Češi raději nakupují potraviny v hypermarketech
15. 3. 2001 | ÚZPI
Nejméně třetina Čechů ráda jezdí nakupovat autem. Hypermarkety a supermarkety si vybírá za svůj hlavní nákupní cíl 49 procent českých domácností. V Maďarsku už je to jen 32 procent, na Slovensku 28 procent. Zde stále hrají klíčovou roli malé samoobsluhy. Potraviny v nich nakupuje polovina slovenských domácností. Nejméně jsou hyper- a supermarkety oblíbené v Polsku, kde je preferuje pouze 17 procent domácností. Vyplynulo to z průzkumu Shopping monitor Central Europe, který v středoevropských zemích provedly firmy GfK Praha a Incoma Research. Výzkum ukázal, že automobil k nákupům využívá velmi často 27 procent Čechů, 16 procent Poláků, 15 procent Maďarů a 14 procent Slováků.Do hypermarketů zákazníky nejvíce láká především široký sortiment, nízké ceny zboží a příjemné nákupní prostředí. Doba, kdy lidé vyráželi na každodenní nákupy do "svého" konzumu pro potraviny, je prostě nenávratně tatam. Rozmach "megaprodejen" dokázal úplně změnit chování českého spotřebitele. Ten si rychle zvykl jezdit na velké nákupy jednou, maximálně dvakrát týdně. Na německému trhu, dosahují dnes velká nákupní centra 65 procent.Zbytek pak připadá na drobné obchodníky. Neznamená to však, že by malé obchody byly zcela odsouzeny k zániku. Podle odborníků v nich však bude nakupovat menšina populace. Tedy především starší lidé a ti, kteří nejezdí nakupovat autem. V r. 2000 (v závorce r. 98) Češi nakupovali potraviny v hypermarketech 20% (4); supermarketech 29% (26); diskontních prodejnách 17% (13); malých samoobsluhách 23% (41); pultových prodejnách 8% (14); jinde 3% (2).
Zdroj: ÚZPI, 15. 3. 2001
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 04:58
