Podle dat jsou bramborové hranolky absolutní jedničkou v oblíbenosti (85 procent), následované kebabem (82 procent) a burgery (75 procent). O poznání rozporuplnější hodnocení si od českých strávníků vysloužily falafel, quesadilla nebo kuřecí křidýlka, přičemž první dva z těchto pokrmů zhruba třetina respondentů zatím nikdy neochutnala.
Obliba kebabu roste hlavně díky jeho dostupnosti, sytosti a poměru ceny a kvality. Kebab kombinuje maso, zeleninu a pečivo a na rozdíl od některých jiných fastfoodových pokrmů nabízí možnost různých variant – od klasické pita verze po talířové podání s čerstvou zeleninou.
„Češi se snaží jíst zdravěji, ale zároveň hledají syté a cenově dostupné možnosti. Kebab je v tomto ohledu ideální kompromis. Díky kombinaci masa, zeleniny a pečiva působí jako vyvážené jídlo, i když jeho nutriční hodnota může být zrádná,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred, která Barometr FOOD v Česku i v jiných zemích koordinuje.
Servisem se fastfoody přibližují restauracím. Nasazují obsluhu i roboty![]() |
Až 55 procent dotazovaných tak věří, že i ve fastfoodech se dá najíst zdravě. Jenže informovanost o tom, jak na to, podle odborníků pořád chybí.
„Respondenti v průzkumech stále více uvádějí, že se snaží jíst zdravěji. Blokátorem je ale často nedostatek času nebo zvýšené náklady na stravování,“ komentuje výsledky Martišková. Dodává, že stále také přetrvává dojem, že zdravé stravování je nutně drahé,“ dodává.
Obědváte v řetězcích rychlého občerstvení?
Průzkum Barometr Food rovněž ukazuje, že stále více lidí obědvá o samotě. Celkem 24 procent si hlavní jídlo dne vychutnává bez společnosti, což jde ruku v ruce s rostoucí popularitou fastfoodu.
„Mnoho zaměstnanců volí rychlé občerstvení nebo jídlo u počítače. Kebab je v tomto ohledu praktickou volbou – snadno se konzumuje a je dostupný na každém rohu. Na druhé straně, 65 procent lidí stále preferuje oběd s kolegy, což ukazuje, že společné stolování zůstává důležitou součástí firemní kultury,“ říká Martišková.
Rostoucí ceny mění návyky
Podle Edenred Restaurant Indexu dosáhla průměrná cena oběda v lednu 192,50 koruny, což představuje meziroční nárůst o čtyři procenta. Proti roku 2019 vzrostly ceny obědů dokonce o 62 procent.
Praha je tradičně nejdražším městem, kde průměrný oběd vyjde na 216 korun. Naopak v nejlevnějších krajských městech se ceny pohybují kolem 168 korun. „S rostoucími cenami se mění i preference zákazníků. Lidé hledají cenově výhodná, ale zároveň sytá jídla, což kebab přesně splňuje. Navíc je k dispozici ve stále větším počtu provozoven, což z něj činí snadno dostupnou volbu,“ vysvětluje Martišková.
Kebab se tak stává nejen nejčastější volbou v rychlém občerstvení, ale také symbolem změn ve stravování – rychlého, sytého a cenově dostupného jídla, které odpovídá současnému životnímu stylu.