Agris.cz - agrární portál

Pivovar Svijany uvařil 685.290 hektolitrů piva, o pět pct víc než v roce 2020

7. 2. 2022 | ČTK

V Pivovaru Svijany na Liberecku uvařili loni 685.290 hektolitrů piva, je to sice zhruba o pět procent víc než v roce 2020, za rekordním rokem 2019 ale výroba kvůli koronavirové pandemii stále zaostává. Tehdy největší pivovar v Libereckém kraji dodal na trh 709.896 hektolitrů piva. Hlavním důvodem nižší výroby je uzavření či omezení restaurací kvůli koronavirovým opatřením, které snížilo spotřebu sudového piva. ČTK to dnes řekl mluvčí pivovaru Luboš Spálovský.

Podle ředitele pivovaru Romana Havlíka pijí lidé stále více doma, místo v restauraci. "Proto roste prodej lahvového a plechovkového piva. Stále markantnější je také konzumace sudového piva doma, v garážích nebo klubech. To potvrzují čísla trvalého nárůstu prodeje piva v patnáctilitrových sudech. Nárůst prodeje baleného piva však ani loni nevyrovnal ztráty v pohostinství. Podíl sudového piva je výrazně nižší než před covidem, přibližně pouze čtvrtinový," řekl Havlík.

Vzhledem k nejistotě, která v souvislosti s pandemií stále panuje, musel pivovar odložit některé investice. "Jde především o rozšíření varny, s nímž kvůli koronavirové krizi zatím vyčkáváme na vhodnější období," řekl Havlík. Pivovar tak podle něj zatím počítá jen s nejnutnějšími investicemi do modernizace technologie, která je na hranici životnosti a obnovu potřebuje. "Budeme nicméně uvažovat také o instalaci nové balicí linky na balení plechovek po šesti kusech," doplnil ředitel. V plánu je podle něj i nové vybavení na filtraci piva, nový analyzátor pro laboratoř nebo inovace kontroly lahví ve stáčírně.

"Zásadní investicí bude ovšem zajištění vyšší energetické soběstačnosti pivovaru pomocí solárních panelů na střechách pivovarských budov. Cílem je zajistit si lokální bezemisní zdroj elektřiny s minimální délkou přenosové sítě," řekl Havlík. Výroba piva je energeticky náročná, a tak se i tady projevil růst cen energií, pivovar zaplatí o 30 procent víc než loni. Rostou ale i ceny dalších materiálů. "Například obalové kartony zdražily až o 100 procent, pivní korunky dokonce o 170 procent. Významně se také průběžně zvyšují mzdové náklady, které tvoří zásadní nákladovou položku pivovaru," dodal.

Rostoucí náklady se projevily v růstu cen už od 1. prosince loňského roku, dalšímu zdražení v řádu jednotek procent se podle Havlíka zřejmě pivovar nevyhne během letošního roku. Pivovar chce prodej piva, ale i návrat lidí do restaurací podpořit v rámci věrnostního programu v aplikaci BeerSport. Zákazníci, kteří si koupí svijanské pivo v plechovce, mohou vyhrát až stovky poukazů na čepované pivo a podpořit tak oblíbené hospody. Aplikace umí totiž podle zvuku při otevření plechovky rozpoznat, o jaké pivo jde.


Zdroj: ČTK, 7. 2. 2022





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 07.05.2024 08:23