Je pátek poledne a Oisin Rogers, majitel hospody v hrabství Devonshire, sleduje oknem svého podniku známou scénku, která se odehrává venku na chodníku. Před jeho vyhlášenou hospodou stojí skupinka zákazníků, u úst mají pěnu z guinnesse po prvních doušcích a drží půllitry ve výšce očí, aby porovnali hladiny. „Vidím to asi tak 120krát denně,“ komentuje hospodský trend, který právě ovládl britské hospody. „Za chvíli přijdou na řadu další,“ upozorňuje.
Místo deseti sudů jeden. Irové odstřihli britské hospody od Guinnessu![]() |
Irskému pivovaru se daří. Podle Grainne Waferové, ředitelky společnosti Diageo, zaznamenal Guinness na konci prosince již osmé pololetí po sobě dvouciferný růst. Během Vánoc byla dokonce poptávka po tomto pivu tak nebývalá, že se Velká Británie dostala do problémů s dodávkami.
Guinness na příděl. Irský pivovar nestíhá hasit žízeň Britů![]() |
Guinness nyní staví v irském hrabství Kildare druhý pivovar za 200 milionů eur (téměř 5 miliard Kč), který by měl začít vyrábět do roku 2026. Letos v lednu se dokonce objevily zprávy o možném odštěpení značky Guinness od mateřského Diaega, které vlastník později popřel. I tak se cena této značky odhaduje na 10 miliard dolarů (226 miliard Kč).
Rozděl G
Cílem virálu Rozděl G (Split the G) je prvním nepřerušovaným douškem přesně upít pivo tak, aby jeho hladina pod pěnou zůstala na určitém bodu na oficiálním půllitru se značkou Guinness.
Diskutuje se o tom, zda má hladina nápoje rozdělit střed písmene G, tedy zarovnat se s vodorovným tahem nebo příčkou, anebo zda má rozdělit mezeru mezi horní částí písmene G a spodní částí loga Guinness s harfou. Existuje dokonce aplikace, která pomůže v případě, že nejsou k dispozici značkové půllitry.
„Kdybychom lidi začali nabádat, aby lidi pili na rozdělení písmene G, přišli bychom o licenci za to, že podporujeme pití,“ komentuje trend Tim Martin, předseda představenstva společnosti J D Wetherspoon, která ve Velké Británii a Irsku provozuje osm set hospod. „Ale není marketingově mocnější věc než virál, a ano, ta chvíle pro Guinness právě přišla,“ dodává.
Prodej temného stoutu v porovnání s úrovní před pandemií v řetězci jeho hospod vzrostl o 85 procent což představuje nárůst asi 25 milionů pint ročně.
- The drought is over! Guinness is back in town!!🍻 Lucy Vs Christian. The battle of the G - closest to the split takes £10, loser takes…a hit to their ego? 💸 #gforgreatness #splittheg pic.twitter.com/KD6kq8bl3H
— The Windmill, Clapham (@WindmillClapham) January 11, 2025
Jednou z prvních významných internetových připomínek této „hry“ byla zmínka v Urban Dictionary v roce 2018, přibližně v té době se jí poprvé dostalo uznání také v britských hospodách. Na platformách jako TikTok, Instagram a X se trend naplno rozjel v roce 2022. Jeho vyhledávání prudce vzrostlo v prosinci téhož roku, jak ukazují trendy Googlu.
„Možná bych to nenazýval trendem,“ upřesňuje hospodský Rogers z Devonshiru. Dodává, že prodeje guinnessu alespoň u něj v podniku překonávají ležáky v poměru 15:1. Oblíbené rituály spojené s pivem podle něj spojují lidi napříč všemi demografickými skupinami tak, jak to nedokáže žádný jiný nápoj. „Značka dávno přesáhla hranice hospod a piva a stala se kulturním fenoménem,“ dodává podnikatel.
Grainne Waferová z Diagea připisuje významný podíl na renesanci 267 let starého stoutu zapojení sociálních sítí. „Investovali jsme do digitálních nástrojů, které nám umožňují skutečně porozumět signálům přicházejícím ze sociálních médií a následně na ně reagovat v reálném čase,“ říká Waferová. Nejzarytějšími fanoušky trendu Rozděl G jsou nepřekvapivě mladší pijáci, uzavírá podle Bloombergu.