Agris.cz - agrární portál

Bohemia Sekt prodá letos méně sektů než v rekordním roce 2018

13. 12. 2019 | ČTK

Skupina Bohemia Sekt, která si drží zhruba 70 procent na trhu šumivých vín v ČR, prodala letos za 11 měsíců meziročně o jednotky procent méně lahví sektů. Důvodem je, že obchodní řetězce se loni předzásobily a sekty nakoupené v roce 2018 prodávaly konečným spotřebitelům až letos. Nákupy řetězců na vánoční sezonu se navíc opět více posunuly až do úplného závěru roku. Rozhodující bude, tak jako každý rok, až prosinec, řekl ČTK ředitel největšího výrobce sektů a vín v ČR Ondřej Beránek.

"V prosinci zpravidla uplatníme na trhu 30 procent celoročních prodejů sektů. Podle agentury Nielsen, jejíž data zahrnují řetězce nad 400 m2 prodejní plochy, roste trh sektů za posledních 12 měsíců v objemu o 11,8 procenta a v hodnotě o 11 procent," uvedl Beránek.

Podle stejného zdroje rostou maloobchodní prodeje sektů posledních deset let. Podle statistiky celní správy, monitorující množství vín uvedených do volného daňového oběhu, přesáhl loni celkový trh šumivých vín v maloobchodu i gastronomii 21 milionů lahví. Spotřeba tak činila dvě lahve na osobu a rok, nejvíce za 13 let, co firma tento údaj sleduje.

Skupina loni dodala na trh rekordních více než 18 milionů lahví sektů a šumivých nápojů, meziročně o 12 procent více. Tento rekord ale letos určitě nepřekoná. "Rok 2018 předčil v sektech i rok 1999, který byl nejlepším v historii, kdy se hlavně obchody, ale i spotřebitelé připravovali na příchod milénia," uvedl Beránek. Letos se trochu zopakovala situace před 20 lety, protože část zboží zůstala v zásobách obchodníků až do roku letošního.

S většími nákupy sektů začal první řetězec až v dubnu a další se přidávaly později, jakmile vyprodaly zásoby z roku 2018. "Za leden, únor a část března jsme prodali tolik sektů jako za jeden průměrný prosincový den," uvedl ředitel. Loni se řetězce předzásobovaly už od srpna, letos se jejich nákupy opět více posunuly k Vánocům. "Takže jsme měli silný listopad a věříme v silný prosinec," řekl Beránek.

Tržní podíly Bohemia Sektu za posledních 12 měsíců podle společnosti Nielsen lehce rostou, a proto je firma přiměřeně optimistická. Koneční spotřebitelé budou sekty nejvíce nakupovat od 16. prosince do Vánoc a pak mezi svátky a na Silvestra. Firma vyrábí po celý rok ve dvou směnách, přesto musí v posledních týdnech roku přidat ještě tři soboty.

Podle makroekonomických ukazatelů ČSÚ z konce listopadu lehce opadává spotřebitelská důvěra, která kontinuálně rostla od roku 2012. "Ale třeba na maloobchodních tržbách to vůbec vidět není a například letošní Black Friday si všichni náramně pochvalovali a očekává se, že i Vánoce budou, z pohledu tržeb obchodů, zase rekordní," uvedl Beránek.

Dlouhodobě nejprodávanějším šumivým vínem v ČR je Bohemia Sekt demi sec (polosuchý). Velmi úspěšné jsou také nealkoholické sekty, jichž skupina prodá kolem 600.000 lahví ročně. Daří se také sektům vyráběným klasickou metodou zráním v láhvi, řadě Bohemia Sekt Prestige, která meziročně roste dvouciferným tempem.

Václav Prokš


Zdroj: ČTK, 13. 12. 2019





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.03.2024 22:33