Projev Romana Prodiho 6.4.2001
18. 4. 2001 | Euroskop
„Výzva před námi:
připojení se k historické pouti
za stále těsnější unii”
Projev Romana Prodiho
Předsedy Evropské komise
v Lichtenštejnském paláci,
Praha, pátek 6. dubna 2001
Vážený pane předsedo vlády,
páni ministři,
vaše excelence,
dámy a pánové,
Je mi velkým potěšením být na návštěvě v Praze.
Nikdo z těch, kdo navštíví toto nádherné město, se nemůže ubránit onomu nesmírnému dojmu z tohoto neobyčejného příspěvku českého národa do pokladnice evropské kultury. Možná, že jedním z důvodů, proč se zde cítím jako doma, je ten fakt, že mé rodné město Boloňa byla stejně jako Praha jmenována jedním z Evropských měst kultury v roce 2000. Také vím, že mnoho italských architektů a umělců pomáhalo vytvořit jedinečnou atmosféru Prahy. Nesmírně se těším na den, kdy se Česká republika stane členem Evropské unie.
Jako předseda Evropské komise jsem otázku rozšíření EU umístil na samotný vrchol priorit politické agendy Evropské unie. Poprvé v historii spojujeme Evropu mírovým a demokratickým způsobem, na základě společných ideálů a společně dohodnutých pravidel. Nespojujeme pouze národy, především přivádíme lidi z tohoto kontinentu do nové a mnohem větší evropské rodiny. Historická důležitost našeho konání by neměla být přeceňována, na druhé straně bychom neměli podcenit velikost této výzvy a příležitostí, které nám všem proces rozšíření skýtá.
Jedná se zaprvé a především o výzvu a příležitost pro budoucí členské státy, jako je Česká republika.
Museli jste se zbavit těžkého břímě a vyvinout obrovské úsilí, aby jste dosáhli sociální a ekonomické reformy. Při procházce dnešní Prahou jsou všude vidět známky toho, že vaše úsilí přináší své ovoce. Nejenom, že byla restaurována dávná sláva města, navíc se velmi rychle připravujete na to, aby jste se objali s budoucností.
Za druhé se jedná o historickou povinnost - a rovněž historickou příležitost - pro současné členy EU - přivítat zpět ty státy, od nichž byli odděleni po příliš dlouho dobu. Patříme k sobě - už nikdy nesmíme být od sebe odděleni.
Zatřetí se jedná o povinnost a příležitost pro evropské instituce, aby ukázaly občanům Evropy, že můžeme uskutečnit Novou Evropu podle představ nás všech. Budování nové Evropy je naším společným cílem a my - evropské instituce, kandidátské země a členské státy - na tom musíme společnými silami pracovat.
Na summitu v Nice v prosinci učinila Evropská unie rozhodující krok vstříc rozšíření. Dohodli jsme se na množství zásadních revizí Smlouvy o Evropské unii a Unie je nyní připravena přivítat nové členy. Jednání v Nice byla obtížná. Mohu to tvrdit: byl jsem u toho! Nicméně důležitá rozhodnutí se nerodí lehce a Nice ukázala jak vážně členské státy přistupují k rozšíření.
Komise vypracovala „cestovní itinerář“ pro dokončení vstupních jednání a summit v Nice ho potvrdil. V první polovině tohoto roku pokračujeme s řadou témat vnitřního trhu a sociálních záležitostí a snažíme se o ambiciózní program životního prostředí. Během druhé poloviny roku navrhujeme soustředit se na další složité kapitoly, jako doprava či soudnictví a domácí záležitosti. Záležitosti s rozpočtovými důsledky mohou být posléze řešeny v první polovině roku 2002.
Náš „cestovní itinerář“ obsahuje časový harmonogram pro Komisi, na jehož základě by měla předložit svoje stanovisko ke kandidátským zemím. Komise se zavazuje k tomu, že učiní potřebná doporučení v řádném čase.
Rovněž i kandidátské země musí být připraveny během stanoveného období učinit závazky zásadního významu.Všechny tyto závazky musí nalézt svoje uskutečnění v podobě reálných změn.Pokud všechny zúčastněné strany dodrží tento harmonogram, občané nejvyspělejších kandidátských zemí by se mohli zúčastnit voleb do Evropského parlamentu v roce 2004.
Stávající členské státy plně očekávají, že čeští členové Evropského parlamentu budou za pouhé tři roky hlasovat o evropské legislativě. To je něco, na co se osobně velmi těším. Chtěl bych však zdůraznit, že vše záleží na vás. Naším základním vyjednávacím principem je to, že každá země bude posuzována podle svých vlastních zásluh a bude postupovat svým vlastním tempem. Váš pokrok bude, jednoduše řečeno, záviset na rychlosti, s jakou přijmete a zavedete komunitární pravidla. Mohu vás ujistit, že neexistují žádné umělé či předem stanovené scénáře pro členství. A jak si můžete zajistit rychlý postup?
Ve své poslední pravidelné zprávě Komise konstatovala, že Česká republika učinila velký pokrok v uskutečňování právních a jiných reforem. Tyto úspěchy byly zohledněny během jednání, v nichž Česká republika zůstává mezi předními zeměmi. Stojíme těsně před závažnými diskusemi na téma volného pohybu osob. Toto téma není v žádném případě tak dramatické, jak si někteří lidé myslí. Způsobuje však jistou nervozitu v současných členských státech. Je to pochopitelné a musíme to brát v úvahu.
Rozšíření téměř zdvojnásobí počet členských států a vytvoří v Unii mnohem větší ekonomickou různorodost. Komise usilovně pracuje společně s členskými státy na rozvoji strategií, které by řešily specifické problémy, jež vyvstanou. Jsem si jistý, že Česká republika ze své strany prokáže potřebnou flexibilitu během jednání.
Velká spousta práce za nezanedbatelných nákladů musí být také odvedena v oblastech jako energetika, dopravní infrastruktura a životní prostředí. Zde potřebujeme pečlivé strategie a musíme je plánovat s jasným finančním řízením a ohledem na jiná pravidla Unie.
Mezitím musí být dokončeny ekonomické reformy - včetně restrukturalizace tradičního těžkého průmyslu, jako je výroba oceli.Komise poskytuje finanční prostředky a poradenství, aby zajistila prospěšnost těchto reforem pro Českou republiku jako budoucího člena Evropské unie.
Klíčem skutečného pokroku ve všech těchto oblastech je efektivní spolupráce mezi vládou a parlamentem. Ta v poslední době napomohla České republice překonat mnohé problémy a já se těším na pokračování takovéto spolupráce.
Podle mého názoru jsou zde tři zvláštní témata, u nichž je nezbytné zachovat tento politický konsensus.
1. Zaprvé je to potřeba zavést moderní veřejnou správu.
My v Evropské komisi jsme si dobře vědomi její důležitosti, proto také nyní reformujeme naši vlastní organizaci. Hodláme zajistit, aby Komise nadále zůstávala hybnou silou v pozadí evropské integrace. To je možné pouze pokud se nám bude nadále dostávat veřejné podpory. K získání této podporu musíme zajistit poskytování služeb na vysoké úrovni, které evropští občané právem očekávají. Podobně se při rozhodování o tom, zda je tato země připravena na členství v Evropské unii, budou členské státy chtít ujistit o tom, že Česká republika bude schopna dostát všem závazkům vyplývajících z členství. To vše předpokládá moderní veřejnou správu. Zpoždění v této oblasti by mohlo zbrzdit vaše energické úsilí při modernizaci státu. Komise tak vítá vaše stávající konstruktivní diskuse ohledně současného návrhu Zákona o státní službě. Věříme, že brzy přinesou plodné výsledky. Čím dříve vaše reforma státní služby započne, tím dříve čeští občané budou moci požívat výhod členství v Evropské unii.
2. Zadruhé je to potřeba zavést komunitární právo od prvního dne členství v EU.
Skutečně oceňujeme vše, co jste dosud vykonali
· novelizace Občanského a Obchodního zákona,
· ulehčení soudcům od administrativních povinností
· a zlepšení oblasti školení.
Chtěl bych povzbudit Českou republiku, aby vytrvala ve svém úsilí a udržela současný průběh procesu reforem. Jako členský stát Evropské unie bude Česká republika muset respektovat výroky soudu mimo hranice této země: - Evropského soudního dvora v Lucemburku. Rychlá implementace soudních rozhodnutí všemi soudy je zásadní pro udržení důvěry v systém justice.
3. Zatřetí - rostoucí úspěšnost českého soudnictví a policie v boji proti ekonomické kriminalitě a korupci.
Toto je obzvláště vítáno, neboť tyto perzistentní problémy vyžadují neutuchající boj.
K udržení veřejné podpory a důvěry musí být zajištěna
· skutečná transparentnost ve finančních záležitostech,
· a naprostá nestrannost při vyšetřování případů korupce a soudním stíhání osob.
Dámy a pánové,
Jako ekonom jsem zvyklý zaměřovat se na statistické údaje. Jsem potěšen, že po těžkém období recese se ekonomika České republiky minulý rok úspěšně zotavila. V roce 2000 váš HDP vzrostl o více než 3% a podle mých informací jsou prognózy na tento rok alespoň stejně příznivé.
Úspěch České republiky při získávání přímých zahraničních investic patří k nejlepším. Dosažení ekonomické konkurenceschopnosti a makroekonomické stability vyžaduje neustálou snahu, jak ze strany kandidátských zemí, tak i členských států EU. Proto vás povzbuzuji k tomu, aby jste váš ekonomický růst učinili trvale udržitelným uskutečňováním všech zbývajících strukturálních reforem.
Členství v hospodářské a měnové unii bude předpokládat, že Česká republika:
· se podrobí každoročnímu srovnání se svými partnery,
· přijme disciplínu Maastrichtských kritérií
· a bude respektovat rozhodnutí nezávislé Evropské centrální banky.
Je proto obzvláště důležité zajistit nezávislost vaší vlastní Národní banky.
Před dvěma týdny ve Stockholmu si EU potvrdila, že je na správné cestě stát se nejkonkurenceschopnější ekonomikou na světě založenou na znalostech. Proto vítám závazek české vlády přivést internet do každé školy v této zemi. Jsou to právě mladí lidé, kdo tuto ekonomiku založenou na znalostech přemění v realitu.
Pro zajištění členství vaší země v Evropské unii je zásadní ještě jedna věc: chápavý postoj a podpora vašich občanů. Jsem potěšen, že političtí představitelé této země se stále více zapojují do komunikace s občany a poskytování informací o procesu rozšíření EU - prostřednictvím nevládních organizací, škol, zástupců zaměstnavatelů atd. Za posledních několik let se Evropská komise snažila přispět k této komunikační kampani, jež má neobyčejnou důležitost. Před svým příjezdem sem jsem navštívil Informačním centrum Evropské unie v Praze. Zde se pořádají veřejné semináře ohledně všech aspektů politiky EU a připravují se zde informace, které se posléze distribuují po celé republice.
Pro každý členský stát se nyní připravují cílené strategie pro komunikaci.
· koordinované Komisí
· a implementované institucemi členských států.
Tyto strategie se budou vyjadřovat ke specifickým problémům, jako jsou ty v příhraničních oblastech, kde v ekonomice klíčovou roli hraje zemědělství. Evropští občané potřebují informace a pocit jistoty.
Dámy a pánové:
Před zhruba 40 lety byl obecný cíl evropské integrace vtělen do Smlouvy následovně: „uskutečňování stále těsnější jednoty mezi národy Evropy“. Unie se však neustále vyvíjí a stává se čím dál více diverzifikovanou. S počtem 30 členů se bude velmi lišit od šestičlenného společenství před 40 lety.
Jakou Unii evropských občanů chceme mít v 21. století? Co bude konečným okamžikem onoho procesu „stále těsnější jednoty“? Navíc se svět kolem nás velmi rychle mění a Evropa musí utvářet svůj proces změny. Rozšířená Unie se může a musí stát silou pro dobro budoucího světa.
Takže jakých pravidel je nám potřeba?
A kdo by měl být za co zodpovědný?
Debata o těchto otázkách již začala a nová Mezivládní konference (IGC) je plánována na rok 2004.
Naším cílem je zajistit, aby se Česká republika dostala mezi členské státy, které se budou této konference účastnit.
Tato země se svými příspěvky již začala na této debatě podílet.
· Hlasu vašeho prezidenta je v Bruselu velmi pozorně nasloucháno.
· Váš místopředseda vlády a ministr Kavan měl před několika týdny projev v Bruselu a v něm popsal, jakou roli by podle jeho názoru měla Česká republika hrát v budoucí Evropské unii.
Komise velmi brzy vydá Bílou knihu Evropského vládního systému a zahájí tak širokou veřejnou debatu o rozdělení práce mezi
· Evropské instituce,
· členské státy
· a občanskou společnost.
Bude zkoumat možnosti nového partnerství v podobě propojení jednotlivých úrovní vládnutí v Evropě. Je třeba si vyslechnou názory České republiky na všechny tyto záležitosti. Nejenom proto, že budou mít vliv na život českých občanů, nýbrž i proto, že potřebujeme znát váš jedinečný pohled. Česká republika bude brzy členem této Unie. Čeští občané musí hrát plnou úlohu při utváření její budoucnosti.
Je třeba začít ihned!
Děkuji Vám.
Zdroj: Euroskop, 18. 4. 2001
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.12.2025 23:45
