AP:Biblický příkaz vede farmáře a rabíny v Izraeli ke konfliktu
20. 9. 2000 | ČTK
AP: Biblický příkaz vede farmáře a rabíny v Izraeli ke konfliktu
"Šest let budeš osívat své pole..., ale sedmého roku bude mít země rok odpočinutí, slavnost odpočinutí, odpočinutí Hospodinovo. Nebudeš osívat své pole ani prořezávat svou vinici."
(Leviticus, třetí kniha Mojžíšova, kapitola 25, verš tři a čtyři)
Farmář Eli Sella zvažoval své možnosti: bankrot nebo rouhání. Bylo to jednoduché. Vzepřel se náboženskému výnosu a zasadil artyčoky, píše tisková agentura Associated Press. Rolníci jako Sella se bouří vůči významnému rabínovi, který se postavil proti přimhuřování oka nad tradičním trikem využívaným k obcházení biblického přikázání, že pole ve Svaté zemi musí jednou za sedm let ležet ladem. V rámci starého uspořádání, které většina rabínů toleruje, farmáři sedmý rok naoko prodávají svou půdu osobám, které nejsou židy, a nadále pole obdělávají. Avšak rabín Šalom Eljašiv, považovaný za největšího živého rozhodčího v náboženských záležitostech, rozhodl, že "rok odpočinutí" musí být letos přísně uplatněn. To by znamenalo, že by žádná farma vlastněná židy ve Svaté zemi nesměla pěstovat plodiny celý rok od 30. září, židovského Nového roku. Pro spotřebitele, a to i ty, kteří nejsou nábožensky založení, by to znamenalo dovoz potravin a závratně vysoké ceny. Většina izraelských rolníků je sekulární, ale v minulosti usilovala o schválení ze strany rabínů, aby byli přitažliví pro co nejširší trh. Zhruba polovina izraelských židů dodržuje stravovací zákony a možná by si nekoupila produkty bez rabínské pečeti. Ale sekulární farmáři pohrozili, že nebudou dbát na Eljašivovy ostré soudy a vytvoří si vlastní trhy, zbavené dozoru rabínů. Josef Lapid, vůdce strany Šinuj, prosazující práva sekulárních Židů, rolníkům nabídl praktickou podporu. "Budeme kupovat jejich produkty," prohlásil. Ti, kdo se řídí striktním výkladem, budou kupovat potraviny z oblastí mimo biblické hranice, včetně míst jako jsou pásmo Gazy, Golanské výšiny a Jordánsko. Za svou zbožnost budou platit vyšší ceny. Jednapadesátiletý Sella, který je tradičním židem, říká, že zavedení nového výnosu by znamenalo nesplácení půjček a ztrátu majetku. "Čekal by mě finanční úpadek," uvádí mírný a svalnatý veterán tří "roků odpočinutí" a dívá se z okna obývacího pokoje na svá artičoková pole. Rabín Šneour Revach, který dohlíží na náboženský život v Bejt Uzielu, farmářské vesnici se 70 rodinami ve středu Izraele, soudí, že Eljašivovo dobrozdání bylo příliš tvrdé. Revach, který zřídil ústav pro studium zemědělství podle židovských zákonů, říká, že před 120 lety, když Židé začali zakládat farmy ve Svaté zemi, rabíni si uvědomili, že plnění biblického přikázání by vedlo ke katastrofě. Agrární ekonomika by se zhroutila a lidé, kteří nejsou Židé, by převzali nevyužívanou půdu. A tak vymysleli fiktivní prodej půdy nežidovským osobám na jeden rok. Farmáři si najali "nežidy", aby v tomto období pracovali na polích a úroda se prodávala pod rabínským dohledem. "Byla to fikce, ale přijatelná fikce," usmívá se Revach. Eljašivův výnos podkopal postavení hlavního rabína izraelských sefardských Židů, pocházejících z východní, střední a severní Evropy, Elijahua Bakšiho-Dorona. Tváří v tvář středověkým klepům o zapuzení a exkomunikaci Bakši Doron, který byl v jednom okamžiku blízko slzám, vydal objasňující prohlášení, že se bude řídit Eljašivovým výnosem, ale že dodá prodejní certifikáty farmářům, kteří by bez nich nepřežili. Za náboženskou diskusí se skrývá politický mocenský boj, tvrdí umírněný rabín Daniel Hartman. Říká, že ultraortodoxní židé, kteří odmítají pojem židovského státu, postřehli šanci na podkopání hlavního rabína, symbolu náboženského sionismu. Hartman si stěžuje, že na obranu Bakšiho-Dorona nevystoupil ani jeden moderní ortodoxní rabín. "To je konec náboženského sionismu," prohlašuje. Rabín Elijahu Klugman, který zná Eljašiva již 20 let, tvrdí, že nikdo jej nepodezírá z postranních pohnutek. Eljašiv ve výnosu uvedl, že izraelské hospodářství je nyní dostatečně silné, aby vydrželo "rok odpočinutí", a že již není závažný důvod k obcházení biblického přikázání. Nicméně Revach, rabín z Bejt Uzielu, říká, že jeho dodržování by mělo být dobrovolné a že by měly být hledány nové cesty, které by rolníkům umožnily řídit se pravidly do té míry, jak jen to bude možné. Například vinnou révu by bylo možné prořezávat v září ještě před začátkem "roku odpočinutí" a nebylo by třeba čekat do zimy, navrhuje. Pak by hrozny byly košer. Třebaže Revachovým cílem je úplné dodržování "roku odpočinutí" bez fiktivních prodejů půdy, upozorňuje, že se tak nesmí činit z donucení. "Lidé by pak náboženství nenáviděli," říká.
Zdroj: ČTK, 20. 9. 2000
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 06:48
