Agris.cz - agrární portál

Prazdroj asi 20 let zvyšuje prodej v plechovkách, loni činil jejich podíl 22 pct

13. 4. 2021 | ČTK

Plzeňský Prazdroj už zhruba 20 let zvyšuje prodej piva v plechovkách. Loni dosáhl podíl hliníkových obalů 22 procent na celkovém pivu prodaném v ČR, o rok dříve činil 18 procent, v roce 2010 jen pět procent. Trend podpořila pandemie a uzavření hospod. Výroba piva v plechovkách roste už několik let nejdynamičtěji, řekl dnes ČTK mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář. Prazdroj začal stáčet pivo do těchto obalů v roce 1993.

Dlouhodobě nejprodávanějším obalem jsou skleněné vratné lahve, které loni v Prazdroji tvořily 46 procent, meziročně o šest procentních bodů více. Spotřeba plastů klesla meziročně o 40 pct a do konce roku 2022 chce podnik úplně skončit se stáčením piva do PET lahví.

Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie klesly prodeje v ČR meziročně o osm procent na 6,7 milionu hektolitrů piv. Propad nastal u restaurací, které standardně tvoří dvě pětiny prodejů. V sudech loni podnik prodal 26 procent piva a další tři procenta v tancích. O rok dříve to bylo 32 procent v sudech a pět procent v tancích. Loňský prodej v obchodech byl meziročně o sedm procent vyšší.

Také u plechovek hledá pivovar cesty k jejich opětovnému využití. "Jednou je zálohování. Vydalo se jí už deset evropských zemí a jejich fungující systémy vykazují zajímavé výsledky. Teď se aktivně účastníme na připravovaném zálohování plechovek na Slovensku, kde také působíme. Věříme, že nám tamní zkušenosti pomohou najít vhodné řešení i pro Česko," řekl manažer pro udržitelný rozvoj Ivan Tučník.

Vedle toho se pivovar ve spolupráci s dodavateli zaměřuje na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. "Hliník lze recyklovat prakticky do nekonečna a jeho kvalita je vždycky stejná. Naše plechovky jsou nyní vyrobené ze 40 procent z recyklátu a podíl chceme dál navyšovat,“ uvedla manažerka výrobních materiálů a obalů Martina Vajskebrová.

V pandemii pivaři mnohem více než dříve nakupují balené pivo. "Ačkoli prodeje našich piv v obchodech během koronakrize, tedy od poloviny března 2020 do letošního března, vzrostly o devět procent, podařilo se nám výrazně snížit dopady používaných obalů na životní prostředí. Největší úspory, o téměř 40 procent, jsou u plastů," uvedl Kovář. Pivovar uspořil přes 1000 tun plastů za rok, a to hlavně díky loňskému ukončení prodeje piv Gambrinus a Radegast v PET lahvích. "Ještě před pěti lety jsme v PET lahvích prodávali v obchodech 11 procent produkce, loni to byly tři procenta. A do konce roku 2022 chceme skončit se stáčením do plastových lahví úplně,“ dodal Tučník.

Prazdroj dále loni snížil až o třetinu tloušťky folií, které drží piva na paletách. Skončily také plastové nálepky na lahvích Pilsner Urquell.

Václav Prokš


Zdroj: ČTK, 13. 4. 2021





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 15:59