Prohlášení UNICE k rozšíření EU
18. 10. 2000 | Euroskop
UNICE - Unie průmyslových a zaměstnavatelských svazů Evropy, hlas evropského průmyslu, zveřejnila na tiskové konferenci dne 12. 10. 2000 v Bruselu toto hlášení adresované Evropské komisi a prosincovému summitu unie v Nice:
Prohlášení UNICE vyjadřuje pevnou podporu rozšiřování Evropské unie, od něhož si slibuje posílení politické a hospodářské stability v kandidátských i členských zemích a zlepšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky na světových trzích. V souladu s podmínkami pro rozšíření - na jedné straně splnění kodaňských kritérií a implementace komunitárního práva a na druhé straně vnitřní reforma Evropské unie včetně vytvoření finančního rámce pro rozšíření - UNICE vyzývá Evropskou unii, aby:
· přijala zásadní stanoviska pro vyjednávání s kandidátskými zeměmi o plnění zbývajících kapitol;
· předložila časový harmonogram pro ukončení vyjednávání a stanovila datum vstupu pro nejvyspělejší kandidátské země;
· uplatňovala v praxi princip diferenciace při otevírání a uzavírání vyjednávacích kapitol i při rozhodování o vstupu kandidátské země do EU.
Kandidátské země UNICE vyzývá k rychlejšímu postupu v harmonizaci legislativy a v reformě soudnictví, policie a státní správy včetně činnosti celních, daňových, patentních a ostatních subjektů zajišťujících promptní a kvalitní realizaci unijních zákonů a norem. UNICE zdůrazňuje, že nedostatky v uvedených oblastech musí být odstraněny před vstupem do EU a vyjadřuje podporu evropským komisařům v přísném posuzování kandidátských zemí z hlediska plnění vstupních kritérií. Současně však poukazuje na skutečnost, že není zcela jasno, jakým způsobem bude Komise v těchto zemích monitorovat implementaci a prosazování komunitárního práva. Z tohoto hlediska má podle UNICE zásadní důležitost vybudování kvalitní státní správy v kandidátských zemích. Za další problém v kandidátských zemích střední a východní Evropy považuje UNICE neprůhledné rozdělování finanční pomoci z evropských fondů a apeluje na Evropskou komisi, aby na vládách kandidátů důrazněji prosazovala transparentnost financování.
Ekonomický dopad rozšíření
Hospodářství členských a kandidátských zemích se do velké míry doplňuje a integrace mezi Evropskou unií a zeměmi střední a východní Evropy je stále pevnější. Od roku 1993 vzrostl vzájemný obchod o 20% a v roce 1988 představoval obchod EU s těmito zeměmi 11% z celkového nárůstu obchodu. Na druhé straně kandidátské země obdržely méně přímých finančních investic, než se očekávalo (5% z nárůstu přímých investic EU). Přes existující velkou míru ekonomické integrace bude mít plné členství významný dlouhodobý dopad na obchodní sebedůvěru především v oblasti zahraničních a domácích investic a dále:
· celní unie odstraní hraniční kontroly;
· dojde k úplnému přijetí tržní legislativy EU;
· obchod se zemědělskými výrobky bude liberalizován;
· právní rámec plného členství zajistí větší investiční stabilitu.
Rozšíření potřebuje podporu veřejnosti
UNICE se ve Stanovisku zabývá známou skutečností, že rozšíření Evropské unie je nedostatečně "populární" jak u veřejnosti kandidátských, tak členských zemí a vyjadřuje podporu informačním kampaním sdělovacích prostředků, na jejichž realizaci se hodlá aktivně podílet. Zároveň nesdílí obavu značné části obyvatelstva Evropské unie ze ztráty zaměstnání v důsledku záplavy levné pracovní síly ze zemí střední a východní Evropy či relokace zdrojů multinacionálních společností do "levných" zemí, a to především z těchto důvodů:
· mezi nezaměstnaností a existencí multinacionálních společností nebyl zjištěn žádný dlouhodobý vztah, příčiny dlouhodobé nezaměstnanosti je nutno hledat v rámci trhu pracovních sil;
· přímé investice členských zemí v kandidátských zemích jsou nižší, než se očekávalo;
· je nutné rozlišovat mezi investicemi do výroby určené pro export a investicemi do výroby určené pro vnitrostátní trh. Úbytek pracovních míst v zemi původu můžeme očekávat pouze v prvním případě, avšak stávající údaje svědčí o tom, že většina investic spadá pod druhý případ.
Předvstupní asistence
UNICE má za to, že předvstupní asistence by měla zahrnovat iniciativy zaměřené na přizpůsobení legislativy kandidátské země komunitárnímu právu, na schopnost vypořádat se s tlaky evropského vnitřního trhu a na podporu obchodních organizací, které zastupují kandidátskou zemi. Podle UNICE je úzká spolupráce mezi EU a kandidátskými zeměmi důležitá především v následujících oblastech: daně; cla; standardizace a akreditace; státní podpora a kontrola; pravidla pro hospodářskou soutěž; duševní vlastnictví; antimonopolní politika; phytosanitární kontrola; prosazování práva. UNICE ve Stanovisku rovněž poukazuje na skutečnost, že vlády kandidátských zemí velmi zřídka konzultují obchodní záležitosti předvstupní strategie s obchodními subjekty své země, přestože je to velmi důležité jak z hlediska obchodu kandidátské země s EU, tak z hlediska požadavků obchodního sektoru na komunitární právo. UNICE upozorňuje na důležitou roli, kterou v předvstupní asistenci hraje přeshraniční spolupráce včetně podpory zaměřené na vzdělávání pracovníků a na osvojení dovedností, nutných pro realizaci projektů.
Komentář k některým vyjednávacím kapitolám
Za nejdůležitější problém vyjednávacího procesu považuje UNICE rozpor mezi požadavky jednotného trhu a ochrannými politikami kandidátských zemí. I když uznává, že v některých případech je nutno přijmout přechodná období, kandidátské země by se měly podrobit striktním podmínkám, pokud jde o délku a rozsah těchto období. Stanoviska UNICE k jednotlivým kapitolám jsou následující:
· volný pohyb zboží - EU by neměla akceptovat žádné výjimky a kandidátské země by měly odstranit certifikační a registrační procedury u spotřebního zboží, které takto na jednotném trhu není zatíženo;
· volný pohyb služeb - ve většině kandidátských zemích je třeba přijmout zásadní legislativní úpravy odstraňující diskriminaci a zajišťující rovný přístup k poskytovatelům služeb z členských zemí EU;
· volný pohyb kapitálu - po vstupu do EU nesmí být nijak omezen. Výjimky v otázce nabývání půdy a nemovitostí považuje UNICE za překážku narušující investiční rozhodování a kapitálový tok a EU by na ně měla přistoupit jen na základě velmi striktních podmínek;
· volný pohyb osob - UNICE nesdílí obavu z destabilizace trhu pracovních sil, nicméně absence jakýchkoli omezení musí být podložena plným přijetím komunitární práva v oblasti sociální politiky; pro operativnost pracovního trhu je zároveň nezbytné vzájemné uznávání akademické a profesní kvalifikace;
· obchodní právo - UNICE zdůrazňuje důležitost účinné ochrany duševního vlastnictví v souladu s principy a legislativou EU; rozsah působnosti obchodních značek společností členských zemí by se měl vstupem do EU automaticky rozšířit i na budoucí členskou zemi (zde UNICE uznává potenciální omezení na přechodná období);
· pravidla hospodářské soutěže - zvláštní hospodářské zóny v kandidátských zemích jsou v principiálním rozporu s komunitárním právem, přechodná období by měla být akceptována jen výjimečně bez možnosti vytvářet nové zvláštní zóny;
· dopravní politika - důležité je zajistit na dopravním trhu rovné příležitosti, neakceptovat přechodná období, založená na ochraně domácích společností a striktně posuzovat žádosti o přechodná období, spojená s harmonizací dopravního sektoru v oblasti sociální, bezpečnostní a životního prostředí.
Prohlášení UNICE k rozšíření odráží, že zájmem průmyslového sektoru členských zemí EU je rychlé rozšíření jednotného trhu, s co nejmenším počtem omezení a přechodných období. Jednou z priorit UNICE je aktivní účast na procesu rozšíření., a to jednak sledováním kandidátských zemí z hlediska plnění podmínek plnoprávného členství, a jednak spoluprací s evropskými institucemi a oficiálními představiteli kandidátských zemí.
Svaz průmyslu a dopravy ČR je asociovaným členem UNICE již od roku 1993 a od roku 1997 má při UNICE v Bruselu svého stálého delegáta.
Zdroj: Euroskop, 18. 10. 2000
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 04:16
