Agris.cz - agrární portál

Přední pivovarnické skupiny v Británii se výroby piva zbavují

29. 5. 2000 | ČTK

Prední pivovarnické skupiny v Británii se výroby piva zbavují

Dva nejvetší výrobci piva v Británii nyní zvažují, že od této cinnosti upustí a zacnou se zabývat lukrativnejšími aktivitami. Zatímco Whitbread již zámer prodat svou pivovarnickou divizi oznámil, jeho konkurent Bass to ješte prímo nerekl, ale jeho šéfové naznacují, že je to velmi pravdepodobný výsledek plánu do budoucna.

Obe firmy, které se na výrobe piva na britských ostrovech podílejí asi ze 40 procent, se pritom hodlají zamerit radeji na provozování hotelových služeb a cinností souvisejících s trávením volného casu obecne. Vzhledem k tomu, že pivovarské aktivity spolecnosti Whitbread kupuje za zhruba 400 milionu liber belgická pivovarnická skupina Interbrew, zatímco o firmu Bass, respektive její divizi vyrábející pivo, se zajímá nekolik konkurentu vcetne dánského pivovaru Carlsberg, zustane v Británii zrejme jen jediný významný producent piva. Tím je spolecnost Scottish & Newscastle s asi 30 procenty trhu.

Zámer angažovat se v jiných aktivitách než je výroba piva je lépe pochopitelný z pohledu na výsledek hospodarení. Zatímco Bass zaznamenal v prvním pololetí financního roku v oblasti hotelových služeb nárust provozního zisku o 21 procent, v oblasti aktivit souvisejících s volným casem tento vzestup ciní dokonce ješte více, konkrétne 31 procent. Naopak v aktivitách souvisejících s výrobou piva se provozní zisk zvýšil o pouhá tri procenta a nic na tom nezmenila ani skutecnost, že Bass v Británii prodává známé znacky jako Carling, Worthington, Tennent's anebo Caffrey's. Pokud se ale Bass techto aktivit zbaví, muže za ne podle odhadu analytiku ocekávat více než 2,2 miliardy liber (asi 3,3 miliardy USD).

Cást analytiku se vyslovila, že by zájem o spolecnost Bass mohl mít práve belgický Interbrew, jeho výkonný reditel Hugo Powell však spekulace tohoto druhu zatím odmítá, i když snahu o další expanzi potvrzuje.

Spolecnost Bass vlastní v Ceské republice firmu Pražské pivovary, která podle internetových stránek spolecnosti Aspektkilcullen vykazuje v posledních ctyrech letech ztrátu. Pokud by se ale Bass svých aktivit v pivovarnictví zbavil, peníze by s nejvetší pravdepodobností použil práve na aktivity související s poskytováním hotelových služeb. "Je zde spousta možností,vyžaduje si to však obrovské investice," rekl v rozhovoru jeden z predstavitelu spolecnosti Bass v souvislosti se zprávami, že firma uvažuje o nákupu hotelového retezce Posthouse. Ten bude prodávat skupina Granada a Bass je za nej podle listu ochoten nabídnout údajne až jednu miliardu liber (asi 1,5 miliardy USD).


Zdroj: ČTK, 29. 5. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 09.05.2024 23:48