Agris.cz - agrární portál

ČR spotřebuje proti Evropě čtyřikrát méně zmrazených potravin

8. 1. 1998 | ČTK

CR spotrebuje proti Evrope ctyrikrát méne zmrazených potravin

PRAHA 8.ledna (CTK) - V Ceské republice je ctyrikrát nižší spotreba zmrazených potravin než ve vyspelých státech Evropy a v USA. Obcané západní Evropy a Ameriky totiž rocne spotrebují 40 kg zmrazených potravin v CR se spotreba tohoto sortimentu odhaduje na deset kg rocne na osobu. Napríklad spotreba zmrazených ryb je však v CR srovnatelná s vyspelými zememi a dosahuje dvou kg na osobu rocne.

Zvláštní kategorii pritom tvorí pizzy a zmrazené výrobky z mouky. Zatímco v CR tato skupina potravin není ješte rozšírena, v západní Evrope tvorí 20 procent prodeje zmrazeného zboží.

Prodej je pritom významne ovlivnován reklamou. Podle výzkumu agentury ANR v oblasti zmrazených potravin výrobci v CR investovali do reklamy za poslední rok 30 miliónu korun. Více než polovinu této cástky (55 procent) pritom investovala jen Firma Unilever do znacky Kapitán Iglo (rybí výrobky), dalších 19 procent firma Aviko (brambory), 16 procent Giuseppe (pizza).

V sortimentu rybích výrobku tak významnou pozici na ceském trhu zaujala znacka Kapitán Iglo firmy Unilever, která má i celosvetové prvenství a ovládá 40 procent svetového trhu. Na ceském trhu figuruje v rybích výrobcích dále firma Nowaco Cz ci Ocean Catch. Výrobky z lososa jsou na ceský trh dodávány hlavne znackou Fossen a DK Laks. Tzv. dary more v CR prodávají firmy Nowaco, Royal Greenland, Pana Pesca, Cipa, Fresco Gel, Alfocan, Baarssen nebo Epic.

V sortimentu výrobku z mouky (pizzy) vede Giuseppe, která zahájila výrobu v Rokytnici. Firma zásobuje také nekteré obchodní retezce privátními znackami (Euronova, Vít nebo Family Frost). Dalším výrobcem pizzy pod znackou Bon Giorno je Pane s továrnou v Moravských Budejovicích.

Zmrazená zelenina je na ceský trh dodávána radou firem, které zatím o posílení své pozice na trhu bojují. Prevažují pritom ceské znacky, které se také nejvíce prodávají. Mezi nimi vedou Mochovské Mrazírny, dále na trhu figurují Argimex, Ardo, Mrazírny Praha, Mrazírny Olomouc, Frosta, Bonduelle, DU Jardin a další.

Hlavní podíl zmrazených bramborových výrobku na ceském trhu mají firmy Frid'or a Nowaco, které tvorí vetšinu objemových prodeju. Firmy jako Aviko a McCain dominují v luxusnejší kategorii.

Marcela Prošková jw


Zdroj: ČTK, 8. 1. 1998





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 06.05.2024 05:53