Agris.cz - agrární portál

Nové přístupy ve strategickém rozhodování podnikatelských ...

20. 9. 2000 | Odborné konference

Nové přístupy ve strategickém rozhodování podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti

New Admission to the Strategical Decision Making in Agrarian Sector

Autor: Emil Svoboda

Abstrakt v češtině:

Vědecký příspěvek uvádí výsledky výzkumu EP 7260 (Brno, 1997-2000) a FRVŠ 0043/1999 (Brno, 1999) v oblasti nových přístupů v rozhodování podniku s využíváním moderních informačních technologií a technických prostředků řízení.

Pro danou oblast byla sestavena metodika, která umožňuje využívat řadu metod s jejich informačním zabezpečením z podnikových informačních souborů a řešení pomocí počítačové sítě. Dále jsou uvedeny výsledky aplikace v praxi vybraných podnikatelských subjektů. Aplikace byly uplatněny ve středně velkých a velkých podnicích.

Výsledky aplikace prokazují účelnost a potřebu zdokonalování procesu strategického řízení v podnikové praxi, jakožto základní nezbytné orientace podniku v měnícím se prostředí managementu.

Zpracovaná metodika umožňuje respektování zcela konkrétních podmínek jednotlivých podniků.

Práce navazuje na publikované výsledky, přednesené příspěvky na vědeckých konferencích ČZU Praha (1998, 1999), SPU FEM Nitra (1998, 1999, 2000), MZLU PEF Brno (1998, 1999, 2000), IAES Rome (1998), Edwardswille (1999), Vienna (1999), Montreal (1999), Munich (2000), Charleston (2000) aj.

Abstrakt v angličtině:

The aim of the scientific paper is to present results of the research projects EP 7260 (Brno, 1997 - 2000) and FRVŠ 0043/1999 (Brno, 1999) in the area of new admission to the decision making in the company using up to date information technology and technical instruments of management.

For mentioned area was methodology set, which allows to use many methods which take data from files in computer network.

Further are results from application in practice in chosen business subjects shown.

Methods were applied in medial and big companies. Results proved, that there is necessary to innovate process of strategic management in business practice because of changing external factors.

Methodology respects concrete terms in individual companies.

The paper reassumes papers publishing on the conferences CUA in Prag (1998, 1999), SAU Nitra (1998, 1999, 2000), MUAF Brno (1998, 1999, 2000), IAES Rome (1998), Edwardswille (1999), Vienna (1999), Montreal (1999), Munich (2000), Charleston (2000).

Klíčová slova:

Management, marketing, strategie, metody rozhodování, informační technologie, algoritmus.

Keywords:

Management, marketing, strategies, methods of decision making, information technology, algorithm

Úvod:

Manažerské rozhodování náleží ke klíčovým problémům podnikového managementu.

Rozhodovací procesy se vždy uskutečňují v konkrétním prostředí managementu, tzn. že jsou limitovány určitými omezujícími podmínkami. Zvláště podmínky externí mají značnou dynamiku změn a perspektivní manažerská rozhodnutí mají proto značnou míru rizika.

Manažerské rozhodování je ovlivňováno řadou činitelů, k nimž patří zejména vědomosti, schopnosti a dovednosti manažerů, druh a charakter řešeného rozhodovacího problému, vybavenost informačními a technickými prostředky řízení, časovým horizontem s jeho požadovanými návaznostmi, změnami ve vnějším a vnitřním prostředí managementu a podnikatelským rizikem, které v tržní ekonomice provází veškeré podnikatelské aktivity.

Z uvedeného výčtu je patrné, že se jedná o celou řadu dynamicky se měnících procesů, které se vyznačují různou informovaností manažerů a také určitým logickým sledem návazností rozhodovacích procesů, a to od procesů dlouhodobě orientovaných až po řízení procesů v reálném čase.

Rozhodovací procesy v podnikovém managementu zahrnují vedle časového horizontu rovinu TOP managementu a dalších jeho stupňů a také všechny průřezy managementu, z nichž významnou úlohu plní rozhodovací procesy v oblasti výroby a jejího zabezpečení, v oblasti řízení zásob vstupů a výstupů, v oblasti finančního řízení, řízení lidských zdrojů, TIME managementu, oblasti investiční činnosti podniku a rozhodování v oblasti marketingové činnosti aj.

Cíle a metody:

Cílem tohoto příspěvku je uvedení dílčích poznatků výzkumu EP 7260 (Brno, 1997-2000) a FRVŠ 0043 (Brno, 1999-2000) se zaměřením na strategické rozhodování podnikového managementu.

K dosažení stanoveného cíle byl zvolen metodický postup, který zahrnoval následující algoritmus:

· analýzu současného stavu v literatuře a praxi zkoumaných podniků,

· formulaci modelu a metodik řešení jednotlivých oblastí strategického rozhodování,

· aplikaci metodik v praxi vybraných podnikatelských subjektů.

Vzhledem ke značnému rozsahu k řešení potřebných informací byly vybrány střední a velké podnikatelské subjekty, které splňují základní požadavky na využívání moderních metod rozhodování a dále byly ochotny a schopny poskytnout pro účely výzkumu všechny potřebné informace dle požadovaného stupně jejich členění včetně stupně jejich podrobnosti.

Dále dané subjekty splňují tyto požadavky:

· jsou vybaveny moderními technickými prostředky řízení,

· mají kvalitní management, který je ochoten zkvalitňovat svou manažerskou práci zaváděním a ověřováním nových metod v praxi,

· využívají moderních prostředků komunikace,

· poznatky o výzkumu běžně uvádějí do praxe.

Ve výzkumu byly zformulovány následující metodiky:

· tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií,

· metodika řízení zásob vstupů a výstupů,

· metodika zdokonalení marketingové činnosti,

· metodika řešení vertikálních integračních vztahů.

Výsledky:

Ve výzkumu byl zformulován a ověřen v praxi algoritmus tvorby a uplatňování podnikatelských strategií ve vybraných ekonomických subjektech s vazbami do rozhodujících oblastí podnikového managementu.

Provedený výzkum prokazuje, že kvalita vymezení, stanovení algoritmu a způsobů řešení rozhodovacích procesů významně ovlivňuje celkové chování podniku, tj. jeho včasné a adekvátní reagování na změny, které vyplývají z prostředí managementu.

Nejméně propracovanou oblastí v rozhodování TOP managementu v podnikatelských subjektech je oblast strategického rozhodování, a to především v podnicích prvovýroby. Vedou k tomu tyto důvody:

· pomalý a často nedokončený proces transformace, který je patrný zejména u organizačně právní formy družstvo. V těchto subjektech je dosti zastřené uplatňování vlastnických práv v procesu rozhodování. Deklarované majetkové vypořádání vlastníků po sedmi letech transformace je v řadě podniků stále odkládáno, což vede při stárnutí majetkové struktury k stále nižší hodnotě tohoto majetku, tedy i podílu vlastníků na tomto majetku,

· málo diferencovaný předmět činnosti zemědělských podniků s poměrně malým počtem produktů a vysoký stupeň celkové nabídky zemědělských produktů vede k tvrdé konkurenci a k nízkým ekonomickým efektům,

· vzhledem k nízké rentabilitě většiny zemědělských produktů, podniky nevytvářejí vlastní finanční zdroje, které jsou v současné době již nezbytné pro modernizaci výrobních a zpracovatelských technologií,

· značné rezervy se také vyskytují v oblasti integračních procesů, zejména vertikální integrace, a to jak směrem k zákazníkům, tak i k dodavatelům.

Řešení nebo alespoň zlepšení výše uvedených problémů vyžaduje koordinovaný přístup analýzy prostředí managementu, a to jak prostředí externího, tak i interního metodami PEST a SWOT analýzy a analýzy. K řešení uvedených problémů může přispěv ve výzkumu EP 7260 formulovaná metodika tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií, která umožňuje reagovat na rychlé změny prostředí managementu, včetně dopadů faktorů mezinárodního prostředí. Metodika vychází z analýzy životního cyklu podniku a uvádí možnosti řešení předpokládaných změn v zásadních externích i interních faktorech.

Při ověřování výše uvedené metodiky v praxi vybraných podniků byly získány pozitivní zkušenosti, které vedly k reálným závěrům ve změnách při reagování na změny zejména externího prostředí.

Strategický management vymezuje prostor pro řešení dalších rozhodovacích procesů, jimiž jsou:

· oblast marketingové činnosti,

· oblast řízení zásob.

Z provedené analýzy obou těsně souvisejících oblastí lze uvést:

· zkoumané podniky vykazují velmi rozdílné zkušenosti a zejména výsledky v uplatňování marketingu při řízení podniku,

· marketingová činnost je organizačně začleněna buď do samostatných útvarů (prakticky všechny podniky se zahraniční majetkovou účastí) nebo jsou vyčleňovány pouze určité marketingové funkce a nebo tato činnost je řízena běžně bez specializovaných útvarů.

Velmi důležitou a specializovanou součástí, kterou marketingová činnost významně limituje je oblast řízení zásob, a to jak zásob vstupů, tak i zásob výstupů, tj. hotových produktů určených k realizaci. Jak ukazuje výzkum, zvládnutí zásad řízení zásob a jejich udržování v požadované výši patří ke klíčovým otázkám řízení podniku.

Marketingovou činnost v praxi podnikatelských subjektů je nutné považovat za stěžejní, neboť v manažerském rozhodování výrazně přispívá k celkovému fungování podniku, tj. k jeho prosperitě.

Závěrem lze uvést, že výstupy výzkumu EP 7260 mohou při jejich správné aplikaci významnou měrou přispět k poznání celkové situace v podniku, analýze jejich příčin a formulace rozhodnutí k jejich řešení požadovaným směrem.

Řada zemědělských podniků prvovýroby prošla dílčími nebo komplexními krizemi a nebo v současné době se snaží tyto krize řešit. K řešení daných problémů je nezbytné, aby přispěla také opatření koncipovaná státem a dalšími odbornými orgány při formulace a zpřesňování zemědělské politiky.

Diskuse:

Problematika strategického rozhodování má široké zastoupení v literárních pramenech pojednávajících o problematice managementu, kam tato oblast náleží, zejména v pracech amerických, anglických, německých, francouzských, japonských autorů a autorů z dalších zemí včetně autorů z České republiky.

Tyto práce řeší algoritmus tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií včetně řešení některých dalších dílčích problémů.

Jak bylo ve výsledcích uvedeno, velmi důležitou oblastí podnikového managementu je marketingová činnost, včetně řízení zásob vstupů a výstupů. Uvedené závěry korespondují s pracemi Whiteley (1994), který uvádí marketingový výzkum Formu Corporation (1989). Publikuje sedm zásad vítězů:

· vytvoření představy, jak si udržet zákazníka,

· naslouchat zákazníkovi,

· učit se od vítězů,

· nechat volnou ruku svým nejlepším zaměstnancům,

· odstranit bariéry činnostem, které vítězí u zákazníků,

· měřte, měřte, měřte,

· přeměňte slova v činy.

Autoři Peters - Watermann (1993) uvádějí výsledky výzkum světových renomovaných firem na známých osmi zásadách. Velmi významná je jedna z nich - být blízko zákazníkovi. Také Bill Gates zdůrazňuje význam marketingové činnosti v řízení firmy a formuluje zásady, které mohou vést k jejímu úspěchu. Souhrnně říká, že firma má být řízena zákazníky.

Závěrem lze uvést, že marketingová činnost má v rozhodování · podnikového managementu klíčový význam a je nepochybné, že všechny podniky by měly směřovat k jejímu zdokonalování, neboť znalost zásad orientování se na trhu může významně přispět k plnění hlavních podnikových cílů.

Drucker (1995) zformuloval atributy reálné teorie podnikání takto:

· okolí firmy (1), její poslání (2) a stěžejní kompetence (3) musí odpovídat realitě,

· premisy ve všech třech oblastech musí být ve vzájemném souladu,

· teorii podnikání mají znát všichni pracovníci v celé organizaci,

· teorii podnikání je nutné stále prověřovat.

K naplnění těchto atributů napomáhá kvalitní rozhodování podnikového managementu s účelným využíváním marketingové činnosti.

Literatura:

1. Donelly, J. H.: Management. Grada,1997.

2. Gates, B.: Úspěšnost manažera. Internet, www.microsoft.com

3. Gates, B.: Byznys rychlostí myšlenky. Management Press Praha.1999.

4. Gozora, V.: Transformačné a integračné procesy v polnohospodársko - potravinárskom komplexe. Habilitační spis. Nitra,1995. s.124.

5. Hron, J. a kol.: Strategické řízení. ČZU PEF Praha,1995. s. 221

6. Porter, M.E.: Konkurenční strategie. Victoria Publishing. Praha, I994, s. 403 7.

7. Peters, T.J. - Watermann, R.A.: Hledání dokonalosti. Svoboda-Praha,1993.

8. Porter, M.E.: Konkurenční výhoda. Victoria Publishing. Praha,1994, s. 626

9. Svoboda, E.: Important problems of transformation of agricultural enterprises in the Czech

10. Republic in various organizational legal forms of market economy. In: Restructuring of agriculture towards integration of Central and Eastern Europe with European community. Szcecin,1993 s.19-21.

11. Svoboda, E.: Přístupy, nástroje a metody TOP managementu při realizaci podnikatelských strategií.In: Podnikatelské zdroje a strategie v zmenených podmienkach hospodárenia polnohospodárskych podnikov. VŠP Nitra,1994, s.138-142.

12. Svoboda, E.:Podnikové strategie ekonomických subjektů s udržitelným rozvojem zemědělství. In: Agrární perspektivy III. VŠZ PEF Praha,1994, s. 295-297.

13. Svoboda, E.: Analysis of entrepreneurial strategies of economical subjects operating in the field of agriculture in the Czech Republic. In: Transition to advanced market institutions and economies. Systems Research Institute, Polish Academy of Science, Warsaw,1997, s. 413-417.

14. Svoboda, E.: Interactive methods of teaching management and marketing using computer network. In: The importance of mathematical subjects in educational programmes and research at agricultural universities and agricultural faculties of universities. Szcecin,1997, s.129-131.

15. Svoboda, E.: Nové přístupy v rozhodování podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti. Závěrečná zpráva výzkumu - Grant NAZV EP 7260. Brno, 2000. s. 1-151.

16. Svoboda, E.: Nové přístupy strategického rozhodování TOP managementu podnikatelských subjektů v agrárním sektoru. In: Podnikanie v polnohospodárstve a rozvoj regionov. Mezinárodní vědecká konference - II . Medzinárodné vedecké dni 98. FEM SPU Nitra,1998.

17. Svoboda, E.: Restructuring the Agricultural and Alimentary Sectors Including Marketing and Distribution. In:IAES Conference Rome,1998, s. 21

18. Svoboda, E.: Strategical Decision Making of Economical Subjects in the Czech Republic.In: IAES Conference Vienna, s. 26

19. Whitelay, C.: Podnik řízený zákazníkem. Victoria Publishing, Praha,1994.


Zdroj: Odborné konference, 20. 9. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 08:34