McDonald’s se zbavil provozu svých restaurací v Česku. Moc nad nimi dal franšízantům

Restaurace McDonald’s na Budějovické

Restaurace McDonald’s na Budějovické Zdroj: Profimedia

Příklad menu v restauraci McDonald´s
Restaurace McDonald’s na Václavském náměstí v Praze
Restaurace McDonald’s na Letišti Václava Havla Praha
Burger McDonald's
5
Fotogalerie

Všech sto jedna restaurací rychlého občerstvení McDonald’s v tuzemsku už provozují pouze čeští podnikatelé. Americký gigant dokončil koncem loňského roku převod veškerých svých poboček na franšízanty. „Poslední byla restaurace u dálnice D1 na 145. kilometru směrem do Prahy,“ říká ředitelka komunikace českého McDonaldu Zuzana Svobodová.

Provozovatel fastfoodů tak dokončil proces, který započal před mnoha lety. První franšízanty začala firma rekrutovat již tři roky po svém vstupu na český trh, který se uskutečnil v roce 1992.

K předešlému modelu, kdy část poboček provozovala společnost v Česku sama, se vracet nehodlá. „Každou další otevřenou restauraci budou provozovat už jen franšízanti,“ dodává šéfka komunikace s tím, že letos plánuje otevřít do deseti nových restaurací. 

McDonald’s je přesvědčen, že franšízanti mají větší snahu se o svou pobočku starat. S tím souhlasí i prezident České asociace franchisingu Jan Gonda. „Jako samostatný podnikatel je franšízant silně motivován ve srovnání s ředitelem nebo vedoucím pobočky či zaměstnancem,“ míní. „Franšízant zná místní poměry a může pružněji reagovat na změny v místě podnikání,“ doplňuje Svobodová.

Na českém trhu soupeří McDonald’s se španělským AmRestem, který zde provozuje restaurace rychlého občerstvení KFC, Burger King a také pizzerie Pizza Hut a kavárny Starbucks. AmRest rovněž rozvíjí svou síť podniků formou franšíz.

„V současné době máme v Česku 28 poboček Burger Kingu, z toho osm provozují naši franšízoví partneři,“ uvedl ředitel českého Burger Kingu Daniel Ryška.

Expanze v podobě franšíz není cizí ani českým konceptům. V tuzemsku je podle České asociace franchisingu 250 franšízových sítí, z toho jsou dvě třetiny české projekty, třetina připadá na zahraniční.

Počet franšízových konceptů v Česku by podle Gondy měl vzrůst, do dvaceti let by jich mohlo existovat až 500. „Tím by se Česká republika dostala na obdobné množství jako v zemích západní Evropy,“ míní prezident asociace.

Český McDonald’s si od franšízantů bere měsíčně 10 až 18 procent z celkových tržeb restaurace, dále si počítá poplatek za užívání značky a marketingové služby.

Tyto poplatky pak tvoří celkový obrat českého McDonaldu. Ten v roce 2018 dosáhl podle výroční zprávy 1,6 miliardy korun včetně tržeb za tehdy ještě vlastní restaurace. Za stejné období uvádí společnost tržby za všechny restaurace značky McDonald’s v Česku včetně těch franšízových ve výši 5,8 miliardy korun.