Agris.cz - agrární portál

Potravináři: Lidé z Plzeňska chtějí kvalitu z místních surovin

11. 6. 2014 | FinančníNoviny.cz

Vyšší zájem o kvalitní výrobky z místních surovin a také ústup ekonomické krize potvrdila výrazně větší návštěvnost festivalu regionálních potravin Plzeňského kraje než v minulých třech ročnících. Spotřebitelé jsou stále více ochotni zaplatit za výrobky ze své lokality výrazně vyšší cenu než v supermarketech. ČTK to zjistila od vítězů soutěže Regionální potravina Plzeňského kraje 2014, kde uspělo devět z 86 přihlášených produktů.

"Mošt se vyrábí bez chemie, neředí, nefiltruje a nesladí. Jen se šetrně zpasterizuje. Přísady, například bezinka, která vyhrála, se ručně sbírá v krajině," řekl Jaroslav Hruška, majitel moštárny Stvolny z Plzeňsku. Ročně vyrobí 50.000 litrů moštu. Strohý obal z hnědého kartonu nutí zákazníka jít za kvalitou, a ne za obrázky na obalu.

Rodinná firma funguje od roku 2008. Po vlně velmi levných moštů se zákazníci do moštárny vrátili a dnes je klientela stabilní; 70 procent prodá přímo ze dvora a zbytek rozváží. "Lidé zjistili, že pokud je výrobek extrémně levný, tak nemůže dostát kvalitě, kterou nabízejí farmářské potraviny," uvedl Hruška. Firma má část jablek a hrušek ze svých sadů, ale vykupuje také od lidí a sadařů. Hlavní myšlenka je motivovat lidi k tomu, aby stromy nekáceli a vážili se jich.

"Regionální potravina je velmi přísná a je velmi těžké cenu získat. Je to značka skutečné kvality a původu. Velmi si jí vážíme. Na značky typu Klasa už lidé neslyší, protože je všude," uvedl.

"Většinu medu stále používáme na výrobu medoviny a vín. Tím, že jsme nuceni med co nejvíce ošetřovat, abychom aroma medu dostali až do výrobku, tak se o něj musíme nadstandardně starat. Takže my ho všechen zachlazujeme a velkou část zamražujeme. A právě ten jsme přihlásili do soutěže," řekl podnikatel Jaroslav Lstibůrek z Pasečnice na Domažlicku, který vyhrál s medem medovicovým lesním z Českého lesa.

"Loni tu nebyla ani třetina lidí. Signalizuje to zlom, že pochopili, že naše výrobky jsou něco jiného než dovozové. Naši největší odběratelé jsou hlavně ženy do 35 let s dětmi, které chtějí zajistit potomkům bezpečnou a zdravou výživu a nebojí se do toho investovat peníze. A tato skupina posiluje," uvedl František Sikyta, šéf farmy a minimlékárny Milknatur Líně, která zvítězila s BIFI nápojem.

V kategorii masných výrobků vyhrála bůčková roláda z Jatek Blovice a klobása od firmy Plzák z Plzně. V mléčných výrobcích pak Bundáš - kozí sýr ořechový z farmy Jana Junka z Přimdy. Mezi pekaři zvítězily Zelňáky od plzeňské firmy PEKO, mezi cukráři pak šumavský medový špalíček ze Střední školy zemědělské a potravinářské Klatovy, z ovoce a zeleniny pak křimický zelný salát s křenem od Jaroslava Lobkowitze.

Autor: ČTKwww.ctk.cz


Zdroj: FinančníNoviny.cz, 11. 6. 2014





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 07.05.2024 16:09