtení dopravy, kterou platí zákazník a také DPH, vychází čistá provize pro obchodníka 30 procent.

„Přestává se nám to rentovat. My zlevňujeme, abychom něco prodali, ale rozvozové firmy své marže drží. Z denních menu si účtují 25 procent, z a la carte 30 procent,“ postěžoval si zlínský podnikatel Zdeněk Babulík, který provozuje restaurace Myslivna a Legenda. Rozvozu využívá jen proto, aby nemusel vyhazovat jídlo v době, kdy se zrovna neprodává. Momentálně je to každé druhé jídlo. „Když někdo navíc platí stravenkami, je to katastrofa, jsme v mínusu,“ dodal.

Ředitel společnosti Wolt Jan Foret v reakci na článek uvádí, že provize, kterou účtuje restauratérům, se neliší od konkurenčních 30 procent. „Marže rozvozových společností slouží k pokrytí nákladů na logistiku a v některých případech ani tak nejsou ziskové. Je nutné si uvědomit, že za tím stojí reálný náklad, který by restaurace musela sama vynaložit, aby si rozvážela svépomocí,“ sdělil.

Prodávat s provizemi v nastavené výši ekonomicky příliš nedává smysl také podle dalších oslovených restauratérů. „Když uvážíte průměrnou ziskovost gastronomie 10 procent, tak jsme v totální pasti. Navíc my musíme hradit i náklad na obal jako je krabička, taška apod.,“ říká Luboš Kastner, spolumajitel skupiny Hospodska, která má pět restaurací v Plzni a jednu v Praze.

Rozvozové firmy se hájí tím, že mají také své náklady, které zahrnují marketing, dopravu nebo mzdy. Účtují si i za to, že gastronomickým podnikům najdou zákazníka, který by k nim jinak nepřišel.

Největší firma na trhu Dáme jídlo svým zákazníkům bez vlastní rozvozové flotily účtuje marži 30 procent. „Slouží k tomu, abychom našim restauračním partnerům dokázali zprostředkovat nové zákazníky a pokud restaurace využívá našeho rozvozu, tak především k pokrytí nákladů na rozvoz naším kurýrem,“ říká ředitel Filip Fingl. Dodává, že díky komunikaci s hosty šetří restauratérům i čas a náklady na personál.

Viditelným marketingovým počinem firmy byla televizní kampaň z jara, kdy prudce narůstal počet lidí, kteří si zboží objednávají domů. Teď se podle šéfa Dáme jídlo ukazuje, že ve druhé vlně nemají lidé na home office tolik času vařit. Silné jsou zejména obědové špičky v pracovních dnech.

Rozvoz na platy nestačí

Restauratéři se obvykle rozvozu spíš vyhýbají a zkoušejí oslovovat hosty sami, třeba skrze sociální sítě, ale to v dnešní době nestačí. Některé koncepty se navíc k rozvozu nehodí. Ideální na doručování je například pizza, sushi nebo burgery.

„Naše jídla se na rozvoz nehodí, ale využíváme ho v jedné naší restauraci. Přicházíme tím v podstatě o veškerou marži,“ líčí Ondřej Rákosník, spolumajitel sítě italských restaurantů La Collezione, kam patří desítka podniků včetně Aromi nebo La Finestra In Cucina.

Rozvoz proto zajišťuje vlastní cestou, ale teď raději zavřel a poslal lidi na brigádu, protože samotný rozvoz nedává ekonomický smysl. Vůči rozvozovým firmám je ale smířlivější než kolegové z branže: „Jsem zastáncem volného trhu, nechci soudit, zda je to levné nebo drahé. Také nedělají jednoduchý byznys a řada firem už zkrachovala.“

Ředitel Wolt podotkl, že ve výzvě restauratérů chybí apel na snížení daně u jídel s sebou. „I to je jeden z bodů, na kterých aktuálně pracujeme. Dřívější snížení daně z přidané hodnoty na 10 procent v tomto okamžiku nemá pro restaurace žádnou váhu, jelikož s takovou sazbou nemohou nic prodávat a vidíme tam prostor pro zásah Vlády a podporu státního sektoru.“

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...