Češi se rozjeli s pivními mixy. Může za to počasí i móda

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Tuzemským konzumentům zachutnaly míchané nápoje s pivem. Jejich spotřeba loni vzrostla o 42,5 procenta na 429 tisíc hektolitrů. Vyšší zájem byl také o nealkoholická piva, kterých Češi vypili o 7,6 procenta více, a to 566 tisíc hektolitrů. Ukazují to data Českého svazu pivovarů a sladoven. Obě kategorie však představují jen drobnou část pivního trhu v řádu jednotek procent.

 Nástup míchaných nápojů s pivem potvrzují přední pivovary. „Úspěch zaznamenal nealkoholický Staropramen s růstem přes šedesát procent a pivní mixy Cool včetně těch nealkoholických, které jsou hlavním motorem růstu tohoto druhu nápoje,“ uvedl mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. 

„Meziročně jsme loni v Česku prodali o dvacet procent více Birellu. Rostla obliba hlavně ochucených variant,“ uvedl marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalík.

Oblibu nealkoholických piv i pivních mixů, které podle Českého svazu pivovarů a sladoven mají obsahovat padesát procent piva, připisuje svaz teplému loňskému počasí „Pivním mixům přicházejí na chuť nové skupiny lidí,“ doplnila výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Oba segmenty pak podle sociologa Jiřího Vinopala, který pivní trh dlouhodobě sleduje, mají zastoupení hlavně mezi mladšími lidmi, zvláště mezi mladšími ženami.  Spotřeba pivních mixůSpotřeba pivních mixů|E15

Loňský rok přesto nepřekonal boom pivních mixů z roku 2012. Tehdy jejich spotřeba vystoupala na 434 tisíc hektolitrů, pak následoval čtyřicetiprocentní pokles. „Pivaři byli na pivo tohoto typu zvědaví. Pak ho spousta konzumentů opustila,“ vysvětlila Ferencová. 

Za pravdu jí dává Vinopal. „Tehdy opadla první módní vlna. Z hlediska dlouhodobých výzkumů je tento segment obecně náchylnější na nějakou módní vlnu než běžná piva,“doplnil. Spotřeba nealkoholického pivaSpotřeba nealkoholického piva|E15

Důvodem zvýšeného zájmu konzumentů u nealkoholických piv je podle Vinopala zvýšení kvality. „Z pohledu spotřebitelů se začaly více podobat běžným pivům,“ řekl sociolog. Podobného názoru je Trzaskalík z Plzeňského Prazdroje. „Birell dávno není pouhým nouzovým řešením, tedy variantou pro řidiče, kteří si právě nemohou dát alkoholické pivo, ale stal se přirozenou součástí trhu nealkoholických nápojů,“ uvedl.

České pivovary loni zaznamenaly dvojí rekord. Výstav překonal 21 milionů hektolitrů piva. Do výsledku se promítla zahraniční poptávka, která představuje druhý rekord. Export se meziročně zvýšil o 11,8 procenta a překonal hranici pěti milionů hektolitrů piva.