Příspěvek k rozvoji informační vzdělanosti zahraničních studentů
20. 9. 2000 | Odborné konference
Příspěvek k rozvoji informační vzdělanosti zahraničních studentů a studentů neinformatických oborů PEF MZLU v Brně
Contribution to the development of the information acomplishment of foreign students and of students with major outside the IS/IT in Faculty of Economics of MUAF in Brno
Autor: Ludmila Kunderová
Abstrakt v češtině:
V současnosti je již absolutní nutností rozšířit vzdělání na všech úrovních o znalosti a dovednosti z oblasti informačních a výpočetních technologií (Information and Computing Technologies - ICT). Je to v souladu s požadavky, které vyplývají z průniku těchto technologií napříč všemi oblastmi lidských aktivit. Všechny univerzitní studijní obory zahrnují do svých programů předměty typu ICT a to i obory, které přímo s ICT nesouvisejí. Pro vysokoškolsky vzdělaného jedince by znalosti ICT a schopnosti s nimi pracovat měly převyšovat základní požadavky na tzv. informační gramotnost, specifikované v dokumentu ECDL (European Computer Driving Licence). Na PEF MZLU v Brně se výuce předmětů oblasti ICT věnuje tradičně velká pozornost a to i v oborech nejen informatických, ale i čistě ekonomických. Ve vyšších ročnících lze tak navázat zvláště v nepovinných předmětech na základy získané v povinných předmětech z dřívějších ročníků.
U zahraničních studentů, přicházejících studovat na PEF MZLU v Brně, dochází často k problémům kontinuity při výuce předmětů ICT charakteru, neboť úroveň jejich základní znalostí nebývá dostatečná. Je třeba přistoupit ke speciálnímu výukovému postupu, který by tyto disproporce vyrovnal nebo alespoň zmírnil. V rámci Ústavu informatiky PEF MZLU v Brně se dokončují projekty, jejichž účelem je příprava komplexních studijních podkladů jak pro výuku předmětů ICT, tak i pro individuální studijní potřeby. Jelikož primární cílová skupina projektů jsou studenti zahraniční, studijní materiály jsou v angličtině. Projekty jsou dotovány z prostředků grantové agentury FRVŠ.
Abstrakt v angličtině:
In the recent days, it is absolutely necessary to enhance an education on knowledge and skills of the ICT (Information and Computing Technologies) discipline. It corresponds with the requirements, which emerges in penetration of those technologies into all areas of the human activity. In all study specializations programs, are included the courses from the ICT areas, even if these specializations are not primary focused on ICT. It is requested the graduates to have that knowledge of ICT, which are beyond the basic requirements for the information literacy as is specified in the document ECDL (European Computer Driving License).
At the Faculty of Economics MUAF in Brno, the teaching is traditionally strongly focused on the ICT topics. Therefore it is easy for our students, in their higher study years, to take up the optional courses on the base gained in the compulsory courses in the previous study years. But, for the foreign students coming for their study to FoE, it is often needed to solve the problem of continuity of the ICT courses as for as those students have not sufficient knowledge of ICT from their native universities. Thus, there it is requested a special approach to teaching for to balanced those disproportions. The department of Informatics of FoE of MUAF in Brno solves that problem by the projects dealing with compilation of new study resources and materials for the ICT courses either for teaching, or for individual study. As for as the target group of those projects are foreign students, the study materials are written in English. The projects are supported by the grant agency FRVŠ.
Klíčová slova:
ICT v univerzitních studijních programech, znalosti IS/IT, projekt na podporu výuky ICT, počítačová gramotnost, technologie Internetu v ekonomice, výukové materiály
Keywords:
ICT in the university study programs, IS/IT knowledge, project supporting ICT teaching, computer literacy, Internet technologies in economics, study reading
Úvod:
Hluboké a rozsáhlé změny, které s sebou přináší nastupující informační věk, postihují všechny vrstvy lidské společnosti. Těžko lze nalézt takovou oblast lidské činnosti, která by nebyla všudypřítomnými a všepronikajícími informačními technologiemi zasažena. Bez základních znalostí informačních technologií a schopností s nimi nakládat, tj. bez tak zvané informační gramotnosti, se stane běžná denní životní praxe značně problematická. Příprava obyvatelstva na iformační věk se těší velké pozornosti a podpoře mnohých správních a vládních orgánů a rovněž tak i podpoře Evropské komise, která vyvíjí v této oblasti řadu velmi užitečných aktivit.
Největší nároky jsou kladeny samozřejmě na instituce vzdělávací, zvláště na ty, které poskytují vzdělání nejvyšší. Od těch se očekává, že vychovají vysoce kvalifikované odborníky nejen v jejich vlastním oboru, ale i se stále více vyžadovanými znalostmi ICT a způsobilostmi tyto technologie v jejich oboru tvořivě uplatňovat. Na většině univerzit jsou již předměty související s počítačovými a informačními technologiemi (ICT) běžně zařazovány i do studijních programů těch studijních oborů, specializací a zaměření, které se primárně oblastmi ICT nebo IS/IT nezabývají. Jedná se především o výuku běžných uživatelských aplikací pro zpracování dat a o výuku principů a využitelnosti služeb počítačových sítí a zejména technologií sítě Internet.
PEF MZLU v Brně má již předměty ICT a IS/IT tradičně zahrnuty i do oborů nejen zaměřených na informatiku, ale i do oborů se zaměřením čistě ekonomickým. V prvních ročnících jsou to předměty povinné, zabývající se základy ICT. V dalších ročnících mají studenti k disposici další volitelné předměty, značně rozšiřující a prohlubují jejich znalosti základní. Obsahy volitelných předmětů předpokládají absolvování předmětů základních a volně na jejich obsah navazují, čímž studenti dosahují značného stupně integrity znalostí z oblasti ICT.
V posledních několika letech dochází k rozvoji spolupráce mezi MZLU v Brně a zahraničními univerzitami francouzskými a italskými. Důsledkem této spolupráce jsou i výměnné studijní pobyty skupin studentů, kteří určitou část svých studií absolvují na partnerské univerzitě, která jim má poskytnout adekvátní studijní podmínky.
Z našich dosavadních zkušeností je patrné, že znalosti našich a zahraničních studentů, pokud jde o oblast ICT, se dosti různí. Zatímco studenti, kteří zahájili svá studia na PEF MZLU v Brně, byli v oblasti ICT systematicky vzděláváni, studenti zahraniční o problematice ICT hlubší znalosti nemají, spíše jen určité povědomí o dané oblasti a jejím stále vzrůstajícím významu a nezadržitelném pronikání do celého spektra jiných oborů a oblastí, zvláště do oblasti ekonomiky.
Zahraniční studenti dokáží samozřejmě pracovat s běžnými uživatelskými aplikacemi, tj. s textovými editory, tabulkovými procesory, prezentačními aplikacemi a dokáží rovněž rutinně používat služby sítě Internet, zvláště elektronickou poštu a WWW systém. Nejedná se však o znalosti ucelené, spíše schopnost používat určité uživatelské aplikace ad hoc. Své dovednosti získali většinou ve volitelných kurzech na svých mateřských univerzitách, které absolvovali nad rámec svého vlastního studijního programu. Pokud bychom měli takové znalosti hodnotit, pak bychom je mohli označit jako splňující základní požadavky tzv. informační gramotnosti, jak ji deklaruje European Computer Driving Licence (ECDL) Foundation k udělení certifikátu ECDL s celoevropskou platností.
Tato úroveň schopností využívat počítačové technologie je snad dostatečná i pro absolventy vysokých škol, nicméně se zaměřením na takové obory, kterých se informační a výpočetní technologie dotýkají jen nepřímo nebo velmi vzdáleně. Po odbornících pro ekonomická odvětví, která jsou zasažena ICT technologiemi obzvláště výrazně, jako je management, marketing, finančnictví a obchod se žádají ovšem znalosti z oblasti ICT mnohem hlubší a komplexnější.
Cíle a metody:
V akademickém roce 1998/99 zahájil na inženýrském stupni magisterského studijního programu manažersko-ekonomického (ME) studijní obor "Evropská studia v podnikaní a ekonomice" (ES). Jedná se o studijní obor určený jazykově výborně vybaveným studentům (angličtina plus další světový jazyk) a studentům zahraničním. Výukovým jazykem je převážně angličtina a studijní materiály by měly být k disposici studentům rovněž v angličtině.
Základní profil absolventa studijního programu ME je zachován; studijní obor ES jej však formuje pro uplatnění v oblasti organizace či přípravy integrace ČR do evropských hospodářských struktur. Obsah studijního oboru ES je tedy zaměřen na výchovu manažerů a ekonomů, kteří budou nacházet uplatnění jak v našich institucích a organizacích připravujících se na vstup ČR do společného evropského trhu, tak i v obdobně zaměřených institucích a organizacích Evropské unie (EU).
V rámci spolupráce v oblasti výměny studentů mezi MZLU v Brně a partnerskými univerzitami přicházejí skupiny zahraničních studentů, aby čtvrtý ročník studia absolvovali podle studijního programu oboru ES. Podle něj je jedním z povinných předmětů předmět “Informační zdroje a komunikace“ (“Information resources and communications“), který navazuje na rovněž povinný předmět z druhého ročníku, “Informatika pro ekonomy“.
Výuku předmětu “Informační zdroje a komunikace“ provázely v minulých letech problémy ve dvou rovinách:
Ř Zahraniční studenti neměli dostatečný znalostní základ pro zvládnutí a pochopení dané látky vzhledem k jejich nedostatečné průpravě z předchozích ročníků, které absolvovali na své mateřské univerzitě (tento problém je diskutován v úvodním odstavci).
Ř Nebyly k disposici v dostatečném množství studijní materiály a publikace s odpovídajícím obsahem podporující výuku předmětu.
Doposud byly potíže s rozdílnými počátečními znalostmi našich a zahraničních studentů řešeny oddělenou výukou obou skupin, přičemž zahraničním studentům byla věnována individuální péče ve formě častých konzultací na vyžádání. Vhodné materiály pro jejich individuální studium nebyly k disposici.
Systémovým řešením problémů vyrovnání znalostí oblasti ICT zahraničních a našich studentů a výuky předmětu “Informační zdroje a komunikace“ (“Information resources and communications“) se zabývají dva projekty vypracované pedagogickými pracovníky Ústavu informací PEF MZLU v Brně, kteří se na přípravě výuky zmíněného předmětu podílejí. Oba projekty byly přijaty grantovou agenturou MŠMT “Fond rozvoje vysokých škol“ pro rok 2000. V současné době se řešení projektů nachází v závěrečné fázi, neboť výstupy projektů, by měly být uplatněny již pro výuku předmětu “Informační zdroje a komunikace“ v zimním semestru studijního roku 2000/2001.
1. Projekt “Tvorba předmětu Basic principles of computer science pro zahraniční studenty“ upravuje studijní podmínky pro zahraniční studenty tím, že podle sylabu, který koresponduje se sylaby obdobně zaměřených předmětů několika vybraných evropských univerzit (např. Huron University, London, U.K.), dává k disposici studijní materiály včetně podkladů pro praktická cvičení a semináře. Sylabus předmětu je následující:
Course: Basic principles of computer science (Základy výpočetní techniky)
Aim of the course: Students will be introduced into hardware and software for personal computers, basic principles of computer science, methods for solving simple problems in word processing, spread sheets and database systems
(Cíl předmětu: Studenti budou seznámeni s HW a SW složkou počítačů PC, základy výpočetní techniky, metodami pro řešení jednoduchých zadání zpracování textů, tabulkových procesorů a databází)
Contents (obsah):
1. Introduction to computer science (Úvod do výpočetní techniky)
1.1. Basic terms in computer science (Základní pojmy ve VT)
1.2. First steps in working with computers (Úvod do práce s počítačem)
1.3. Fundamentals of the Internet communication (Princip komunikace pomocí Internetu)
2. Operating systems (Operační systémy)
2.1. Introduction to MS Windows (Úvod do MS Windows)
2.2. Structure of UNIX (Struktura OS UNIX)
3. Algorithmization (Algoritmizace)
3.1. Algorithm and its features, elementary structures of algorithm (Algoritmy, vlastnosti, základní struktura)
3.2. Methods of expression and construction of algorithms (Metody výrazů a konstrukcí algoritmů)
3.3. Implementation of algorithm (Inplementace algoritmů)
4. Word processing (Zpracování textů)
4.1. Procedure of document processing; editing of documents (Proces zpracování textu, editace dokumentu)
4.2. Design of the document (Návrh dokumentu)
4.3. Markuping of documents, markup languages (Značkování dokumentu, značkovací jazyky)
4.4. Project - individual work (Seminární práce - 1.část)
5. Spreadsheets and Databases (Tabulkové procesory a database)
5.1. Introduction; data structures in tables (Úvod, datové struktury v tabulkách)
5.2. Algorithms and solving simple problems in economics (Algoritmy a řešení jednoduchých ekonomických zadání)
5.3. Introduction to databases; structure of the database file (Úvod do databází, struktura DB souborů)
5.4. Basic work with the database system (Princip práce s DB systémy)
5.5. Solving simple problems from economics (Řešení jednoduchého ekonomického zadání)
5.6. Project - individual work (Seminární práce - 2.část).
2. Projekt “ Projekt předmětu Informační zdroje a komunikace pro zahraniční studenty“ sleduje cíl vypracovat kompletní studijní podklady pro uvedený předmět dle jeho následující rámcové osnovy:
Course: Information resources and Communication (Informační zdroje a komunikace)
Aim of the course: The course makes the students acquainted with the principles, standards, techniques and implementations of the data communication and information technologies field. It develops their theoretical knowledge concerning to the LAN/WAN networks, Internet and related technologies. It gives students the practical skills in the network services usage and in the creating of the own information resources.
(Cíl předmětu: Studenti budou seznámeni s principy, standardními technikami a implementacemi z oblastí informačních technologií a datové komunikace. Předmět rozvíjí jejich teoretické znalosti týkající se LAN/WAN sítí, Internetu a s nimi souvisejících technologií. Předmět přispěje k získání dovednosti při využívání síťových služeb a při tvorbě vlastních informačních zdrojů).
Contents (obsah):
1. Principles of Data Communication (Principy datové komunikace)
1.1. Basic term and participants of data communication (Základní pojmy, účastnické strany komunikačního procesu)
1.2. Signals (Signály)
1.3. Transmission media (Přenosová media)
2. Networking
2.1. Basic terms (Základní pojmy)
2.2. LAN and WAN topologies and technologies (Topologie a technologie sítí LAN/WAN)
2.3. The OSI reference Model (Refereční model OSI)
2.4. Network architecture TCP/IP, protocols, addressing, routing, domain system, IP next generation (Architektura sítě TCP/IP, protokoly, adresace, směrování, systém doménových jmen, IP příští genetace)
3. Internet
3.1. History of Internet and related networks (Historie Internetu a příbuzných sítí)
3.2. Basic principles of Internet (Základy Internetu)
3.3. Internet services: FTP, remote sessions; electronic mail, MIME; Web, Web client and server, HTTP, HTML, CGI, URL; Internet conferencing (Služby Internetu, FTP, vzdálené uživatelské relace,…..)
3.4. Services of the mobile wireless network - WAP protocol (Služby bezdrátových mobilních sítí - protocol WAP
3.5. Internet service providing and network management (Poskytování služeb Internetu a správa sítí)
3.6. Future of Internet (Budoucnost Internetu)
4. Standardization (Standardizace)
4.1. Standard organization (Standardizační organizace)
4.2. TCP/IP and Internet Standards (Standardy TCP/IP a standardy Internetu)
5. Information and Data Security (Bezpečnost dat a informací)
5.1. Basic terms (Základní pojmy)
5.2. Security basic concepts, cryptography, hash functions, digital signatures, certificates, PKI (Základní koncepty bezpečnosti, kryptografie, hash funkce, digitální podpis, certifikáty, PKI)
5.3. User access control (Řízený uživatelský přístup)
5.4. Electronic mail security and Web security (Bezpečný e-mail a Web)
5.5. Firewalls
6. Internet Technologies in Commerce and Business (Technologie Internetu v obchodování a podnikání)
6.1. Basic terms, e-commerce, e-business, B2B, B2C, EDI (Základní pojmy, …)
6.2. Security of electronic business transactions, electronic payment system (Bezpečnost transakcí v e-business, elektronický platební system)
7. Internet technologies in Practice (Technologie Internetu v praxi)
7.1. SW support of the Web, markup languages SGML, XML, HTML, WML (Programová podpora Web systému, značkovací jazyky SGML, XML, HTML, WML)
7.2. Dynamic Web pages, CGI
7.3. Java, Java Applets, Java scripts
7.4. Project - individual work (Seminární práce)
8. Multimedia
8.1. Principle of the multimedia transmission (Princip multimediálních přenosů)
8.2. Principle of multicasting transmission, real-time and reservation protocols (Princip skupinových přenosů, protokoly pro přenos v reálném čase a rezervaci přenosové kapacity)
8.3. Multimedia formats (Formáty multimediálních dat)
Výsledkem projektů budou studijní a výukové materiály recenzované jazykovými i oborovými odborníky ve formě
Ř tištěných příruček
Ř WWW dokumentů volně přístupných přes WWW server PEF MZLU v Brně
Ř dokumentů formátu PDF a MS Word volně přístupných přes WWW server PEF MZLU v Brně
Ř WWW dokumentů a dokumentů formátu PDF a MS Word uložených na datových nosičích CD ROM
Výstupy obou projektů budou tudíž k disposici nejen studentům cílové skupiny (tj. našim a zahraničním studentům oboru "Evropská studia v podnikaní a ekonomice" magisterského studijního programu manažersko-ekonomického, ale celé “Internetové“ veřejnosti.
Výsledky:
Vzhledem k tomu, že oba dva projekty “Tvorba předmětu Basic principles of computer science pro zahraniční studenty“ i “ Projekt předmětu Informační zdroje a komunikace pro zahraniční studenty“ jsou ve fázi před dokončením, nelze jejich výsledky zatím komplexně hodnotit. Závěrečné hodnocení projektů proběhne koncem kalendářního roku 2000 před zástupci agentury Fond rozvoje vysokých škol, z jejíž prostředků jsou hrazeny náklady na realizaci záměrů projektů. Přidělené finanční prostředky budou použity především na náklady na nákup poměrně nesnadno dostupné (i finančně) zahraniční literatury, spotřebního materiálu potřebného pro výrobu elektronické i papírové formy studijních příruček a na finanční odměny za jazykové úpravy anglických textů.
Přestože projekty v době zahájení výuky zimního semestru studijního roku 2000/2001 nebudou ještě zcela dokončeny, budou studijní materiály, které v jejich rámci vznikají, již ve výuce používány a studentům cílové skupiny poskytnuty k individuálnímu studiu. Tím se tedy prokáže, zda projekty jsou pro výuku předmětu Informační zdroje a komunikace a individuální přípravu studentů dostatečným přínosem. Již teď vše nasvědčuje tomu, že projekty splní své cíle a jejich řešitelé budou schopni své přístupy k jejich řešení a výsledky obhájit.
O konečném hodnocení obou projektů podají jejich řešitelé informaci v příspěvku na semináři Informatika VI/2000, který každoročně pořádá Ústav informatiky PEF MZLU v Brně ve Studnici u Nového Města na Moravě. Po dokončení projektů bude rovněž zveřejněno, kde a jak jsou k disposici výsledné studijní materiály a výukové podklady pro předměty Basic principles of computer science a Informační zdroje a komunikace.
Literatura:
http://www.ecdl.com/ “European Computer Driving Licence Syllabus Version 3.0“
http://www.huron.ac.uk/ -- Courses
Hála, T., Kunderová L. - Projekt FRVŠ 237/2000 “Tvorba předmětu Basic principles of computer science pro zahraniční studenty“
Kunderová, L., Hála, T., Liška, I. -- Projekt FRVŠ 251/2000 “ Projekt předmětu Informační zdroje a komunikace pro zahraniční studenty“
Zdroj: Odborné konference, 20. 9. 2000
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 08:21
