Agris.cz - agrární portál

Tržby za potraviny značky Klasa loni stouply o 9,2 miliardy korun

20. 4. 2018 | ČTK

Za loňský rok se zvýšila útrata zákazníků za potraviny značky Klasa o 9,2 miliardy korun. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) to přičítá edukační kampani na podporu kvalitních potravin, za kterou loni dal 146,4 milionu korun. Podle něj se tak každá investovaná koruna vrátila skoro 63x. Včera to na tiskové konferenci uvedli zástupci fondu a agentury GfK. V minulosti několikrát kritizoval kampaně premiér v demisi Andrej Babiš (ANO).

Podle šetření Českého statistického úřadu loni vzrostl trh s rychloobrátkovým zbožím o 23 miliard korun na 466 miliard. Z toho byl podle GfK rozdíl ve změně zboží v zákaznických koších, kdy spotřebitelé měnili levnější výrobky za dražší pod značkou Klasa za 5,7 miliardy korun. Prodeje značek Klasy rostl podle něj o 4,8 procentního bodu rychleji než zbytek trhu. Řetězce také dávaly na kvalitní výrobky menší slevy, což podle ředitele výzkumu pro Retail GfK Zdeňka Skály navýšilo objem financí loni o další 3,5 miliardy korun, což dohromady dává právě 9,2 miliardy korun. Skála uvedl, že státní podpora dává obchodníkům možnost se vymanit ze slevové spirály.

Podle šetření z letošního jara, ve kterém odpovídalo více než 1000 lidí, se zvětšila spontánní znalost značky meziročně z 49 na 55 procent odpovídajících. Nárůst asociace značky Klasa s kvalitou pak stoupla z 38 procent na 51 procent a o tři procentní body víc odpovídajících upřednostňovalo kvalitní potraviny, letos jich bylo 42 procent.

Fond se snažil podporovat značku hlavně přímo v obchodních řetězcích, například pomocí informačních tabulí před obchodem, mezi regály i cenovkami u vybraného zboží, ale také v informačních materiálech řetězců.

Podle generálního ředitele fondu Martina Šebestyána učí stát zákazníky, aby si kvalitnější zboží kupovali. "Prostředky nejsou malé asi 250 milionů korun ročně," dodal o podpoře i dalších značek, jako je Regionální potravina nebo Bio. Okolní státy však podle něj investují do podobných aktivit řádově více, například u Rakouska jde o desetinásobek. Podle Skály je dopad kampaně prokazatelný, nešlo jenom o zvyšování koupěschopnosti obyvatelstva, které si může dovolit sáhnout po kvalitnějším výrobku. Například v segmentu drogerie nárůst zájmu o větší kvalitu nezaznamenal, zatímco v kategoriích Klasa ano.

Babiš soutěže opakovaně kritizoval. "České podniky nepotřebují žádnou reklamu Klasy. To, že jsou tam velké rezervy v hospodaření, o tom jsem tedy přesvědčen, ale zatím si nemyslím, že za tak krátký čas jsme tam mohli něco řešit," uvedl podle sněmovního stenoprotokolu v lednu. Šebestyán uvedl, že v pokračování cítí podporu ministerstva zemědělství.

Letos fond vypsal tendr na další podporu značek kvality na další tři roky, zatím v něm nikdo nezvítězil. Hlavní část kampaně dosud dělaly agentury McCann-Erickson Prague a 1 Year&More production.


Zdroj: ČTK, 20. 4. 2018





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 14:15