Rumuni těží z krachu obilné dohody. Přístav Konstanca zažívá nebývalý rozmach

Události: Po konci obilné dohody vede hlavní trasa přes Rumunsko (zdroj: ČT24)

Šéf NATO Jens Stoltenberg ocenil, že se Ukrajině podařilo vytlačit ruské námořnictvo z části Černého moře a obnovit trasy pro vývoz obilí. Navzdory tomu, že Moskva v létě od obilné dohody odstoupila, koridorem Ukrajinci za poslední dva měsíce přepravili na sedm set tisíc tun zrna. Hlavní exportní cestou ale zůstává rumunská Konstanca. Za deset měsíců už prošlo přístavem u delty Dunaje skoro třicet milionů tun obilí, což je o pět milionů víc než za celý loňský rok.

Jeřáby v docích Konstancy se skoro nezastaví, u lodí se střídá jeden kamion za druhým. Poslední rok a půl je v přístavu výrazně živěji než dřív. „Už za prvních deset měsíců roku jsme překonali loňských 75,5 milionu tun, což je pro přístav Konstanta absolutní rekord,“ uvedl ředitel přístavu Florin Vizan.

Doprava přes rumunský přístav narostla oproti loňsku skoro o pětinu. Hlavně proto, že se Konstanca kvůli ruské blokádě Černého moře stala hlavní cestou pro vývoz ukrajinského zboží. Ukrajinské obilí teď tvoří 40 procent celkového objemu zemědělské produkce, která tímto rumunským přístavem prochází. Nejvíc to bylo letos v říjnu – milion dvě stě tisíc tun.

Jasný potenciál

Nejen vedení přístavu předpokládá, že se černomořskou dohodu v brzké době obnovit nepodaří a vzestupný trend z Ukrajiny bude pokračovat. „Největší potenciál dál vidíme v cestě našeho obilí přes rumunské a bulharské přístavy,“ říká ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba.

Pro Rumunsko z toho neplynou pouze výhody. Místní zemědělci se obávali, že dovoz levnějšího ukrajinského obilí zásadně ovlivní ceny jejich produkce.

Bukurešť proto dřív požadovala zákaz dovozu těchto komodit do Evropské unie. „Rumunsko, a toho si velmi vážím, dokáže ty věci zařídit tak, aby ustálo příliv ukrajinského obilí sem do Rumunska a naprostou většinu distribuovalo dál,“ podotkl předseda českého Senátu Miloš Vystrčil.

Rumuni si hodně slibují od vybudování železničního koridoru z Konstancy do Gdaňsku. Vedení přístavu navíc plánuje takové investice do infrastruktury, aby co nejdřív dokázalo odbavit čtyři miliony tun obilí za měsíc.