Agris.cz - agrární portál

Firma A.W. loni snížila prodej tvarůžků o 72 tun na 2038 tun

25. 10. 2018 | ČTK

Společnost A.W. z Loštic na Šumpersku loni snížila prodej Olomouckých tvarůžků ve srovnání s růstovým rokem 2016 o 72 tun na 2038 tun. Celkové tržby jediného výrobce tohoto pikantního sýra s nezaměnitelným aroma kvůli tomu v roce 2017 klesly meziročně o 14 milionů korun na 321 milionů korun. Zisk společnosti A.W. se loni snížil na 38,5 milionu korun ze 49 milionů korun v roce 2016. Společnost to uvádí ve své výroční zprávě.

Společnosti A.W. loni klesly tržby v tuzemsku i zahraničí. Hlavní část produkce tvarůžků firma prodala v Česku, kde v roce 2017 utržila 296 milionů korun, zatímco v roce 2016 to bylo 306,4 milionu korun. Hodnota exportu loni klesla o čtyři miliony korun na 24 milionů korun. Společnost A.W tvarůžky exportovala hlavně do Polska, Maďarska a na Slovensko.

Jednatelé A.W. si již dříve posteskli, že v posledních letech se zvyšuje podíl tvarůžků prodaných prostřednictvím akčních nabídek, které sice mají pozitivní vliv na množství prodaného zboží, ale za cenu poklesu průměrné ceny. Akční nabídky zvyšují náklady na výrobu, která se musí vyrovnat s výkyvy poptávky.

V předchozích letech měla společnost A.W. značné problémy s odbytem. V roce 2012 snížila prodej tvarůžků o 45 tun z 1958 tun v roce 2011 na 1913 tun, což odpovídalo dvouprocentnímu poklesu. Firma se tehdy podle jejího vedení potýkala se slabší kupní silou obyvatelstva, která souvisela s hospodářskou krizí.

V roce 2013 prodej Olomouckých tvarůžků klesl meziročně už o 279 tun na 1634 tun. Společnost A.W. totiž musela pozastavit výrobu, protože Státní zemědělská a potravinářská inspekce zaznamenala v maloobchodní síti zvýšené množství plesnivých tvarůžků. Společnost A.W. proto zpřísnila kontroly všech vstupních surovin, avšak odborníci zdroj kontaminace nezjistili. Stejně dopadly kontroly zaměřené na celý výrobní proces.

Karta se začala obracet až v roce 2014, kdy A.W. zvýšila prodej tvarůžků o deset procent na 1784 tun. V roce 2015 pak prodej Olomouckých tvarůžků vzrostl na 2077 tun a v roce 2016 o 33 tun na 2110 tun.

Ceny tvarůžků zároveň vzrostly, jelikož zdražil tvaroh, který je základní surovinou pro jejich výrobu, a zvyšují se i náklady na energie či dopravu. V Česku se společnost A.W. musí vypořádat s konkurencí tvarůžků dovážených z Německa a Rakouska, které prodávají například obchodní řetězce Albert či Kaufland.

Olomoucké tvarůžky jsou jediným původním českým sýrem. Jejich historie na Hané spadá do 15. století. Tvarůžky z Loštic získaly v roce 2010 chráněné zeměpisné označení EU. Češi o jejich zařazení na unijní seznam usilovali šest let. Problém byl v tom, že Němci a Rakušané chtěli, aby právo vyrábět tyto potraviny měli i potomci sudetských Němců, kteří žijí v Německu a Rakousku. Společnost A.W. nyní vlastní několik fyzických osob.

beh kš


Zdroj: ČTK, 25. 10. 2018





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 20:03